آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیتهای سایبری از سوی سپاه تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر داد. به گزارش سایت دیده بان ایران؛ وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر…

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: برای بازگشت به برجام جدی هستیم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه ایران را به دور شدن از تعهدات برجامی متهم کرد، گفت درباره بازگشت به برجام و لغو برخی تحریم‌ها جدی هستیم هرچند هنوز با آن فاصله داریم.

به گزارش ایرنا، ند پرایس روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به این سوال که آمریکا از برجام خارج شده است، چگونه می‌خواهید ابتدا ایران به تعهداتش بازگردد، اظهار کرد: فکر می کنم حقیقت دیگر این است که ایران از تعهدات خود بسیار دور شده است.

 

وی با تکرار اظهارات و ادعاهای روز گذشته خود، افزود: ما هنوز در مرحله‌ای نیستیم که پیشنهادهای خودمان را به طور علنی روی میز قرار دهیم اما در حال رایزنی غیرعلنی با متحدان، شرکا و اعضای کنگره هستیم.

 

سخنگوی در پاسخ به این سوال که آیا اینها شامل برداشته شدن برخی تحریم‌ها به عنوان علامتی به ایران خواهد بود، گفت: ما تنها دو هفته است که کار خود را آغاز کرده‌ایم و با متحدان، شرکا و اعضای کنگره رایزنی و مشورت غیرعلنی داریم اما در این زمینه جدی هستیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه ایران تا داشتن اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای سلاح اتمی چند هفته بیشتر فاصله ندارد و اینکه آیا آن را تایید می‌کند، گفت: هر ارزیابی شبیه این موضوع، طبقه‌بندی است.

 

پرایس با اشاره به برخی گزارش‌های رسانه‌ها که مدت زمان رسیدن ایران به این مرحله را ۶ ماه اعلام کرده‌اند و برخی دیگر کمتر، افزود: آنچه که شنیده‌ایم این است که اگر ایران بخواهد به اجرای کامل تعهدات خود بازگردد، چند ماه طول می‌کشد.

 

وی ادامه داد: ایران اکنون خود را در موقعیتی قرار داده است که از پروتکل سختیگرانه و نظارت‌های سخت و شدید دور است. ایران فاصله رسیدن به سلاح اتمی را کاهش داده است، اما نمی‌خواهم اینجا آنها را مشخص کنم.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: هدف اصلی ما این است که برنامه اتمی ایران را در جعبه قرار دهیم، اطمینان یابیم که آنها نمی‌توانند سلاح اتمی به دست آورند و مدت رسیدن به این مرحله را هرچه بتوانیم افزایش دهیم.

 

پرایس اظهار کرد: همچنین اقدامات تایید شدنی که ایران هرگز نتواند به سلاح اتمی دست یابد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آنتونی بلینکن در نشست خبری خود گفت که ایران تا رسیدن به سلاح اتمی تنها سه هفته فاصله دارد، گفت: آنچه که او مطرح کرد این بود که اگر ایران مسیر حرکت خود را رها کند، روزی خواهد بود که چند هفته بعد به آن خواهد رسید.

 

خبرنگاری پرسید ایران سانتریفیوژهای جدیدی نصب کرده است، نتانیاهو هم گفته است اگر ایران به سلاح اتمی نزدیک شود، گریزی جز اقدام نظامی علیه ایران باقی نمی‌ماند، آیا خط قرمزی وجود دارد که اگر ایران توانایی اتمی را تولید کند، آمریکا بخواهد بگوید که دیگر نمی‌توانیم به توافق بازگردیم؟

 

سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: قصد ندارم از این سالن درباره زمان مشخصی صحبت کنم، اما آنچه که می‌توانم بگویم همان چیزی است که قبلا گفته‌ام. ما قصد داریم مدت دسترسی ایران به سلاح اتمی را هرچه قدر که ممکن باشد، طولانی کنیم.

 

پرایس افزود: ما می‌خواهیم که همه محدودیت‌های اقداماتی که ایرانی‌ها می‌توانند انجام دهند، تحت نظارت و تاییدشدنی شود. این دقیقا همان چیزی است که این دولت از همان ابتدا آن را آغاز کرد.

 

وی ادامه داد: ما در حال تنظیم همه چالش‌ها هستیم تا مطمئن شویم که بتوانیم مدت این دستیابی را به حداکثر برسانیم و از هرگونه دستیابی ایران به سلاح اتمی را به صورت تایید شدنی، جلوگیری کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره تصمیم امروز دیوان عالی بین‌المللی مبنی بر داشتن صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران علیه این کشور هم گفت:  در وهله نخست ما برای دیوان بین‌المللی احترام قایل هستیم، همزمان از اینکه دیوان استدلال‌های مبتنی بر قانون ما را نپذیرفت، ناامید شدیم.

 

پرایس افزود: آنچه که ایران مطرح کرد خارج از صلاحیت دادگاه بود و دیوان نباید آن را می‌پذیرفت. در حالیکه با تصمیم دیوان موافق نیستیم، دادگاه امروز یک قاعده مقدماتی بود نه تصمیم نهایی. ممکن است ایران از آن به عنوان پشتیبانی از حکم نهایی استفاده کند اما موضوعات قاعده مقدماتی پیش قضاوتی برای مستحق بودن نیست.

 

وی ادامه داد: ما در مرحله بعدی تشریح خواهیم کرد که چرا ادعای ایران سزاوار نیست، ما تصریح کردیم که خطرات ناشی از اقدامات مخرب ایران چیست و به همین دلیل است که متعهد به دیپلماسی و رایزنی در این زمینه هستیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جواب سوالی درباره ونزوئلا و اینکه خوان گوایدو (رئیس جمهوری خود خوانده ونزوئلا) را معتبر می‌داند یا خیر، اظهار کرد: مجمع ملی نمایندگان ونزوئلا را تنها نهاد مدنی آن کشور به رسمیت می‌شناسند و هر کسی را که آنها برگزینند به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا می‌دانند.

 

وی تصریح کرد: از این رو، گوایدو رئیس جمهوری موقت آن کشور است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------