آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

وزیر خارجه آمریکا: ایران نباید به سلاح اتمی دست یابد/ مذاکرات وین ادامه خواهد یافت



وزیر خارجه آمریکا،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
وزیر خارجه آمریکا بدون اظهار نظر درباره اینکه آیا ایران در حوادث اخیر سرزمین‌های اشغالی دخالت دارد، یا خیر گفت ایران نباید به سلاح اتمی دست یابد.

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن روز پنج شنبه در نشست خبری مشترک با ماریس پین همتای استرالیایی خود، اظهار کرد:ما تعامل عمیق و فعالی با فلسطینیان، اسرائیلی و شرکای منطقه ای خود برای کاهش تنش داشته‌ایم.

 

وی ادامه داد: ما هادی عامر مقام ارشد وزارت خارجه خود را به خاورمیانه فرستادیم و اکنون در مسیر است. اسرائیل حق دفاع از خود در برابر حملات راکتی دارد که کاملا بین حملات کورکورانه راکتی سازمان تروریستی حماس با دفاع از خود اسرائیل پس از این حملات تفاوت فاحشی وجود دارد.

 

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: ما عمیقا نسبت به از دست رفتن جان‌های غیرنظامیان از جمله کودکان نگران هستیم. فلسطینی‌ها همچون اسرائیلی‌ها حق زندگی ایمن و مسالمت‌آمیز را دارند.

 

بلینکن اظهار کرد: ما شدیدا مشغول فعالیت هستیم تا همه طرف‌ها را به آرامش دعوت کنیم تا تنش کاهش یابد.

 

وی که کشورش تا کنون مانع هرگونه اقدامی در شورای امنیت برای کاهش تنش در سرزمین‌های اشغالی شده است، مدعی شد در سازمان ملل متحد ما برای بحث سازنده، آماده‌ایم. فکر می‌کنم اوایل هفته آینده، امیدوارم شاهد زمانی برای دیپلماسی و داشتن برخی تاثیرات باشیم تا یک کاهش تنش واقعی به دست آوریم.

 

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: و بر این اساس، در سازمان ملل متحد پیگیری کنیم.

 

بلینکن درباره نقش ایران در این حوادث و اینکه آیا نباید مذاکرات وین را متوقف کرد، هم گفت: نظری در این باره ندارم که آیا ایران دخیل در این رخداد دارد یا ندارد. اما وقتی به هر فعالیت بدخواهانه نگاه می‌کنیم، ایران خواسته یا نخواسته در آن دخالت دارد.

 

وی افزود: چه در قالب حمایت از تروریسم و چه در قالب بی‌ثبات سازی کشورهای دیگر یا فعالیت‌های دیگری که مد نظر است. با این حال ما هرکاری را برای اینکه ایران نتواند به سلاح اتمی دست یابد، انجام می‌دهیم.

 

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: ایران دارای سلاح اتمی یا دارای ظرفیت به دست آوردن آن در زمان کوتاه، با خیال راحت‌تری فعالیت‌های دیگر خود را انجام می‌دهد.

 

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را حرام می‌داند و در دکترین دفاعی آن، جایی ندارد.

 

بلینکن اظهار کرد: از این رو، مذاکرات وین تلاشی است که ببینیم آیا می‌توانیم به بازگشت متقابل به برجام برسیم و آن را ادامه دهیم یا خیر.

 

ایالات متحده در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از برجام که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بود، خارج شد و شدیدترین تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران اعمال کرد که همچنان ادامه دارد.

 

وی همچنین درباره روابط آمریکا و استرالیا هم گفت:  آمریکا استرالیا را در مواجهه با فشار اقتصادی چین تنها نخواهد گذاشت. این چیزی است که متحدان باید انجام دهند. ما پشتیبان یکدیگر هستیم.

 

وزیر خارجه آمریکا افزود: همچنین ما درباره قطعنامه‌های شورای امنیت نسبت به کره شمالی نظر مشترکی داریم.

 

بلینکن ادامه داد: روابط آمریکا و استرالیا فراتر از دیپلماسی است، نیروهای ما دوشادوش هم در هر درگیری‌ تاریخ معاصر از جنگ جهانی اول تا عملیات علیه خشونت افراط‌گرایی جنگیدند.

 

وی اضافه کرد: ما به دیپلماسی باور داریم و می بینیم که دیپلماسی چگونه کشورهایمان را قوی‌تر می‌سازد و همچنین باعث ثبات، گشایش، امنیت و تعهد به آزادی‌های اساسی می‌شود.

 

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: ما همچنین به نظم بین‌المللی متعهد هستیم که ثبات و شفافیت بنیادین نه تنها برای آمریکا و استرالیا که برای مردم سراسر جهان را فراهم می‌سازد. ما هر دو حقوق بشر و کرامت را در مرکز این نظم بین‌المللی می‌دانیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------