آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

وزیر امور خارجه عربستان: در توافق هسته‌ای کنونی با ایران، اروپایی‌ها باید از استراتژی آمریکا پیروی کنند



اخبار,اخبار سیاست خارجی,وزیر امور خارجه عربستان
«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان با اشاره به دست بالای ایران در توافق هسته ای با کشورهای ۱+۵ گفت این توافق با ایران مؤثر نبوده و اروپایی‌ها باید از استراتژی آمریکا پیروی کنند.

به گزارش ایرنا، «فیصل بن فرحان» در مصاحبه با روزنامه آلمانی «دی ولت» گفت که توافق هسته‌ای کنونی با ایران مؤثر نبوده و اروپایی‌ها باید از استراتژی آمریکا پیروی کنند.

 

وی درباره مناقشه‌ی هسته‌ای با ایران و فعال کردن سازوکار حل اختلاف برجام، بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بدعهدی طرف اروپایی مدعی شد که ایران باید پاسخگو باشد و به آنچه که در قرارداد به آن متعهد شد، پایبند بماند.

 

فیصل بن فرحان با بیان این که نمی‌توان مطمئن بود که ایران واقعا این گونه عمل کند از اروپایی‌ها و جامعه‌ی جهانی خواست که از اهرم‌های موجود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده کنند.

 

به گفته وزیر امور خارجه عربستان، این کشور از همان ابتدا به دلیل آگاهی از "نقاط ضعف تعیین‌کننده‌ای" که در این توافق بود، با اکراه از برجام حمایت کرده است. بر این اساس رهایی ایران از محدودیت‌های تعیین‌شده مهم در برجام ظرف مدت چند سال و دستیابی سریع به توانایی لازم برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای پس از رفع محدودیت‌ها، یکی از نقاط ضعف برجام است.

 

بن فرحان همچنین "عدم اجازه دسترسی آژانس به تأسیسات مخفی ایران" و "مزایای اقتصادی حاصل از برجام" را برای ایران که به ادعای وی در راه ادامه بی‌ثبات کردن منطقه بوده، از دیگر دلایل مخالفت عربستان با توافق هسته‌ای کنونی با ایران دانست.

 

وی در پاسخ به پرسشی درمورد ائتلاف امنیت دریایی برای حفاظت از کشتی‌ها در خلیج فارس و نقش آلمان در این مأموریت گفت، به باور عربستان، امنیت در خلیج فارس باید یک وظیفه‌ بین‌المللی باشد.

 

وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز گذشته نیز در گفت وگو با روزنامه آلمانی "ولت آم زونتاگ" گفته بود، همه کشورهایی که از تجارت کالا از طریق خلیج فارس ذی نفع هستند باید در تامین امنیت مسیر دریایی آن مشارکت و این شامل آلمان نیز می‌شود.

 

به گفته وی، تامین انرژی آلمان و تحویل محموله‌های نفتی به این کشور به اوضاع منطقه خلیج فارس بستگی دارد.

 

آلمان تاکنون در ماموریت ائتلاف دریایی به سرکردگی آمریکا در آب‌های خلیج فارس و ماموریت‌ نظارتی کشورهای اروپایی در خلیج عمان به رهبری فرانسه شرکت نکرده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------