آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

وزیر دفاع آمریکا: ایران، تحت فشار فزاینده است/ با ریاض منافع مشترک داریم



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,وزیر دفاع آمریکا
«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی برای «مجمع دفاع ملی ریگان» ضمن تکرار اتهام‌زنی‌های علیه ایران، ناآرامی‌های اخیر در این کشور را یک تحول «خوب» خواند و همچنین بر منافع مشترک واشنگتن و ریاض تاکید کرده است. 

به گزارش فارس، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در جریان حضور در یک نهاد وابسته به «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور پیشین این کشور ضمن تمجید از ناآرامی‌های اخیر در ایران، به لفاظی و اتهام‌زنی علیه مواضع منطقه‌ای ایران پرداخته است.

 

وزیر دفاع آمریکا که برای سخنرانی در نشست روز شنبه (دیروز) «مجمع دفاع ملی ریگان» به شهر «سیمی ولی» ایالت کالیفرنیا رفته بود، بخش مهمی از اظهاراتش را به صحبت علیه ایران و تکرار اتهام‌های آمریکایی‌ها درباره مواضع داخلی و خارجی این کشور اختصاص داد.

 

مارک اسپر در این سخنرانی با دفاع از مواضع ضد ایرانی دولت «دونالد ترامپ» به تشکیل ائتلاف دریایی واشنگتن در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: «ما برای ایجاد بازدارندگی در برابر تجاوزگری به تلاش‌هایمان برای افزودن شرکای بیشتر به "ساختار امنیت دریانوردی بین‌المللی" در تنگه هرمز ادامه می‌دهیم».

 

«ساختار امنیت دریانوردی بین‌المللی» نام ائتلاف به رهبری آمریکا است که این کشور به بهانه حفاظت از کشتیرانی در تنگه هرمز به راه انداخته است.

 

تاکید این مقام ارشد آمریکایی برای تقویت تلاش‌های واشنگتن به منظور افزودن تعداد بیشتری از کشورها به این ائتلاف دریایی در حالی مطرح شده که بنا بر گزارش رسانه‌های غربی، بعضی از متحدان مهم اروپایی آمریکا از قبیل فرانسه ضمن تاکید بر اینکه قصدی برای ملحق شدن به این ائتلاف ندارند، به دیگر کشورهای اروپایی توصیه کرده‌اند که به ائتلاف آمریکا ملحق نشوند  .

 

وزیر دفاع دولت «دونالد ترامپ» در ادامه سخنرانی خود، ایران و کره شمالی را «رژیم‌های سرکش» توصیف کرد و گفت: «تهدیدهای رژیم‌های سرکش شامل برنامه سلاح‌های اتمی کره شمالی و تداوم تلاش‌های ایران برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه، ادامه دارد».

 

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا بعد از اتمام سخنرانی، در جلسه پرسش و پاسخ این مجمع با حضور «برت بائر» یکی از مجریان شناخته شده شبکه فاکس نیوز شرکت کرد.

 

مجری فاکس نیوز در اولین سوال خود، به تیراندازی تبعه عربستان سعودی در پایگاه نظامی «پنساکولا» ایالت فلوریدا که در آن سه نیروی آمریکایی کشته و هشت تن زخمی شدند، اشاره کرد و گفت: «آیا به نظر شما این حمله، تروریستی بوده است؟»

 

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا و برت بائر مجری فاکس نیوز

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,وزیر دفاع آمریکا

 

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ گفت: «اول از همه باید بگویم که این یک اتفاق بسیار تراژیک بود. سه نفر جان دادند و هشت تن زخمی شدند و ما به همه خانواده‌هایی که تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتند، تسلیت می‌گوییم اما من نمی‌توانم بگویم که این موضوع، تروریستی بوده است و فکر می‌کنم که باید اجازه بدهیم که تیم تحقیق، اف‌بی‌آی تحقیقات خودشان را انجام دهند و به ما حقایق را بگویند».

 

اسپر البته از دستور ویژه خود برای انجام تدابیر لازم برای حفاظت از نیروهای آمریکای در تاسیسات نظامی این کشور در داخل و خارج از آمریکا خبر داد و همچنین گفت که درباره نیروهای خارجی که برای دریافت آموزش نظامی به آمریکا می‌آیند، باید تدابیر ویژه‌ای در خصوص سوابق این نیروها انجام شود.

 

وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از پاسخ خود به سوال تیراندازی تبعه سعودی در پنساکولا خواستار آن شد که تا زمان پایان نیافتن تحقیقات، از «تعجیل در نتیجه‌گیری» پرهیز شود.

 

برت بائر مجری فاکس نیوز باز هم سوال کرد: «آیا هیچ شک و نگرانی در ذهن شما در خصوص اعزام اعزام نظامیان (آمریکایی) به عربستان سعودی وجود دارد؟»

 

اسپر جواب داد: «(عربستان سعودی) یک شریک بلندمدت ما در منطقه بوده است و ما منافع امنیتی مشترکی داریم اول از همه در قبال ایران (ما و سعودی‌ها منافع مشترک داریم). این موضوع مهم است که ما به متحدان و شرکایمان در منطقه اطمینان بدهیم که ما برای کمک به آنها برای حفظ نظم قانون محور و هنجارهای بین‌المللی، ضرورت بازدارندگی ایجاد کردن در برابر رفتار شرورانه ایران حضور داریم».

 

رئیس پنتاگون در بخشی از جواب خود به سوالی درباره احتمال اعزام نظامیان بیشتری آمریکایی به منطقه غرب آسیا برای مقابله با «تهدیدات ایران و نیروهای نیابتی‌اش»، گفت که وزارت دفاع آمریکا شرایط را چه در خاورمیانه باشد و چه در شرق آسیا، کاملا زیر نظر دارد و در صورت ضرورت، تصمیم‌های لازم را برای اعزام نیرو و تجهیزات اتخاذ می‌کند.

 

وزیر دفاع آمریکا در بخشی از سوال و جواب با مجری فاکس نیوز به ناآرامی‌های پس از افزایش بهای بنزین در ایران اشاره کرد و این ناآرامی‌ها را «یک تحول و اقدام خوب» خواند.

 

اسپر با تمجید از مواضع دولت دونالد ترامپ علیه ایران ادعا کرد: «آنچه در ما این روزها در خیابان‌های ایران می‌بینیم حاکی از آن است که رژیم (ایران) در نتیجه کارزار فشار حداکثری ما، تحت فشار فزاینده است».

 

وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مذاکرات عربستان سعودی با طرف‌های یمنی در مسقط پایتخت عمان اشاره کرد؛ مذاکراتی که پس از هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو توسط یمنی‌ها در دستور کار ریاض قرار گرفته است.

 

اسپر این مذاکرات را تحولی مثبت خواند و باز هم در یک اتهام‌زنی بی سند مدعی شد که مذاکرات دو طرف سعودی و یمنی به رغم تلاش‌های ایران برای تشدید تنش‌ها و درگیری بین آنها انجام شده است.

 

اتهام‌زنی این مقام ارشد آمریکایی به ایران در حالی مطرح شده که پیش از این برخی منابع مطلع در یمن با اشاره به سفر «خالد بن سلمان» پسر شاه و معاون وزیر دفاع سعودی به عُمان گزارش دادند که عربستان سعودی برای تمام کردن جنگ یمن و خروج آبرومندانه از آن، از کویت و عمان خواسته تا در این خصوص میانجی‌گری کنند  .

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------