آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

آلمان: خروج ایران از توافق هسته‌ای به انزوای جهانی تهران منجر خواهد شد / شرایط به اوضاع قبل از دستیابی به توافق از جمله اعمال همه تحریم‌ها باز خواهد گشت



وزارت خارجه آلمان در ارتباط با سفر وزیر امور خارجه این کشور به استکهلم و لزوم پیگیری منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در جهان به نقل از وی بیانیه‌ای صادر کرد. 

به گزارش فارس، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در پی سفر چهار روزه به منطقه غرب آسیا، دیشب راهی استکلهلم پایتخت سوئد شد و در نشستی یک روزه درباره تسلیحات هسته ای شرکت کرد. از این رو وزارت خارجه آلمان به نقل از ماس بیانیه‌ای صادر کرد.

 

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,وزارت خارجه آلمان

در این بیانیه آمده است: «خلع‌سلاح و منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در بحران است.این وضعیت تهدیدی برای صلح جهانی است. ما نیازمند ایجاد شرایطی هستیم تا با این روند منفی مقابله کنیم. خوب است که بسیاری از کشورها که می‌خواهند منع گسترش تسلیحات هسته‌ای  (NPT)  را تقویت و حفظ کنند در استکهلم جمع می‌شوند. پیمان ان.پی.تی،  به مدت 50 سال به بنیانی برای قوانین هسته‌ای تبدیل شده است. بدون آن، بسیاری از کشورهای دیگر امروز دارای تسلیحات هسته‌ای بودند.

 

اما این پیمان، با بحران‌های جدی مواجه است. کشورهایی که دارای تسلیحات هسته‌ای هستند باید مسئلیت بیشتری به منظور خلع‌سلاح بر عهده بگیرند و همزنان ما باید تلاش کنیم که دیگر کشورها هم مجهز به تسلیحات هسته‌ای نشوند. سال آینده کنفرانس این پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای برگزار می‌شود و ما نیازمند برنامه‌ای روشن هستیم تا مطمئن شویم که کنفرانس معماری عدم گسترش را تقویت می‌کند.»

 

ماس و «مارگوت والستروم وزیر امور خارجه سوئدبه همراه شماری از کشورهایی که دارای تسلیحات هسته‌‌ای نیستند، درباره گام‌های بیشتر به منظور جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای رایزنی دیشب در استکلهم تشکیل جلسه دادند. 

 

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,وزارت خارجه آلمان

وزرای خارجه آلمان و سوئد همچنین درباره نابودی توافق هسته‌ای با ایران (برجام) هشدار دادند و اعلام کردند که خروج ایران از این توافق می‌تواند به انزوای جهانی این کشور منجر شود. آنها در عین حال از ایالات متحده هم به دلیل بر هم زدن یک دهه تلاش دیپلماتیک انتقاد کردند.

 

مالستروم گفت: «خروج واشنکتن از توافقی که سال 2015 به دست آمد، اقدام کاملا غیر سازنده بود.که فقط متوجه ایران نبود بلکه تهدیدی علیه اعتبار قدرت‌های جهانی در مذاکره با کره‌شمالی محسوب می‌شود.»

 

ماس هم هشدار داده است که از بین رفتن توافق هسته‌ای نه به نفع ایران و نه به نفع اروپایی‌ها خواهد بود و افزود: «بدون توافق، هیچکس نمی‌تواند مطمئن باشد که ایران سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد. خروج ایران از توافق به انزوای جهانی (این کشور) منجر خواهد شد و شرایط به اوضاع قبل از دستیابی به توافق  از جمله (اعمال) همه تحریم‌ها باز خواهد گشت که چنین چیزی به نفع ایران نخواهد بود.»

 

وزیر خارجه آلمان در آخرین مقصد از سفر به غرب آسیا، روز دوشنبه به تهران  آمد. سفر وی اولین سفر یکی از وزرای خارجه عضو گروه ۱+۴ بعد از بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی ایران در توقف برخی تعهدات برجامی بود.

 

شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد اجرای بخشی از تعهدات خود از جمله در زمینه سقف ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را متوقف می‌کند. ایران ۶۰ روز به طرف‌های برجام فرصت داد تا راهی برای تحقق منافع اقتصادی متصور در برجام بیابند، در غیر اینصورت ایران دیگر تعهدات برجامی خود را نیز کنار می‌گذارد. 

 

ماس در جریان این سفر با »محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود  و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد. وزیر امور خارجه آلمان  در بازگشت از سفر چهار روزه، با مثبت برآورد کردن سفر به منطقه بار دیگر ابراز امیدواری کرد که اینستکس در هفته‌های آینده اجرایی شود و گفت که طرف‌های اروپایی هر آنچه بتوانند انجام می‌دهند تا بدون آمریکا به تعهدات خود به توافق هسته‌ای عمل کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------