آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

تقاضا برای اجاره‌نشینی ۴۰ درصد افزایش یافت



اجاره‌نشینی ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

ایرنا به نقل از عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان نوشت: تولید مسکن در سطحی که دولت برنامه‌ریزی کرده است بازار اجاره را از فشار تقاضا و افزایش قیمت‌ها خارج می‌کند.

 

سیدمحمد مرتضوی درباره وضعیت بازار اجاره و راهکار کنترل آن افزود: بسیاری از مردمی که امروز دنبال اجاره واحد مسکونی هستند با تغییر الگوی سکونتی و دسترسی به منازل مناسب از نظر قیمت و کیفیت، به‌جای رهن واحد یک میلیاردی در شمال شهر تهران اقدام به خرید خانه می‌کنند.

 

وی ادامه‌داد: اگر در جنوب تهران واحدهای مناسب با متراژ پایین ساخته شود بسیاری از مستاجران شمال پایتخت امکان خرید خانه را خواهند داشت و برای رسیدن به این وضعیت نیاز به تولید مسکن داریم و اگر در سطوحی که دولت برنامه ریزی کرده است تولید مسکن شکل بگیرد و مسکن مناسب با متراژهای پایین و با کیفیت ساخته شود مردمی که دنبال اجاره هستند مالک و ساکن منازل خود خواهند شد.

 

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان، تاثیر ساخت طرح میلیونی مسکن را در تعادل بخشی به بازار عرضه و تقاضا مهم دانست و گفت: آمارها حکایت از افزایش ۴۰ درصدی اجاره‌نشینی در یک سال گذشته دارد که ناشی از پایین آمدن قدرت خرید مسکن است.

 

وی با بیان اینکه از سال ۹۷ تاکنون اجاره‌نشینی با شیب تندی درحال افزایش است، ادامه‌داد: سال به سال قدرت خرید مردم به عنوان بهره‌برداران اصلی ساختمان کمتر شده و کاهش قدرت خرید مسکن به عاملی برای افزایش تقاضا در بازار تبدیل شده است و به‌طور طبیعی در هر حوزه‌ای تقاضا ازعرضه پیشی بگیرد با گرانی کالا مواجه می‌شویم.

 

مرتضوی گفت: اکنون تقاضا به یکباره از حد نرمال بالاتر رفته و موجب افزایش قیمت شده است؛ بخشی از این افزایش قیمت هم پیشنهاد خود مالکین است؛ درشرایطی که برای یک خانه چند مشتری وجود دارد بنگاه‌ها و مشاورین املاک نیز از این رقابت بهره‌برداری می‌کنند.

 

تقاضا برای اجاره‌نشینی ۴۰ درصد افزایش یافت 

وی ادامه‌داد: عامل دوم گرانی فایل‌های رهن و اجاره بحث «افزایش دارایی‌های ملکی» است، وقتی قیمت متوسط مسکن در تهران از متری چهار میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است و با افزایش هفت برابری متوسط قسمت مسکن در تهران مواجه هستیم، به همین تناسب افزایش قیمت اجاره خواهیم داشت.

 

به گفته این فعال بخش مسکن، وقتی دارایی ملکـی افزایش می‌یابد مالکان به همان نسبت خود را موجه می‌بینید که اجاره بیشتری دریافت کنند، چون معتقد هستند مسکنی که یک میلیارد می‌ارزید هفت میلیارد شده است و باید هفت برابر اجاره دریافت شود. البته رقم اجاره هفت برابر نشده است چون توان پرداخت اجاره به نسبت رشد قیمت وجود ندارد.

 

مرتضوی ادامه داد: فرمول رهن خانه در سال ۹۶ تقسیم ارزش خانه بر شش یا هفت بود و امروز این نسبت باید تقسیم بر ۱۰ یا ۱۲ شود تا مناسب رهن و جیب متقاضی  باشد. بر این اساس بالا رفتن ارزش املاک یکی دیگر از دلایل مهم افزایش اجاره است و شیب افزایش قیمت مسکن باعث رشد نرخهای اجاره شده است

 

این فعال بخش مسکن به نقش بنگاه‌های ملکی اشاره کرد و گفت: در این بازار مداخله واسطه‌های ملکی می‌تواند یک بار دیگر افزایش قیمت‌ها را در پی داشته باشد و  وقتی معضلی به اسم کمبود واحد مسکونی وجود دارد، راهکار درست رفع کمبود مسکن است تا به‌صورت ریشه‌ای و اساسی این مشکل حل شود.

 

تولید میلیونی مسکن که سال‌های متوالی رویایی در حوزه ساخت و ساز بود، این روزها در یک قدمی تحقق و اجرا قرار گرفته است. به نظر می‌رسد، قرار است به پشتوانه قانون «جهش تولید مسکن» به سال‌های دوری بازگردیم که رقم تولید مسکن از مرز ۶۰۰ هزار واحد عبور می‌کرد چرا که تولید سالیانه مسکن از متوسط ۶۰۰ هزار واحد در سال‌های ١٣٩٢ و قبل از آن، در حال حاضر به متوسط سالیانه نزدیک به ۴٠٠ هزار واحد رسیده است.

 

ساخت میلیونی مسکن ابتدا یک شعار انتخابانی تلقی می‌شد، اما طولی نکشید که با پیروزی طراح اصلی آن به جلسات هیات دولت رسید و حالا در جلسات هفتگی بین سازندگان مسکن و مسوولان فعلی وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی است و البته در یک قدمی اجرا قرار دارد.

 

برنامه ساخت میلیونی مسکن این‌طور تقسیم بندی شده است که برای احداث آن قرار است ۳۵۰ هزار  واحد مسکونی توسط سازندگان خوشنام در بخش خصوصی انجام شود، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، ۳۰۰ هزار واحد به عنوان مسکن حمایتی و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی ساخته شود و در مجموع یک میلیون واحد مسکونی تنظیم شده است. دولت در تلاش است با ارائه راهکار برای تامین مصالح این طرح که گفته می شود ۱۰ میلیون تن فولاد و ۳۰ میلیون تن سیمان است، پای بخش خصوصی را برای حضور به‌موقع در اجرای طرح باز کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------