آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

لاوروف: عملیات ترکیه در شمال سوریه به پایان خود نزدیک شده است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
وزیر خارجه روسیه با اشاره به قریب‌الوقوع بودن پایان عملیات ترکیه در شمال شرقی سوریه گفت که این مساله بستگی به عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد دارد.

به گزارش فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه سه‌شنبه از پایان قریب‌الوقوع حملات ترکیه در شمال سوریه خبر داد.

 

به گزارش روسیا الیوم، وزیر خارجه روسیه افزود: «عملیات ترکیه در شمال سوریه به پایان خود نزدیک شده است و همه چیز به عقب‌نشینی کردها بستگی دارد».

 

از سوی دیگر، شبکه خبری اسکای نیوز به نقل از «نیروهای دموکراتیک سوریه» گزارش داد که کردهای سوریه به شروط آتش‌بس با ترکیه پایبند هستند.

 

در همین ارتباط، یک مقام آمریکایی گفت: شبه‌نظامیان کُرد سوریه به واشنگتن ابلاغ کردند که منطقه امن در شمال سوریه را تخلیه می‌کنند.

 

رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه پس از دیدار با پوتین در سوچی روسیه گفت که آنکارا به توافقی تاریخی با روسیه برای جلوگیری از تقسیم سوریه رسیده است.

 

وی که در سوچی روسیه صحبت می‌کرد، افزود: « تلاش می‌کنیم تمامیت ارضی سوریه حفظ شده و هیچگونه چشم طمعی به اراضی سوریه نداریم.»

 

رئیس جمهور ترکیه گفت: « در این دیدار به توافقی تاریخی برای جلوگیری از گسسته شدن اراضی سوریه دست پیدا کردیم و اسنادی را با روسیه امضا کردیم که بر اساس آن، گروه‌های تروریستی از تمامی مرزهای منطقه امن تا عمق ۳۰ کیلومتر طی ۱۵۰ ساعت عقب نشینی کنند که این عقب نشینی شامل تل رفعت و منبج به طور کامل نیز می‌شود.»

  

اسپر: ترامپ هنوز با ماندن نظامیان آمریکایی در سوریه موافقت نکرده است

وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت که رئیس جمهور این کشور هنوز با طرح حضور تعدادی از نیروهای آمریکایی در سوریه برای حمایت از میادین نفتی موافقت نکرده است.

  

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه گفت که به نیروهای آمریکایی دستور داده شده تا شمال سوریه را ترک کرده و به صورت موقت و پیش از آنکه به آمریکا بازگردند به عراق بروند و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز هنور درباره طرح باقی ماندن تعدادی نیروی آمریکایی در سوریه برای حمایت از میدان‌های نفتی موافقت نکرده است.

 

وی که با سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، گفت: «ما در حال اجرای مرحله عقب نشینی حساب شده از شمال سوریه هستیم. ما موقتا این نیروها را در عراق جای می‌دهیم تا پس از آن نیروهایمان را به خانه بازگردانیم و این تنها یک بخش از یک مرحله ادامه دار است اما در نهایت این نیروها به خانه خواهند آمد.»

 

فرمانده عملیات مشترک عراق نیز روز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای آمریکایی که از سوریه خارج شده‌اند ممکن است وارد بخش کُردنشین عراق شده و سپس این کشور را ترک کنند اما آنها مجوز باقی ماندن در عراق را ندارند.

 

روز دوشنبه وزیر دفاع آمریکا خبر داد که بخشی از نیروهای آمریکایی به طور موقت در سوریه باقی خواهند ماند تا از میدان‌های نفتی در سوریه حمایت کرده تا پنتاگون به ادامه خارج کردن نیروهای خود بپردازد.

 

اسپر در ادامه مصاحبه با سی‌ان‌ان که در عربستان انجام می‌شد، گفت: «در حال حاضر، رئیس جمهور مجوز باقی ماندن برخی از نیروها در بخش جنوبی سوریه را داده است و ممکن است که نیروهای بیشتری را در سوریه باقی بگذاریم تا این اطمینان حاصل شود که داعش و دیگران دسترسی به میدان‌های کلیدی نفتی در بخش میانی سوریه را نداشته باشند و رئیس جمهور هنوز درباره این موضوع موافقت نکرده است.»

 

وزیر دفاع آمریکا درباره حمله ترکیه به شمال سوریه برای عقب راندن شبه نظامیان کُرد از مناطق مرزی نیز گفت که ترکیه همپیمان آمریکا در ناتو بوده و قطعا با عضو ناتو جنگ نخواهیم کرد و به دلیل حمایت از کُردها علیه ترکیه جنگ نخواهیم کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------