آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پایان پنجمین نشست کابینه جنگ اسرائیل درباره ایران

کابینه جنگ اسرائیل پنجمین نشست خود را درباره ایران به پایان رساند. به گزارش ایسنا، نشست روز سه‌شنبه کابینه جنگ اسرائیل درباره نحوه پاسخ به حمله تلافی‌جویانه ایران به…

لایحه ممنوعیت خرید زمین توسط ایرانیان در تگزاس



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
در مجلس قانون‌گذاری تگزاس لایحه‌ی تازه وضع شده که به موجب آن شهروندان، دولت‌ها و نهادهای کشورهای چین، ایران، کره شمالی و روسیه از خرید زمین در تگزاس منع می‌شوند...

به گزارش فرازدیلی، لوئیس کلخورست، سناتور جمهوری‌خواه ایالات‌متحده برای ممنوعیت برخی دولت‌ها و نهادهای خارجی جهت خرید زمین در ایالت تگزاس لایحه‌ای وضع کرد.

 

لایحه مزبور دنباله‌ی فرمانی اجرایی است که سال گذشته توسط ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا صادر گردید؛ با این تفاوت که این بار (لایحه مربوط به تگزاس) کشورهای کمتر و ممنوعیت‌های محدودتری را شامل می‌شود.

 

این لایحه برخی افراد و نهادهای خارجی را از خرید یا کسب مالکیت ملکی در ایالت تگزاس منع می‌کند. مواردی که مورد منع قرار گرفته‌اند شامل نهادهای دولتی کشورهای چین، ایران، کره شمالی و روسیه؛ تمامی شرکت‌ها یا نهادهایی که مقر آنها در کشورهای مزبور واقع است؛ و یا به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط دولت‌های این کشورها اداره یا کنترل می‌شوند؛ و همچنین کمپانی‌هایی که اکثریت سهام آنها را شهروندان کشورهای مزبور تحت اختیار یا کنترل دارند؛ و نیز تک‌تک شهروندان این کشورها می‌شوند.

 

کلخورست پیش‌تر در یک بیانیه خبری گفته بود: «در چند سال گذشته اغلب تگزاسی‌ها از افزایش تصاحب زمین توسط چینی‌ها و منافع آنها نگران شده بودند. مالکیت فزاینده زمین‌های تگزاس توسط برخی نهادهای خارجی بسیار نگران‌کننده بوده و برای بسیاری از تگزاسی‌ها هشداردهنده است. در مقام مقایسه سعی کنید به عنوان یک امریکایی بروید و زمینی را در نزدیکی یکی از پایگاه‌های نظامی چینی بخرید. شرط می‌بندم که این کار را هیچ‌وقت نمی‌توانید انجام بدهید. پس اتفاقاتی این‌چنینی در اینجا نیز نباید بیفتند. در مجموع باید گفت تصویب قوانینی ازین دست به تگزاسی‌ها این اطمینان را می‌دهد که زمین‌های تگزاس تحت اختیار خودشان باقی خواهد ماند.»

 

پس از تصویب قانون «The Lone Star Infrastructure Protection Act» (قانونی که به موجب آن انعقاد قراردادها یا سایر توافقات با سایر شرکت‌های خارجی در شرایطی خاص و در ارتباط با زیرساخت‌های حیاتی این ایالت ممنوع می‌شود.) مجلس قانون‌گذاری تگزاس به اتفاق آراء کلیه قراردادها یا توافقات با شرکت‌های خارجی مرتبط با زیرساخت‌های حیاتی را در ایالت تگزاس امریکا ممنوع اعلام کرد. (این تصمیم را گرگ ابت، فرماندار تگزاس در سال ۲۰۲۱ اتخاذ کرد.)

 

مجلس این تصمیم را زمانی اخذ کرد که یک میلیاردر چینی و ژنرال سابق ارتش آزادی‌بخش چین، بیش از ۱۳۰ هزار هکتار زمین را از پایگاه هوایی لافلین (بزرگ‌ترین پایگاه آموزش خلبانی نیروی هوایی در ایالات‌متحده) خریداری کرد.

 

مطابق با گزارش ۲۰۲۲ انجمن ملی مشاوران املاک، سرمایه‌گذاران چینی در فاصله ماه مارس ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲، بیش از ۶ میلیارد دلار را در املاک و مستغلات ایالات‌متحده هزینه کرده‌اند.

 

 البته خریداران برتر این املاک از کانادا و مکزیک بودند.

 

به لحاظ بزرگی (میزان خرید) خریداران خارجی زمین‌های ایالات‌متحده در تگزاس سومین رده خریداران را تشکیل می‌دادند، و میزان اراضی خریداری‌شده توسط این گروه، در ایالت تگزاس ۸ درصد بوده است.

 

بیشترین خرید این خریداران به فلوریدا، با ۲۴ درصد و دومین رتبه به کالیفرنیا با ۱۱ درصد مربوط می‌شود.

 

مطابق با نظرسنجی‌ای که در اکتبر گذشته میان رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه برگزار شد، ۸۲ درصد موافق بودند که «تگزاس باید دولت چین و نیز شهروندان چینی را از خرید زمین در تگزاس منع کند.» و تنها ۱۰ درصد رأی‌دهندگان این ممنوعیت را لازم نمی‌دانستند.

 

 در حالی که لایحه کلخورست تنها ۴ کشور را هدف قرار داده و مربوط به املاک و مستغلات است، دسانتیس همین اقدام را علیه هفت کشور اجرایی کرده و ممنوعیت‌های بسیار گسترده‌تری را نیز صادر کرده است.

 

دسانتیس سپتامبر گذشته فرمانی اجرایی صادر کرده که به موجب آن نهادهای دولتی از تهیه محصولات و خدمات فناوریِ شرکت‌های تحت مالکیت و کنترل و نیز مقیم هفت کشور خارجی «چین، کوبا، ایران، کره شمالی، سوریه، روسیه و ونزوئلا» منع شدند.

 

او گفت که انجام این کار «نیات پلید» این کشورها را در زمینه فضای سایبری، املاک و مستغلات، و فضاهای آکادمیک، خنثی می‌کند. (هدف او حفاظت از مردم فلوریدا بود.)

 

دستور او دپارتمان خدمات مدیریت را جهت ابلاغ قوانین و هر گونه اقدامی در جهت حفاظت از کالاها و خدمات خویش هدف قرار می‌داد.

 

همین‌طور که دولت‌های ایالتی و محلی را از تهیه و استفاده از خدمات فناوری‌ای که بنا به تشخیص DMS به موجب اتصال یا استفاده از فناوری‌های این کشور ممکن بوده با خطرات ایمنی مواجه شده و امنیت و ایمنی فلوریدا را با خطر مواجه سازند، منع کرد.

 

دسانتیس در توضیح این کار گفت که «بدین ترتیب از معرض خطر قرار گرفتن خدمات و سیستم‌های فناوری و اطلاعاتی در فلوریدا (در برابر ریسک‌ها و مخاطراتی که از سوی بازیگران دولتی و غیردولتی وابسته به این هفت کشور تهدیدشان می‌کرد) جلوگیری به عمل می‌آید.»

 

دسانتیس همچنین نهادهای دولتی را از عقد هرگونه قراردادی با شرکت‌های تحت مالکیت، کنترل و مقیم این ۷ کشور (چنان‌چه قرارداد مزبور امکان دسترسی به اطلاعات شخصی فلوریدایی‌ها را فراهم می‌کرد)، و نیز امکان خرید زمین کشاورزی و اراضی اطراف پایگاه‌های نظامی فلوریدا را ممنوع اعلام کرد.

 

همچنین که فلوریدا استراتژی صندوق بازنشستگی خود را تغییر داد تا بدان ترتیب اطمینان یابد وجوه دولتی ایالت مزبور در شرکت‌های چینی یا هر شرکت وابسته به هفت کشور مزبور سرمایه‌گذاری نخواهد شد.

 

علاوه بر اینکه مؤسسه کنفوسیوس را از دانشگاه‌ها و کالج‌های فلوریدا منع کرد. دسانتیس در توضیح این تصمیم گفته بود: از این مؤسسات برای وارد کردن تبلیغات پروپاگاندایی به دانشگاه‌های ما استفاده می‌شده... نیست که ما خودمان اینجا به حد کافی مشکل نداریم!

 

فرازدیلی- مونس نظری

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------