آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

بورل: مذاکرات برجام احتمالا در یک کشور حاشیه خلیج فارس برگزار می شود/ شمخانی: به‌دنبال توافقی قوی، قابل اتکاء و پایدار هستیم



بورل و شمخانی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
جوزف بورل در دیدار با شمخانی گفت: بورل: مذاکرات ایران-اتحادیه اروپا- آمریکا احتمالا در یک کشور حاشیه خلیج فارس برگزار می شود.

به گزارش فارس، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری تصریح کرد که بین ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیمی انجام نخواهد شد.

 

او گفت: «ایران و آمریکا به صورت مستقیم گفت‌وگو نخواهند کرد بلکه من و تیمم من به عنوان هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها را تسهیل خواهیم کرد.»

 

بورل اضافه کرد: «مذاکرات متوقف شوند و چشم‌اندازی برای شروع مجدد آنها وجود نداشت. به لطف رایزنی امروز، طی روزهای آینده تماس‌های نزدیک بین ایران و آمریکا از سر گرفته خواهد شد. این خبر خوبی است و باید امیدوار باشیم که این، برجام را بار دیگر به ریل بازخواهد گرداند.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که محل برگزاری مذاکرات میان ایران-اتحادیه اروپا و آمریکا شهر وین نخواهد بود.

 

او گفت: «گفت‌وگوهای بین ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در وین انجام نخواهد شد چون گفت‌وها در فرمت ۱+۴+آمریکا انجام نمی‌شوند.»

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت مذاکرات احتمالاً «در جایی نزدیک‌تر به خلیج فارس» و به عبارت مشخص‌تر «در یک کشور حاشیه خلیج فارس» برگزار خواهد شد.

 

وی افزود: مذاکرات متوقف شد بود، هیچ چشم‌اندازی برای از سرگیری وجود نداشت. اما به لطف این گفتگوها، در روزهای آینده دوباره با تماس‌های نزدیک بین ایالات متحده و ایران، مذاکرات آغاز می‌شود. این یک خبر خوب است. و بیایید امیدوار باشیم که این امر دوباره برجام را روی ریل می آورد.

 

او می‌گوید آنچه باید حل و فصل شود، مسائل «مربوط به اجرا، ضمانت‌ها، وضعیت سپاه پاسداران» است.

 

شمخانی: به‌دنبال توافقی قوی، قابل اتکاء و پایدار هستیم

شمخانی دیدار با بورل با اشاره به بدعهدی آمریکا و خروج غیر قانونی این کشور از برجام که تمام موجب افزایش بی اعتمادی مردم ایران به غرب و امریکا شد اظهار کرد: ما ضمن ان که به همه تعهداتمان در برجام عمل کردیم هیچگاه از میز مذاکره خارج نشدیم و اکنون نیز بدنبال توافقی قوی،پایدار و قابل اتکاء هستیم.

 

شمخانی در این دیدار با اشاره به رویکرد اتحادیه اروپا در زمینه مبارزه با تروریسم،دفاع از حقوق بشر، تامین امنیت انرژی و تحکیم امنیت پایدار در نظام بین الملل گفت: 

 

جمهوری اسلامی ایران بر اساس راهبرد ثابت خود و با صرف هزینه‌های مادی و انسانی قابل توجه، اقدامات کم نظیری را در حوزه‌های ذکر شده به انجام رسانده که منافع آن متوجه جهانیان به‌ویژه شهروندان اروپایی بوده است.

 

او با انتقاد از کم توجهی اروپا به نقش سازنده ایران در ایجاد امنیت پایدار در منطقه و نظام بین الملل گفت: متاسفانه روابط راهبردی اروپا با برخی کشورهایی در حال توسعه است که مظهر شر، ناامنی و تروریسم دولتی در جهان هستند.

 

شمخانی با اشاره به بدعهدی آمریکا و خروج غیر قانونی این کشور از برجام که تمام موجب افزایش بی اعتمادی مردم ایران به غرب و امریکا شد اظهار کرد: ما ضمن ان که به همه تعهداتمان در برجام عمل کردیم هیچگاه از میز مذاکره خارج نشدیم و اکنون نیز بدنبال توافقی قوی،پایدار و قابل اتکاء هستیم.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی بدعهدی آمریکا و بی عملی اروپا در برجام را تجربه ای تلخ برای مردم ایران عنوان کرد و افزود: اقدامات جبرانی ایران در بخش هسته ای صرفا واکنشی قانونی و عقلانی به یکجانبه گرایی امریکا و انفعال اروپا بوده و تا زمانی که رویه غیر قانونی غرب تغییر نکند، ادامه خواهد داشت.

 

شمخانی رفع تحریم‌های غیر قانونی و تحقق انتفاع اقتصادی همه جانبه و پایدار را هدف ایران از ورود به مذاکرات وین عنوان کرد و گفت: توافقی که دو اصل ذکر شده را با ارائه تضمین قابل اتکاء از سوی امریکا و اروپا تآمین ننماید هیچ مطلوبیتی برای ایران ندارد.

 

او رفتارهای ضدو نقیض آمریکا در میانه مذاکرات و چسبندگی واشینگتن به ابزارهای تهدید و تحریم که تداوم سیاست‌های فشار حداکثری ترامپ است را از عوامل مهم طولانی شدن مذاکرات و به نتیجه نرسیدن ان عنوان کردو گفت: با کشوری که سخت ترین شرایط تحریمی را با مقاومت جانانه و همدلی و پشتیبانی مردم پشت سر گذاشته نمی شود با زبان زور سخن گفت.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------