بازار سردرگم ظروف یکبارمصرف!



ظروف یکبارمصرف ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
«در فروشگاهی از علت گران‌شدن ظروف پرسیدم که صاحب مغازه در جواب گفت: «مواد اولیه، نبودن جنس در بازار و نبود نظارت.»» 

به گزارش خراسان؛ «یکی از سنت‌هایی که در ماه مبارک رمضان، به‌خصوص شب‌های قدر، وجود دارد افطاری‌دادن است که در دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونا استفاده از ظروف یکبارمصرف در این مورد افزایش‌ یافته است. همچنین پذیرایی از سوگواران امیرالمؤمنین (ع) در مساجد و حسینیه‌ها و حتی برپایی ایستگاه‌های صلواتی بعد از افطار در حاشیه مراسم هیات‌ها، استفاده از ظروف یکبارمصرف را دوچندان کرده است.

 

برای اطلاع از اوضاع بازار ظروف یکبارمصرف به خیابان دستغیب می‌روم، وارد فروشگاه می‌شوم. صاحب مغازه پشت میز کوچک خود نشسته، از او قیمت لیوان‌های کاغذی را جویا می‌شوم که می‌گوید: «لیوان اول فروردین بسته‌ای ۱۶ هزار تومان بود ولی الان ۲۴ هزار تومان است»

 

افزایش ۴۰درصدی قیمت

وقتی متوجه می‌شود خبرنگارم سر درد دلش باز می‌شود و ادامه می‌دهد: «در واقع حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت در سال جدید داشته‌ایم.»

 

از کشوی میزش فاکتوری را درمی‌آورد، سمت من می‌گیرد و اضافه می‌کند: «یک‌ چیز عجیب هم بگم. این را نگاه کن! این مالیات در سال جدید به فاکتورها اضافه ‌شده است.»

 

در کاغذ خرید ستونی با عنوان «مالیات و عوارض» ثبت ‌شده که وی مدعی است پیش از سال جدید نبوده است.

 

به فروشگاه دیگری رفتم و درباره قیمت ظروف سؤال کردم و این که آیا در سال جدید افزایش قیمت داشته یا نه؟ فروشنده گفت: «ساعتی قیمت‌ها عوض می‌شود. ما تقریباً در همه‌ چیز ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتیم.»

 

در فروشگاهی دیگر از علت گران‌شدن ظروف پرسیدم که صاحب مغازه در جواب گفت: «مواد اولیه، نبودن جنس در بازار و نبود نظارت.»

 

از او پرسیدم آیا به کاغذهای خرید شما در سال جدید موردی با عنوان عوارض و مالیات اضافه ‌شده است؟ گفت: «بله». خم شد و از زیر میزش کاغذی درآورد و ادامه داد: «من برای هشت میلیون خرید، ۶۰۰ هزار تومان مالیات دادم اینم فاکتور!»

 

در کاغذ خرید او هم این عنوان دیده می‌شد. خودش علتش را افزایش تعداد واسطه‌ بین تولیدکننده تا خرده‌فروش می‌دانست.

 

برای پیگیری بیشتر مصاحبه‌ای دارم با نایب‌رئیس اتحادیه مشمع و پلاستیک مشهد، روشن‌ضمیر، در پاسخ به این ‌که آیا در سال جدید افزایش قیمت در بازار ظروف یکبارمصرف داشته‌ایم یا خیر، می‌گوید: حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم.

 

از او علت این افزایش را جویا می‌شوم که ادامه می‌دهد: از اوایل فروردین هر روز افزایش قیمت را داشته‌ایم. می‌گویند افزایش قیمت به دلیل نرسیدن مواد اولیه از چین است. همچنین پتروشیمی خود دولت قیمت را افزایش می‌دهد و مواد هر روز گران‌تر می‌شود و بارزترین بهانه‌ هم افزایش حقوق کارگرهاست.

 

وی می‌افزاید: از طرفی دیگر ایام و مناسبت‌ها هم تأثیرگذار است. برای مثال من لیوان می‌خواهم. پیدا نمی‌شود؛ در حالی که همکاران در انبارهایشان دارند!

 

می‌پرسم یعنی مشکل از نظارت است، جواب می‌دهد: بله.

 

در ادامه درخصوص عنوان مالیات و عوارض در رسید خریدها سؤال می‌کنم. روشن‌ضمیر می‌گوید: این موارد خارج از پوشش اتحادیه است. تنها کاری که دارایی به‌تازگی انجام داده است دستگاه پوز کسبه‌ها را خواسته و هنوز تصمیم دیگری نگرفته است و کسبه هم چیزی نمی‌دانند.

 

ظروف دوپرسی کم شده

او درباره موجودی ظروف در بازار اذعان می‌کند: ظرف ‌های دوپرسی چند روزی است در بازار کم شده ولی لیوان کاغذی نسبتاً وجود دارد اما قیمت‌ها به روز تغییر می‌کند. دو روز پیش لیوان کاغذی هر عدد ۴۰۰ تومان به ما داده‌اند و ۴۱۰ ارائه می‌کردیم. یعنی با سود کمتر از پنج درصد باز دیشب تماس گرفته‌اند که لیوان ۴۴۰ تومان است چون کاغذ از چین نمی‌رسد.

 

نایب‌رئیس اتحادیه مشمع و پلاستیک مشهد در نهایت بازار را گیج توصیف می‌کند؛ به ‌طوری‌ که هر کسی هر کاری بخواهد می‌کند.

 

در ادامه گفت‌وگویی دارم با بازرس اداره صمت و از او می‌پرسم آیا نظارت خاصی بر بازار فروش ظروف یکبارمصرف در ماه رمضان وجود دارد؟ بیاتی با اشاره به حضور خود در بازار و نبود مشکل خاصی پاسخ می‌دهد: اگر گزارش تخلفی به ما داده شود، حتماً پیگیری می‌کنیم ولی چون اولویت ما نبوده برنامه خاصی برای نظارت در این خصوص  نداشتیم.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------