آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

ظریف: با آمریکا بر سر برجام مذاکره مجدد نمی‌کنیم/ آماده تبادل زندانیان با آمریکا هستیم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ظریف
وزیر خارجه ایران گفته چنانچه سایر طرف‌ها به برجام پایبند شود ایران هم به این توافق پایبند خواهد شد.

به گزارش فارس، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در یک نشست گفت در صورتی که همه طرف‌ها به برجام پایبند باشند ایران هم پایبند خواهد شد.

 

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: «آمریکا تمام اقداماتی که می‌توانست را علیه ایران اعمال کرده. آمریکا امیدوار بود بتواند مردم ما را به زانو در بیاورد، ولی نتوانست.»

 

ظریف در این مصاحبه همچنین گفت که ایران آماده مبادله زندانیان با آمریکا است.

 

او در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا ایران اقدام ترور سردار قاسم سلیمانی را از آمریکا خواهد گرفت گفت: «من اهل تهدید کردن نیستم ولی این غائله خاتمه نیافته است.»

 

ظریف در مصاحبه‌ای جداگانه با «فرید زکریا»، تحلیلگر سی‌ان‌ان در پاسخ به سئوال او درباره اینکه توافق اسرائیل و کشورهای عربی به منزوی شدن ایران منجر خواهد شد گفت: «منزوی، واژه‌ای نسبی است. نگاهی به شورای امنیت بیندازید و ببینید چه کسی در شورای امنیت منزوی است. به نظر من، ایران احساس انزوا نمی‌کند. ۱۳ کشور در شورای امنیت با اقدامات آمریکا مخالفت کردند.»

 

وی در ادامه اضافه کرد: «همه ما می‌دانیم که بحرین و امارات متحده عربی ظرف ۱۵ سال گذشته با اسرائیل رابطه داشته‌اند.»

 

ظریف در پاسخ به سوال زکریا درباره اینکه ایران در حال انجام حملات سایبری علیه آمریکا است گفت: «اول از همه، این ایالات متحده بود که اعتراف کرد وارد جنگ سایبری با ایران شده. آمریکا حتی قصد تخریب زیرساخت‌های بسیار حساس هسته‌ای را داشت که می‌توانست تبعات بسیار جدی داشته و به مرگ صدها هزار نفر منجر شود. اگر حرف من را باور ندارید [فیلم مستند] "روزهای صفر" را نگاه کنید.»

 

ظریف در ادامه به ادعای نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره قصد ایران برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: «ادعاهایی در ایالات متحده مطرح می‌شود مبنی بر اینکه ایران قصد نفوذ در نظام انتخاباتی آمریکا را دارد. اینها مزخرف هستند. برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی وارد کاخ سفید می‌شود.»

 

وزیر خارجه ایران اضافه کرد: «اگر ما نفعی در پیروزی یک نامزد یا نامزدی دیگر داشتیم، چنین ادعایی قابل طرح بود؛ ظاهراً رئیس‌جمهور ترامپ دارد از هر فرصتی استفاده می‌کند تا نتایج انتخابات را زیر سوال ببرد. اینکه رئیس‌جمهوری انتخابات کشور خودش را زیر سوال ببرد برای همه ما تازگی دارد.»

 

ظریف سپس در پاسخ به سئوال فرید زکریا مبنی بر اینکه آیا برای ایران فرقی نمی‌کند ترامپ برنده انتخابات شود یا جو بایدن، گفت: «به هیچ وجه! این مسئله به ما ارتباطی ندارد. برای ما رفتار دولت آمریکا است که اهمیت دارد. برای ما مهم نیست چه کسی در کاخ سفید مستقر می‌شود.»

 

وزیر خارجه ایران اضافه کرد: «به عنوان یک دولت خارجی، ما نمی‌توانیم روی چیزی سرمایه‌گذاری کنیم که کنترل آن در اختیار ما نیست.»

 

فرید زکریا در این مصاحبه از ظریف پرسید چنانچه «جو بایدن» در انتخابات آمریکا پیروز شود و خواستار انجام مذاکراتی جدید برای «تمدید و تقویت» توافق هسته‌ای شود، آیا ایران مایل به ورود به چنین مذاکراتی خواهد بود یا خیر.

 

وزیر خارجه ایران گفت: «ایران هیچگاه درباره مذاکره تردید نداشته، اما ما بر سر چیزی که قبلاً مذاکره کرده‌ایم، مجدداً مذاکره نمی‌کنیم. ایالات متحده باید به این درک برسد که چون یک قدرت بزرگ است نمی‌تواند دیکته کند.»

 

وی اضافه کرد: «ایالات متحده تلاشش را انجام داد تا به یک توافق خوب برسد. دولت قبلی آمریکا که جو بایدن در آن معاون رئیس‌جمهور بود نظرش این بود که برجام توافق خوبی است.»

 

ظریف خاطرنشان کرد: «بنابراین، ایالات متحده باید ابتدا به برجام برگردد تا به یک عضو قانون‌مند جامعه بین‌المللی تبدیل شود؛ اجرای تعهداتش را آغاز کند و بعد درباره بقیه توافق صحبت کند. ما ضرب‌المثلی در فارسی داریم که می‌گوید اول برادری‌ات را ثابت کن بعد ادعای ارث کن.»

 

ظریف سپس در پاسخ به سئوال زکریا مبنی بر اینکه آیا ایران مایل است با توجه به اینکه برجام ۵ سال پیش مذاکره شده وارد مذاکره بر سر چارچوب‌های زمانی این توافق شود گفت: «قطعاً خیر. چون این موارد، بخشی از توافق بوده‌اند و ایالات متحده آنها را قبول کرده است. ما بیشتر از هر چیز دیگر بر سر آن محدودیت‌ها مذاکره کرده‌ایم.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------