آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

جرمی هانت: برجام در آستانه فروپاشی قرار دارد/ ایران به دنبال سلاح هسته ای است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,جرمی هانت
جرمی هانت، وزیر امور خارجه سابق انگلیس در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرد توافق هسته‌ای ایران در آستانه فروپاشی کامل قرار دارد. وزیر امور خارجه سابق انگلیس مدعی شد: بنظر من آن‌ها (ایرانی‌ها) پروسه موردنیاز را در این زمینه (فعالیت‌های هسته‌ای) شروع کرده‌اند و پیش از این محدوده تعیین شده برای غنی‌سازی اورانیوم را که توافق هسته‌ای آن را مشخص کرده بود، نقض کرده‌اند. 

به گزارش دیده بان ایران؛ جرمی هانت، وزیر امور خارجه سابق انگلیس در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرد توافق هسته‌ای ایران در آستانه فروپاشی کامل قرار دارد.

 

او در اظهاراتی علیه کشورمان گفت: معتقدم کسی نمی‌تواند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را متقاعد بکند که از توافق هسته‌ای ایران حمایت کند. این توافق بر روی آخرین پایه خود است شمارش معکوس درباره آن شروع شده است. واقعیت هم این است که احتمالا پانزده ماه تا دو سال طول خواهد کشید تا ایران بتواند توانایی کامل دستیابی به سلاح هسته‌ای را توسعه بدهد. این به مثابه یک بمب ساعتی در برابر ما است که شمارش معکوس آن شروع شده است. سئوالی که مطرح است این که آیا می‌توانیم قبل از آن که ایران به سلاح اتمی دست بیابد این وضع را حل بکنیم یا خیر. 

 

وزیر امور خارجه سابق انگلیس مدعی شد: بنظر من آن‌ها (ایرانی‌ها) پروسه موردنیاز را در این زمینه (فعالیت‌های هسته‌ای) شروع کرده‌اند و پیش از این محدوده تعیین شده برای غنی‌سازی اورانیوم را که توافق هسته‌ای آن را مشخص کرده بود، نقض کرده‌اند. به نظر من سئوالی که اکنون مطرح است این است که آیا ما می‌توانیم راهی برای کاهش تنش‌ها در شرایط کنونی بیابیم و ایران را به شرایط قبل از این برگردانیم؟

 

هانت در بخشی دیگر این این مصاحبه گفت: ترور (سردار) سلیمانی یک ریسک بسیار بزرگ بود. البته این ریسک ممکن است به دستاورد‌هایی هم منجر بشود به شرطی که اقدام باعث بشود که حاکمیت ایران عقب‌نشینی بکند و همچنین باعث بشود که پنجره‌ای به سوی یک فرصت جدید باز بشود. اما دیدگاه شخصی من آن است که احتمال بسیار کمی وجود دارد که آن‌ها (ایران و آمریکا) تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شکل جدی مذاکره بکنند.

 

او همچنین مدعی شد: فکر می‌کنم اکنون آن‌ها (ایرانی‌ها) به تدریج احساس می‌کنند باید سلاح اتمی در اختیار داشته باشند تا به آمریکا نشان دهند که در برابر تحریم‌های فلج‌کننده ضد اقتصاد ایران متضرر شده است؛ بنابراین فکر نمی‌کنم که آن‌ها الزاما خواهان دستیابی به سلاح اتمی هستند، چون احتمال بسیار کمی وجود دارد که بتوانند از این سلاح‌ها استفاده بکنند. اما احساس می‌کنم که در شرایط کنونی بسیار مایل هستند که در این مسیر پیشرفت بکنند.  

 

این اظهارات هانت در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند ایران از برنامه هسته‌ای خود برای اهداف صلح‌آمیز بهره می‌برد و برخلاف کشورهای غربی هرگز در پی ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------