آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

بخش اعظم حقابه ایران از هامون، به دلیل اشتباهات طالبان در شوره‌زارها ریخت و از بین رفت



ایران و افغانستان ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور افغانستان از برگزاری جلسات هیات‌های فنی ایران و افغانستان با هدف تامین حقابه هامون و اجرای معاهدات مربوطه در چند روز آینده خبر داد. وی بیان کرد: پس از مذاکره برای حقابه هامون، آبی از سد کمال خان افغانستان رها شد، اما متاسفانه به دلیل اشتباهاتی که توسط هیات حاکمه افغانستان اتفاق افتاد، بخش اعظم این آب در شوره زارهای این کشور ریخت و از بین رفت. 

نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور افغانستان از برگزاری جلسات هیات‌های فنی ایران و افغانستان با هدف تامین حقابه هامون و اجرای معاهدات مربوطه در چند روز آینده خبر داد.

 

به گزارش  انتخاب ، حسن کاظمی قمی چهارشنبه شب در حاشیه کمیته همکاری‌های مشترک استانهای هم‌مرز با افغانستان در مشهد افزود: طرف افغانستانی موافق اجرایی شدن معاهده حقابه هامون است.

 

وی به ایرنا گفت: پس از مذاکره برای حقابه هامون، آبی از سد کمال خان افغانستان رها شد، اما متاسفانه به دلیل اشتباهاتی که توسط هیات حاکمه افغانستان اتفاق افتاد، بخش اعظم این آب در شوره زارهای این کشور ریخت و از بین رفت.

 

وی خاطر نشان کرد: چیزی که هیات حاکمه افغانستان به صورت مکرر تاکید دارد این است که معاهده بین‌المللی حقابه هامون باید اجرا شود، طی چهار ماه گذشته تلاش کردیم تا مسیر آب برای هامون باز شود که البته این آب هم باز شد اما در نهایت بنا به اذعان هیات حاکمه افغانستان، این اشتباه رخ داد.

 

قمی گفت: بواسطه این اشتباه نه فقط به مردم مظلوم سیستان خسارت وارد شد، بلکه خود مردم استان "زرنج" افغانستان نیز از این آب محروم شدند.

 

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان ادامه داد: الان آب پشت سد "کمال‌خان" نیست بلکه پشت "سد کجکی" است که با مرزهای ما حدود ۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد، با این حال در حال مذاکره با کابل هستیم تا معاهده را اجرا کنیم.

 

کاظمی قمی: آنها نیز موافق اجرایی شدن معاهده حقابه هستند و امیدوارم بتوانیم طی چند روز آینده هیات‌های فنی ما جلسات خود را با طرف افغانستانی در جهت اجرایی کردن معاهده انجام دهند.

 

وی همچنین گفت: اشغالگران که در افغانستان پس از شکست خفت بار از مردم این کشور، فرار کردند در حالت دور ایستایی دست از شرارت بر نمی‌دانند، آنها به دنبال این هستند که بین ۲ ملت ایران و افغانستان شکاف، درگیری و بحران ایجاد کنند، اما هوشیاری مردم دو کشور نمی گذارد اهداف شوم دشمن محقق شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------