آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

نامه ظریف به گوترش درباره حادثه نطنز/ غریب آبادی: غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده است



ظریف،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن اعتراض رسمی به اقدام خرابکارانه اخیر رژیم صهیونیستی در تأسیسات هسته‌ای نطنز تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران حق دفاع از شهروندان خود در برابر این اقدامات تروریستی را محفوظ می‌دارد.

به گزارش تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب با ارسال نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص اقدام خرابکارانه در تأسیسات هسته‌ای نطنز تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران طبق قوانین بین‌المللی حق اتخاذ تمهیدات لازم برای محافظت و دفاع از شهروندان، منافع و تأسیسات خود در برابر هرگونه اقدام تروریستی و خرابکارانه را محفوظ می‌دارد.

 

ظریف خطاب به دبیرکل سازمان ملل نوشته است:

هدف قراردادن تعمدی یکی از تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان — با خطر بالای نشت سراسری و بی‌هدف مواد رادیواکتیو — یک تروریسم هسته ای و جنایت جنگی است.

 

اسرائیل در خصوص اقدام برای اجتناب از احیای برجام بعد از انتخابات ایالات متحده تهدید کرده بود و هم اکنون به رخ می کشد.

 

اگر ایالات متحده خواهان جلوگیری از پیامدهای این قمار احمقانه است، باید از استفاده از تروریسم اقتصادی که از سوی ترامپ اجرا شد یا تروریسم هسته ای اخیر به عنوان اهرم مذاکراتی دست بکشد و تمامی تحریم های اعمال شده، مجددا اعمال شده و تغییر نام یافته از زمان اجرای برجام را لغو کند.

 

پس از راستی آزمایی به موقع از لغو تمامی تحریم های ایالات متحده، ایران با توقف اقدامات جبرانی خود پاسخ خواهد داد؛ اقداماتی که هم اکنون به دلیل خرابکاری هسته ای اخیر به طور چشمگیری سیر صعودی به خود خواهد گرفت.

 

***

 

غریب آبادی: غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده/ چند اقدام فنی در واکنش اولیه به خرابکاری برنامه‌ریزی شده است

فارس نوشت: کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی تلفنی درباره حادثه روز یکشنبه در تأسیسات غنی سازی نطنز گفت:‌ بعد از این حادثه هم با مدیرکل آژانس و معاون مدیرکل در امور پادمان اطلاع دادم که این حادثه از نظر ما از نوع خرابکاری است و نقش و مسئولیت رژیم صهیونیستی برای ما بارز است و آژانس باید به مسئولیت‌های خود عمل و این حادثه را محکوم کند و این حادثه باید در نشست‌های آژانس بلافاصله مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

 

وی افزود: قصد داریم فردا نامه‌ای را تنظیم و برای مدیرکل آژانس به صورت رسمی بفرستیم.

 

غریب آبادی بیان کرد: براساس قطعنامه‌هایی که کنفرانس عمومی آژانس تصویب کرده و همچنین مجمع عمومی سازمان ملل، هرگونه حمله یا تهدید حمله به تأسیسات هسته‌ای مغایر با منشور ملل، حقوق بین‌الملل و اساسنامه آژانس است که حتی در برخی موارد متضمن ورود شورای امنیت برای رسیدگی به این موارد است.

 

وی بیان کرد: تمامی قواعد هنجاری هرگونه حمله و تهدید به حمله را رد می‌کند.

 

نماینده ایران با بیان اینکه مسئولیت آژانس مسئولیت سنگینی است، اظهار داشت: همه می‌دانیم متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس، سازمان‌های وابسته‌ای هستند و هیچ وقت به مسئولیت خود در قبال جمهوری اسلامی عمل نکردند، ولی این نافی این نیست که ما از آنها طلبکار نباشیم و مسئولیت‌هایشان را به آنها یادآوری نکنیم و حتی بخواهیم اقداماتی را اتخاذ کنیم که مسئولیت‌های این سازمان‌ها جنبه عملی به خودش بگیرد.

 

غریب آبادی ادامه داد: این سری همین پیگیری‌ها را با آژانس خواهیم داشت و هر تصمیمی کشور بگیرد باید پیگیری کنیم.

 

وی درباره حادثه گفت: این حادثه کاملا از نوع خرابکاری است و مسئولیت آن را برعهده رژیم صهیونیستی می‌دانیم. هدف این قبیل اقدامات تروریستی مشخص بوده است که تضعیف روحیه و تلاش‌های دانشمندان هسته‌ای ماست ولی تجربه ما نشان داده ایران اسلامی هرگاه با چنین فشارها و تهدیداتی مواجه شده، قوی‌تر از قبل حاضر شده است و در هر حادثه‌ای ما ضمن جبران آن و انجام اقدامات متقابل، چندین گام جلوتر برداشته‌ایم.

 

نماینده ایران در آژانس گفت: در مورد این حادثه بلافاصله فرآیند جایگزینی ماشین‌های آسیب دیده توسط همکاران سازمان انرژی اتمی شروع شد. ماشین‌های IR1 هر کدام یک سو قدرت و ظرفیت دارند، این ماشین‌هایی که الان جایگزین می‌شوند با ۵۰ درصد قدرت بیشتر جایگزین خواهند شد. این تصمیم فنی است و بلافاصله صورت خواهد گرفت.

 

غریب آبادی ادامه داد: ماشین‌های نسل جدید بلافاصله در نطنز نصب خواهد شد. فرآیند غنی سازی در نطنز در اثر این حادثه متوقف نشده و فرآیند کامل ادامه دارد و زمانبندی‌هایی که رسانه‌های خارجی دادند، مصنوعی است و در اسرع وقت فرآیند جایگزینی انجام خواهد شد.

 

وی گفت: ایران چندین اقدام فنی دیگر را برنامه‌ریزی کرده که ان‌شاءالله ظرف همین هفته اعلام خواهد شد. در مقابل این اقدامات واکنش جدی هم در عرصه فنی هسته‌ای خواهیم داشت و هم ان‌شاءالله دستگاه‌های دیگر اقدامات متقابل را در حوزه‌های دیگر در دستورکار خودشان خواهند داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------