آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش وزیر دفاع انگلیس به قرار گرفتن نام خود در لیست تحریم‌ ایران

به گزارش ایسنا، «گرنت پایس» وزیر دفاع انگلیس روز جمعه و پس از قرار گرفتن نام خود در لیست تحریم‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تهران را به «بی‌ثبات‌کردن منطقه»…

آغاز مذاکرات ایران و افغانستان از روز شنبه در تهران



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ظریف

هیأت بزرگی از مقام ها، دیپلمات ها و مذاکره کنندگان حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات راهبردی در پنج عرصه با جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه به تهران سفر می‌کند.

 به گزارش ایسنا ، در جریان سفر اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به کابل، افغانستان و ایران بر آغاز گفت‌گوها و مذاکرات در ۵ کمیته و رسیدن به یک سند همکاری های راهبردی توافق کردند ،بر اساس این توافق، تصمیم بر آن شد تا ۵ کمیته امنیتی، اقتصادی، اتباع، فرهنگی و آب در دو کشور و با حضور مقام های برجسته مربوط در هر بخش تشکیل شود و رهبری این کمیته به عهده وزرای خارجه دو کشور است.

 

به دنبال دیدارهای بعدی مقام های جمهوری اسلامی ایران و افغانستان پس از سفر محمدجواد ظریف به کابل، از جمله سفر ابراهیم رحیم پور معاون وزیر امورخارجه ایران به افغانستان و شرکت او در پروسه کابل و همچنین دیدار مجدد اشرف غنی با ظریف در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای در آستانه قزاقستان ، اراده سیاسی برای پیش برد سریع تر این مذاکرات به وجود آمده است.

 

در همین راستا «سید نادر پژوهش»، سکرتر دوم و مسئول مطبوعاتی سفارت افغانستان در تهران، به خبرنگارخبرگزاری صدای افغان(آوا)، اعلاک کرده است که قرار است هیأت افغانستان در ۵ کمیته امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اتباع و آب، روز شنبه وارد ایران شده و در طول دو روز، مذاکرات خود را در این کمیته ها و به صورت فشرده با کمیته های مشابه ایرانی دنبال کنند.

 

یکی از کمیته های اساسی و کلیدی و محورهای مذاکرات در گفتگوهای روز شنبه، مسأله آب در یک طرف و مسائل امنیتی و اتباع(مهاجرین) در طرف دیگر خواهد بود.

 

در کنار مسأله آب، مسائل مربوط به امور مهاجرین افغان و سازماندهی آنها، به خصوص مهاجرین فاقد مدرک اقامتی و همچنین مسائل مبارزه علیه تروریسم ،مواد مخدر، از محورهای جدی مذاکرات میان دو طرف خواهد بود.

 

به دنبال این مذاکرات در تهران، انتظار می رود دور بعدی مذاکرات این ۵ کمیته، در افغانستان برگزار شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------