آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

جزئیات پیشنهاد آمریکا به حماس

وزیر خارجه آمریکا توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند. به گزارش ایسنا، «آنتونی…

کارشناس مسائل آمریکا: قدر برجام را ندانستیم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,برجام

دکتر رضا جلالی، کارشناس مسائل آمریکا به آفتاب یزد می‌گوید: صراحتاً می‌گویم ما در داخل ایران آن گونه که باید قدر برجام را ندانستیم و آن را به موضوعی برای کشمکش‌ها‌ی درون گروهی و درون حزبی تبدیل کردیم در حالی که این یک توافق مهم، ماندگار، تاثیرگذار و بین المللی بود.

 

جلالی ادامه می‌دهد: عدم پایبندی آمریکا به برجام را پای داخلی‌ها‌ نوشتیم و تمامی زحماتی که بیشتر از دو دهه کشیده شد را به میدانی برای جدال‌ها‌ی سیاست داخله تبدیل کردیم در حالی که برجام در حوزه سیاست بین الملل و در راستای حفظ منافع ملی بود. سوءمدیریت‌ها‌، برخی ناکارآمدی‌ها‌ و ضعف‌ها‌؛ همه و همه بر سر برجام شکسته شد و موقعیت ان در داخل ایران متزلزل شد همان چیزی که آمریکایی‌ها‌ به‌دنبال آن بودند! این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه می‌گوید: از زمان شروع جنگ سرد، همواره آمریکایی‌ها‌ با یک مسئله به طرز حساسیت برانگیزی مشکل داشته‌اند و آن نه اضافه شدن کشوری به مجموعه دارندگان حق وتو بود و نه پذیرش و عدم پذیرش عضوی در شورای امنیت و نه حتی هسته‌ای شدن بلکه این کشور فقط با موشک‌ها‌ی قاره پیمایی که توان حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشد مشکل داشتند حتی در مذاکرات کره شمالی، اولین نقطه تلاقی دو کشور همین مسئله بود و می‌بینیم کره شمالی هم در قدم نخست به سراغ همین نوع موشک‌ها‌ رفته چون با نقطه نظرات آمریکایی‌ها‌ آشنا است.

 

دکتر جلالی می‌گوید الان بحث مهم در داخل و خارج خاک آمریکا ماندگاری و عدم ماندگاری ترامپ است. این کارشناس بین المللی معتقد است با ثروتمند شدن 120میلیون آمریکایی از قِبَل اقدامات ترامپ تقریباً مطمئنم او چهار سال دیگر سکاندار قوه مجریه آمریکا است با این توجه که رئیس جمهور در قانون آمریکا فردی قدرتمند و صاحب اختیاراتی گسترده است که می‌تواند برخی برگ‌ها‌ی برنده را در مواقع حساس رو کند. جلالی ادامه می‌دهد: خانم پالیسی و دیگر مخالفان ترامپ اینک هیچ قدرتی در دست‌شان نیست که او را از اریکه قدرت به زیر بکشند پس جوسازی‌ها‌ی رسانه‌ای همه ی واقعیت آنچه در آمریکا می‌گذرد نیست حتی اگر خود آمریکایی‌ها‌ هم به مسئله ی حاشیه‌ای بودن و نبودن ترامپ دامن بزنند.

 

این کارشناس مسائل آمریکا در یک جمع بندی کلی می‌گوید در هر صورت برجام به عنوان یک توافق چندجانبه و بین الملل ی نمی‌تواند به این آسانی از بین برود و قطعاً پا برجا خواهد ماند مگر آن که جمهوری اسلامی ایران تصمیمی دیگر داشته باشد.

 

وی ادامه می‌دهد: اینک بهتر می‌توان فهمید که توافق به نام برجام خوب بوده است یا بد!؟ این که اروپا در خفا به آمریکا فشار می‌آورد یا روسیه و چین به دنبال حفظ برجام هستند را در کنار عصبانیت مکزیکی‌ها‌ از ترامپ و ناامید شدن جامعه اروپایی از آمریکا قرار دهید تا بفهمید حلقه واسط همه ی این‌ها‌ ـ حتی شکست نشست‌ها‌نوی ـ نشات گرفته از تاثیرات برجام است که باید همچنان پا بر جا باقی بماند.

 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان می‌کند اظهار نظر آن مقام آمریکایی، سخنان نماینده آمریکا در آژانس انرژی اتمی، اظهارات نماینده روسیه و شروع مجدد اقدامات موشکی کره شمالی اثبات این مسئله است که سیاست ترامپ در قبال ایران و کره‌شمالی، سیاست یک گام به جلو سه گام به عقب است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------