آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

عراق: ایران دلار می خواهد وگرنه حاضریم بدهی شان را به دینار پرداخت کنیم



بدهی عراق به ایران,اخبار سیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی
برخی مسئولان عراقی در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره مدعی شده‌اند که مشکل بغداد در پرداخت مطالبات ایران این است که طرف ایرانی دلار می خواهد و اگر با دینار عراقی باشد آنها می‌توانند این طلب را پرداخت کنند.

به گزارش ایسنا، مظهر محمد صالح، مشاور اقتصادی نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با شبکه الجزیره در رابطه با اموال بلوکه شده ایران در عراق تأکید کرد که بخشی از این اموال بهای گازی است که عراق برای تأمین سوخت نیروگاه های خود از ایران خریداری کرده است و بخشی هم پول برقی است که برای برخی استان ها مستقیم از ایران تأمین می شود.

 

وی گفت: آمریکا هرگونه معامله دلاری با ایران به صورت مبادله بانکی را ممنوع کرده است البته در این باره استثنایی نیز وجود دارد و آن امکان پرداخت نقدی از این حساب ها برای تأمین نیازهای بشردوستانه مانند غذا و دارو یا تأمین هزینه های گردشگران ایرانی است که به عراق سفر می کنند.

 

بر اساس این گزارش، ایران پیش از این اعلام کرده است که حجم اموال بلوکه شده در عراق حدود 5 میلیارد دلار است اما مشاور نخست وزیر عراق تأکید می‌کند که با گذشت زمان و مصرف بیشتر برق و گاز در عراق، این مبلغ افزایش می یابد و ممکن است در زمان تسویه حساب کم و زیاد شود.

 

از سوی دیگر، فیصل العیساوی، عضو کمیسیون مالی در پارلمان عراق در گفت‌وگو با این شبکه قطری تأکید کرد که مبلغ این بدهی ها ثابت نیست زیرا هر روز با استمرار واردات گاز و برق ایران از سوی عراق، افزایش می یابد.

 

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان گفت که این اموال در عراق ضبط شده است بلکه موضوع این است که عراق به علت تحریم‌های آمریکا و محدود ساختن دسترسی ایران به دلار توسط بانک مرکزی آمریکا، نمی‌تواند این اموال را به ایران به دلار پرداخت کند.

 

العیساوی گفت: اگر ایران این اموال را به دینار عراق بخواهد همین امروز می توان آن را پرداخت کرد اما مساله این است که ایران دلار می خواهد و برای انتقال دلار به ایران موافقت واشنگتن لازم است.

 

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد روز دوشنبه (هجدهم اسفندماه) با «عبدالامیر علاوی » وزیر دارایی عراق ملاقات و مذاکره کرد. در این مذاکرات مسائل مورد علاقه دو طرف منجمله نحوه دریافت مطالبات کشورمان از عراق مورد برسی قرار گرفت.‌

 

علاوی در این ملاقات اظهار کرد: مطالبات ایران از عراق در اولویت پرداخت‌های ما قرار دارد و پیش بینی لازم در این زمینه انجام شده است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------