آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

قیمت خانه در تهران از متری ۳۰ میلیون تومان گذشت



 قیمت خانه  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در تیرماه امسال ۳۰ میلیون تومان بود که نسبت به تیرماه سال قبل ۴۳.۷ درصد رشد داشته است.  

 به گزارش مهر، بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن در تیرماه امسال را منتشر کرد.

 

بر اساس این گزارش در تیرماه امسال ۵ هزار و ۷۱ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به خرداد امسال که ۵ هزار و ۱۰۲ معامله مسکن انجام شده بود، کاهش ۰.۶ درصدی داشته است.

 

تعداد معاملات مسکن نسبت به تیرماه سال گذشته که ۱۴ هزار و ۴۷ معامله انجام شده بود، کاهش ۶۳.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

 

متوسط قیمت مسکن در تیرماه امسال ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان بود که نسبت به خرداد امسال با متوسط متری ۲۹ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان نشان دهنده رشد ۱.۳ درصدی و در مقایسه با تیرماه سال گذشته با متوسط متری ۲۰ میلیون و ۹۰ هزار تومان، رشد ۴۳.۷ درصدی داشته است.

 

منطقه یک با متوسط متری ۶۲ میلیون تومان گران‌ترین منطقه تهران و منطقه ۳ با متوسط ۵۸.۶ میلیون تومان در رتبه بعدی قرار دارد.

 

ارزان‌ترین منطقه تهران منطقه ۱۸ با متوسط متری ۱۳ میلیون و ۴۴۲ هزار تومان و پس از آن منطقه ۱۷ با متوسط متری ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود.

 

بیشترین تعداد معاملات مسکن در منطقه ۵ با ۷۳۱ فقره معامله رخ داد و منطقه ۱۰ با ۵۲۵ معامله مسکن در رتبه بعدی قرار داشت. کم معامله ترین منطقه پایتخت منطقه ۱۹ با ۴۴ فقره و سپس منطقه ۲۰ با ۵۳ فقره معامله تعیین شده است.

 

براساس اعلام بانک مرکزی شاخص اجاره بها در تهران در تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته رشد ۳۴.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

 

 زیر سقف ارزان

براساس گزارش بانک مرکزی مناطق ۱۸، ۲۰و ۱۷ جزء ارزان‌ترین مناطق برای خرید خانه معرفی شدند. با جست‌و‌جو در این مناطق به این نتیجه می‌رسیم که کمترین هزینه خرید خانه در تهران ۷۰۰میلیون تا یک میلیارد تومان است

 

مسکن بخش اعظم درآمد ایرانی‌ها به‌خصوص ساکنان کلانشهرهایی همچون تهران را می‌بلعد و آمار نیز بر این ادعا صحه می‌گذارند. براساس آمار رسمی منتشر شده در سال ۹۸ساکنان کلانشهرهایی مانند تهران نیمی از هزینه‌های خود را در سبد مسکن قرار داده بودند، این رقم در سال ۹۹ افزایش یافت و طبق اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، ۶۴درصد متوسط درآمد خانوار در تهران و کلانشهر‌ها سهم اجاره مسکن است. با توجه به افزایش هزینه‌های مسکن، بسیاری از ساکنان تهران مجبور به یافتن ارزان‌ترین خانه‌ها برای خرید و اجاره شده‌اند، در این میان تعریف کلمه ارزان با تغییراتی جدی روبه‌رو شده است، چرا که تا چند سال پیش این قیمت‌ها در دسته‌بندی خانه‌های گران‌قیمت و اجاره‌های بالا قرار می‌گرفتند.

 

در صفحه پیش رو تلاش شده است تا با تکیه بر اطلاعات به‌دست آمده از گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در خرداد‌ماه که از سوی بانک مرکزی منتشر شد، سه منطقه ارزان‌قیمت تهران را مشخص کنیم. براساس این گزارش مناطق ۱۸، ۲۰و ۱۷ جزو ارزان‌ترین مناطق برای خرید خانه معرفی شده‌اند. در گام بعدی - با تکیه بر اطلاعات بنگاه‌های اطلاعات املاک و سایت‌های منتشر‌کننده آگهی‌های فروش و اجاره- نیز ارزان‌ترین محله‎ها در این مناطق برای اجاره و خرید خانه نوساز و همچنین با عمر بالاتر از ۱۰سال را مشخص کرده‌ایم. نیم‌نگاهی به اطلاعات به‌دست آمده این نکته را گوشزد می‌کند که محله‌هایی همچون یافت‌آباد، شادآباد، میدان فتح، شهرک ولیعصر، شهرری، فلاح و بلورسازی را می‌توان به‌عنوان بخشی از ارزان‌ترین محلات تهران در ماه‌های اخیر معرفی کرد، برای اجاره در این مناطق باید حداقل ۳۰میلیون ودیعه و یک تا ۲میلیون تومان اجاره پرداخت کرد. کمترین هزینه خرید خانه‌هایی با متراژ ۷۰تا ۸۰متر و عمر بالای ۱۰سال این مناطق ارزان به قیمت ۷۰۰ تا یک میلیارد تومان می‌رسد.

 

منطقه ۲۰ به‌عنوان دومین منطقه ارزان در تهران برای خرید خانه در خردادماه شناخته می‌شود و براساس گزارش بانک مرکزی باید گفت که متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در این منطقه به قیمت ۱۵میلیون و ۴۴۲هزار تومان رسیده است. منطقه ۲۰ یکی از مناطق قدیمی شهر تهران است و شهرری با قدمت شش‌هزار ساله بخش مهمی از این منطقه به شمار می‌آید، ‌در واقع باید گفت که گسترش شهر تهران در دهه‌های گذشته موجب شد تا شهرری به تهران متصل شود

 

 قیمت خانه  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

 قیمت خانه  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
 
  
 

منطقه ۱۸؛ حداقل ۱۲میلیون تومان هزینه هر متر خانه در ارزان‌ترین محله

براساس گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در خردادماه ۱۴۰۰، منطقه ۱۸ با متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی به قیمت ۱۲میلیون و ۶۱۰هزار تومان جزء ارزان‌ترین مناطق شهر تهران برای خرید خانه به‌حساب می‌آید و پیش از این نیز آمار ارائه شده، از این منطقه به‌عنوان منطقه ارزان برای خرید مسکن یاد کرده بودند. محلات خلیج‌فارس شمالی و جنوبی، نوروزآباد، شادآباد، کوی ۱۷ شهریور یا (کوی مهرزاد)، سعیدآباد، شمس‌آباد، تولیددارو، شهرک ولی‌عصر شمالی و جنوبی (شهرک ولیعهد سابق)، یافت‌آباد شمالی و جنوبی، ابراهیم‌آباد، ارشدآباد، ترک‌آباد، عرب‌آباد، شهرک قائم، شهرک صادقیه، شهرک صاحب‌الزمان، شهرک مسلمین، بهداشت، شهرک امام خمینی، بازار آهن، گلدسته، شهرک دانش و کوی فردوس و همچنین تعداد زیادی از دامداری‌های تهران، بازار آهن، بازار پرندگان و... در منطقه ۱۸ قرار دارند.

 

محلات این منطقه جزء معدود مناطقی از تهران هستند که از فضای سبز قابل توجهی برخوردارند. بوستان‌ها و پارک‌های مختلفی ازجمله گلستان، نرگس، شهدای یافت‌آباد، قائم، ۱۵خرداد، الغدیر و شمشیری در محلات مختلف این منطقه وجود دارند. زورخانه باب‌الحوائج(ع) یکی از مراکز قدیمی ورزش پهلوانی است که در محله شهرک ولیعصر قرار دارد و در کنار پردیس سینمایی تماشا و فرهنگسرای خاتم به‌عنوان نقاط فرهنگی محله شناخته می‌شوند. در حوزه ورزش نیز باید به سالن ورزشی قائم در شهرک ولی‌عصر و ورزشگاه شهیدان اسماعیلی اشاره کرد، دسترسی به این منطقه با احداث ایستگاه‌های متروی آزادگان و نعمت‌آباد آسان شده است.

 

قیمت خرید خانه نوساز و بالاتر از ۱۰سال

محله بلوار خلیج‌فارس، یافت آباد و شادآباد جزء محله‌هایی در منطقه ۱۸هستند که در آنها به‌ترتیب خانه‌هایی با عمر ۱۴، ۱۱، ۱۶سال را با قیمت نزدیک به ۱۴میلیون برای هر مترمربع معامله می‌شود. همچنین در نقاطی مانند مخبریان و بزرگراه سعیدی- میدان فتح، خانه‌های با عمر ۱۸تا ۲۰سال به قیمت هر مترمربع ۱۶میلیون فروخته می‌شوند. حداقل قیمت خرید یک خانه نوساز ۷۰تا ۸۰متری مربوط به محله‌هایی مانند شادآباد، ‌شهرک ولیعصر و خلیج‌فارس در منطقه ۲۰ است که هزینه بیش از یک میلیارد تومان را به همراه دارد.

 

حداکثر و حداقل قیمت اجاره

براساس اطلاعات به‌دست آمده از مشاوران املاک این منطقه باید گفت که برای پرداخت اجاره حداقلی یک خانه ۷۰متری باید حداقل ۳۰میلیون تومان ودیعه و حداقل یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان در محله یافت‌آباد جنوبی درنظر گرفت و اگر بخواهیم در مورد حداکثر قیمت اجاره در منطقه ۱۲ صحبت کنیم باید بدانیم که حداکثر هزینه یک خانه ۷۰متری در محله یافتآباد شامل ۱۲۰میلیون تومان ودیعه و ۳میلیون تومان اجاره است.

 

منطقه ۲۰؛ ارزان‌ترین خانه منطقه ۲۰ با ۳۰میلیون ودیعه و ۲میلیون اجاره

منطقه ۲۰ به‌عنوان دومین منطقه ارزان در تهران برای خرید خانه در خردادماه شناخته می‌شود و براساس گزارش بانک مرکزی باید گفت که متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در این منطقه به قیمت ۱۵میلیون و ۴۴۲هزار تومان رسیده است.

 

منطقه ۲۰ یکی از مناطق قدیمی شهر تهران است و شهرری با قدمت شش‌هزار ساله بخش مهمی از این منطقه به شمار می‌آید، ‌در واقع باید گفت که گسترش شهر تهران در دهه‌های گذشته موجب شد تا شهرری به تهران متصل شود. حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، آرامگاه ابن‌بابویه، برج طغرل، چشمه‌علی، ‌نقش برجسته فتحعلی‌شاه قاجار و... به‌عنوان بخشی از نقاط زیارتی، فرهنگی و تاریخی منطقه ۲۰ شناخته می‌شود.

 

محله‌هایی همچون جوانمرد قصاب، شهرک ۱۳آبان، دولت‌آباد، صفاییه و شهرری جزء معروف‌ترین محلات این منطقه هستند و بوستان‌های ایثار، بوستان کمیل، بوستان مهران، بوستان دولت، بوستان ماهور و بوستان در این محلات جای گرفته‌اند. مکان‌های فرهنگی آموزشی این منطقه نیز شامل فرهنگسرای ولاء، خانه فرهنگ محله دولت‌آباد و خانه فرهنگ معراج است و پردیس سینمایی راگا نیز با سه سالن سینما در شهرری قرار دارد. بیمارستان هفت‌تیر و بیمارستان فیروز‌آبادی خدمات پزشکی درمانی را در این منطقه ارائه می‌دهند و همچنین خط ۱و خط ۶مترو دسترسی به محلات این منطقه را آسان کرده است.

 

قیمت خرید خانه نوساز و بالاتر از ۱۰سال

براساس اطلاعات ارائه شده در سایت‌های ثبت آگهی فروش خانه می‌توان گفت که خرید یک خانه نوساز در محله‌های منطقه ۲۰ حداقل به ۶۰۰تا ۷۰۰میلیون تومان هزینه دارد و جست‌وجو در میان آگهی‌های خرید خانه نوساز در این منطقه، ما را به محله‌هایی همچون تقی‌آباد، علائین، هاشم‌آباد و استخر در شهرری می‌رساند. در واقع باید محله شهرری را به‌عنوان ارزان‌ترین نقطه برای خرید خانه‌های ارزان‌قیمت در منطقه ۲۰ معرفی کرد که در این محله خانه‌های نوساز ۷۰تا ۸۰متری با قیمت‌های ۶۳۰، ۶۷۰، ۷۲۰ و... به فروش می‌رسد.

 

ارزان‌ترین خانه‌ها با عمر ۱۰سال و بیشتر در منطقه ۲۰ مربوط به محله شهرری است. در این محله برخی از خانه‌های ۷۰تا ۸۰متری با عمر ۱۳سال به قیمت یک‌میلیارد و ۵۰میلیون تومان، ۱۸سال ۹۵۰میلیون تومان، بیست‌ساله با قیمت ۷۳۵میلیون تومان و نوزده‌ساله با قیمت ۸۶۰میلیون خرید و فروش می‌شود.

 

حداکثر و حداقل قیمت اجاره

دولت‌آباد، جوانمرد قصاب و دیلمان ارزان‌ترین محله‌های منطقه ۲۰ برای اجاره خانه هستند و براساس اطلاعات موجود در سایت‌های ثبت آگهی اجاره خانه می‌توان گفت که برای اجاره یک خانه ۴۰تا ۶۰متری در این محله‌ها باید حداقل ۳۰میلیون ودیعه و ماهی ۲میلیون تومان اجاره را درنظر گرفت. گران‌ترین اجاره‌ها نیز مربوط مناطق اقدسیه در شهرری است و برای یک خانه ۸۸تا ۱۰۰متری باید بین ۳۰۰تا ۴۰۰میلیون ودیعه و ماهانه ۲میلیون و ۵۰۰تا ۳میلیون اجاره داد.

 

منطقه ۱۷؛ ۸۰۰میلیون تومان هزینه حداقلی خرید خانه‌های قدیمی در منطقه ۱۷

منطقه ۱۷ براساس آمار بانک مرکزی به‌عنوان سومین منطقه ارزان‌قیمت در خرید خانه به شمار می‌آید و قیمت فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی این منطقه در خردادماه، ۱۵میلیون و ۷۳۰هزار تومان ثبت شده است. محله‌هایی همچون آذری، نواب، امامزاده‌حسن، باغ خزانه، قلعه‌مرغی، ابوذر غربی و شرقی، میدان بهاران، فلاح و... در این منطقه قرار دارند و مردم آذری زبان جمعیت قابل توجهی از این محله‌ها را تشکیل می‌دهند.

 

پارک‌ها و بوستان‌های مختلفی همچون بهاران، الهادی، جوانان، زمزم، نارون، اقاقیا، شهدای گمنام، گل شب‌بو و... فضای سبز این منطقه را تشکیل می‌دهند. بیمارستان ضیائیان در این منطقه قرار دارد و سینما بهاران و فرهنگسرای بهاران در کنار امامزاده‌حسن و امامزاده معصوم به‌عنوان نقاط مذهبی و فرهنگی منطقه ۱۷ شناخته می‌شوند.

 

قیمت خرید خانه نوساز و بالاتر از ۱۰سال

براساس اطلاعات به‌دست آمده از بنگاه‌های معاملات ملکی در منطقه ۱۷و سایت‌‌های منتشر‌کننده آگهی فروش خانه، باید گفت که ارزان‌ترین خانه‌های نوساز منطقه ۱۷ در محله فلاح و بلورسازی قرار دارد و با قیمت حداقلی‌ ۶۰۰میلیون تومان تا یک میلیارد تومان امکان خرید یک آپارتمان نوساز ۷۰تا ۸۰متری در این محله‌ها وجود دارد.

 

امکان خرید خانه‌های ارزان‌قیمت با عمر بالای ۱۰سال در محله‌های فلاح، آذری، زمزم و بلورسازی بیشتر است. به‌عنوان مثال در محله آذری خانه‌ای با عمر ۲۰سال به قیمت ۹۷۰میلیون تومان، در محله زمزم خانه‌ای با عمر ۱۱سال ۷۸۰میلیون تومان، در محله فلاح خانه‌هایی با عمر ۱۷تا ۲۰سال نیز به قیمت ۹۶۰تا یک میلیارد و ۱۰۰به فروش می‌رسند، بنابراین برای خریدن ارزان‌ترین خانه‌های قدیمی در منطقه ۱۷ باید نزدیک به ۸۰۰میلیون تومان هزینه کرد.

 

حداکثر و حداقل قیمت اجاره

محله فلاح و آذری همانطور که برای خرید خانه جزو ارزان‌ترین گزینه‌های موجود در منطقه ۱۷هستند، در بحث اجاره خانه نیز حداقلی‌ترین اجاره و ودیعه مسکن را به نام خود ثبت کرده‌اند.

 

با گشت‌و‌گذاری در اطلاعات دسته‌بندی‌ شده سایت‌های ثبت آگهی اجاره خانه، می‌توان بر این ادعا صحه گذاشت، حداقل ودیعه ۳۰میلیون تومانی و اجاره‌ یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا ۲میلیون تومان برای خانه‌هایی با متراژ ۴۰تا ۵۰متر نشان‌دهنده این واقعیت است که ارزان‌ترین خانه‌های اجاره شده در منطقه ۱۷ نیز بخش اعظمی از درآمد ساکنان این منطقه را می‌بلعد. حداکثر اجاره نیز برای یک خانه ۷۰تا ۹۰متری به قیمت‌هایی همچون ۳۰۰میلیون ودیعه و ۲۵۰۰ تا ۳میلیون اجاره در محله‌های باغ خزانه و فلاح می‌رسد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------