آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

احتمال کاهش تحریم نفتی ایران از سوی ترامپ



تحلیلگر آمریکایی بازار انرژی: " ترامپ خیلی خوب می‌تواند مذاکره با ایران را مجدداً آغاز کند و حتی ممکن است تلاش کند تا بحران ونزوئلا را به پایان برساند و شیرهای نفتی آنها را مجدداً باز کند." 

خبرگزاری "اسپوتنیک" روسیه از احتمال صدور معافیت‌های تحریمی برای عرضه بیشتر نفت ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی از سوی ترامپ به منظور مقابله با افزایش قیمت نفت در سال آتی میلادی(2020) خبر داده است.

 

به گزارش عصرایران، این خبرگزاری روسی در گزارشی با توجه به توافق 2 غول نفتی (عربستان سعودی و روسیه) برای کاهش عرضه نفت به بازار جهانی، نوشت: در دسترس‌ترین گزینه برای ترامپ به منظور مقابله با افزایش ناگهانی قیمت نفت در پی این تصمیم "اوپک" و روسیه، بازگرداندن ظرفیت تولید نفت ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی خواهد بود.

 

"جان كیلدف" ، تحلیلگر آمریکایی بازار انرژی در این باره به اسپوتنیک گفته است:"  رئیس جمهور آمریكا می‌تواند برای مقابله با كاهش تولید نفت خام از سوی دولت‌های عربستان سعودی و روسیه، تحریم‌های نفتی ایران و ونزوئلا را کاهش دهد.  

 

عربستان سعودی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را کنترل می‌کند، روز جمعه 15 آبان در وین اعلام کرد که با متحد کلیدی خود، روسیه توافق کرده است که از ابتدای سال آینده (2020)، به صورت روزانه عرضه 2.1 میلیون بشکه نفت را به بازار جهانی کاهش دهد. این میزان حدود 2.1 درصد از عرضه جهانی نفت خواهد بود.

 

وزرای نفت سعودی و روسیه در نشست کشورهای صادر کننده نفت اوپک و غیر اوپک در وین اتریش/عکس: رویترز

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,تحریم نفتی ایران

 

متعاقب تصمیم دیروز قیمت نفت به میزان 7 درصد در بازار جهانی افزایش یافت. تحلیلگران می‌گویند اگر این وضع ادامه یابد می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای ترامپ شود زیرا ممکن است قیمت سوخت در آمریکا پیش از انتخابات سال آتی ریاست جمهوری  افزایش یابد و این افزایش به نفع ترامپ نخواهد بود.

 

از نظر "جان کیلدف" یکی از گزینه‌های فوری و در دسترس ترامپ برای مقابله با افزایش احتمالی قیمت نفت طی ماه‌های آتی، بازگرداندن نفت ایران و ونزوئلا به بازار جهانی خواهد بود که این امر می‌تواند با صدور معافیت‌های تحریمی برای این 2 کشور همراه باشد.  

 

از نظر این تحلیلگر بازار انرژی، " ترامپ خیلی خوب می‌تواند مذاکره با ایران را مجدداً آغاز کند و حتی ممکن است تلاش کند تا بحران ونزوئلا را به پایان برساند و شیرهای نفتی آنها را مجدداً باز کند."

 

ترامپ سال گذشته میلادی نیز برای مقابله با افزایش ناگهانی قیمت نفت در آستانه انتخابات میاندوره‌ای آمریکا (در نوامبر 2018) از چنین شیوه‌ای استفاده کرده بود.   هنگامی که در اکتبر 2018 قیمت جهانی نفت خام 1 ماه پیش از انتخابات میان دوره‌ای 2018 به بالاترین نرخ چهار سال گذشته و به رقم 86 دلار در هر بشکه رسید، ترامپ به طور غیر منتظره‌ای معافیت تحریمی صادرات نفت ایران را تمدید کرد. این مساله باعث شد  تا کریسمس آن سال، قیمت‌ها به زیر 50 دلار در هر بشکه سقوط کند.

 

از نظر این تحلیلگر آمریکایی اگر ترامپ تصمیم بگیرد با اعطای مجوز معافیت تحریم نفتی ایران دوباره با قیمت بالای نفت مقابله کند، میلیون‌ها بشکه نفت ایران که در بنادر مختلف جهانی ذخیره شده می‌تواند بلافاصله در دسترس خریداران باشد.

 

او گفته است:" اگر از طریق نوعی معافیت نفت ایران دوباره به بازار بازگردد، این خود می‌تواند میلیون‌ها بشکه نفت اضافی را روانه بازار جهانی کند و قیمت‌ها را تعدیل سازد. در حال حاضر 8 میلیون بشکه نفت ایران  در انبارهای شناور و انبارهای نفت مرتبط با چین ذخیره شده که منتظر ارایه به بازار است. این میزان نفت آماده عرضه می‌تواند تا حدود زیادی اثرات منفی توافق اخیر عربستان سعودی و روسیه  را در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، خنثی کند."

 

داده های اوپک نشان می‌دهد که ایران، یکی از مهم‌ترین اعضای اوپک به دلیل تحریم‌های ایالات متحده هم‌اکنون 2.192 میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند. هیچ اطلاعات موثقی در مورد میزان فروش نفت ایران در بازار جهانی به دلیل بازی موش و گربه بین فروش نفت ایران و تحریم‌های آمریکا در دست نیست.  

 

عکس آرشیوی/ ترامپ در سفر به عربستان سعودی/ گتی ایمجز

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,تحریم نفتی ایران

 

پیش از تحریم‌های اخیر آمریکا، براساس داده‌های اوپک، تولید نفت ایران در سال 2017 به طور متوسط ​​3.813 میلیون بشکه در روز بوده است.

 

از زمان لغو معافیت‌های تحریم‌ نفتی ایران از ماه آوریل سال جاری میلادی، روابط آمریکا و ایران بسیار پرتنش‌تر شده است. جمهوری اسلامی ایران یک فروند پهپاد مدرن آمریکایی را ساقط کرده و همچنین متهم به حمله به تاسیسات نفتی آرامکو سعودی شده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------