آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

عمـان ميانجي پيگير



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , عمـان

 

وزير خارجه عمان به فاصله پنج روز بعد از سفر قبلي‌اش، بار ديگر روز يکشنبه عازم ايران شد و با همتاي ايراني خود در تهران ديدار و گفت‌وگو کرد. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه عمان، او در راه بازگشت از شهر داووس سوئيس و پس از شرکت در مجمع جهاني اقتصاد توقفي در پايتخت ايران داشته تا در ديدار با محمدجواد ظريف، پيرامون امنيت دريانوردي در تنگه هرمز و تحولات منطقه‌اي به بحث و تبادل نظر بپردازد.

 

در اين ديدار دو وزير در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌اي به ويژه همکاري‌هاي دو‌ کشور در تنگه هرمز تبادل نظر کردند و بر اراده دولت‌هاي متبوع خود در جهت تداوم همکاري‌ها و رايزني‌ها با هدف تضمين ايمني دريانوردي و امنيت انرژي براي همگان تاکيد کردند. آنها از همه طرف‌ها خواستند نقش مثبتي را در اين روند ايفا کنند. وزير خارجه عمان که اول بهمن ماه نيز سفري کوتاه به تهران داشت ضمن گفت‌وگو با ظريف درباره مناسبات دوجانبه، آخرين تحولات منطقه‌ را بررسي کرد. سفر وزير خارجه عمان به تهران آن هم در شرايط کنوني پس از ترور سردار شهيد سپهبد قاسم سليماني و پاسخ موشکي ايران، تشديد تنش بين ايران و آمريکا، ورود ايران به گام پنجم کاهش تعهدات برجامي و کليد زدن مکانيسم حل و فصل اختلافات در برجام از سوي سه کشور اروپايي آلمان، فرانسه و انگليس و اينکه او از داووس و در مسير بازگشت به مسقط سري هم به تهران زده است، بار ديگر سوالاتي را در خصوص اينکه ماموريت بن‌علوي در سفر به تهران چيست، ايجاد کرده است؟ سيدعباس موسوي سخنگوي وزارت خارجه ايران همزمان با سفر اول بهمن وزير خارجه عمان اين سفر را در راستاي رايزني‌هاي مستمر بين مقامات ايران و عمان برشمرده بود.

 

گفتني است در اين مدت امير و همچنين وزير خارجه قطر و نخست‌وزير سوريه نيز به تهران سفر کردند. در اين خصوص، «محمود واعظي» رئيس دفتر رئيس‌جمهور روز چهارشنبه دوم بهمن ماه درباره اهداف سفر وزير امور خارجه عمان به تهران گفت که يوسف بن‌علوي حامل پيامي براي تهران نبود و افزود: ‌در حال حاضر روابط دوجانبه ايران و عمان در حال گسترش است؛ بخشي از سفر وي مربوط به توسعه و تقويت روابط دوجانبه است و بخش ديگر هم منطقه‌اي است. واعظي گفت: عمان در يک طرف تنگه هرمز قرار دارد و ايران نيز در طرف ديگر، تعامل ما با آنها بايد زياد باشد زيرا براساس شعار و ايده‌اي که ما مطرح کرده‌ايم که «کشورهاي منطقه بايد امنيت منطقه را حفظ کنند»، حفظ و تقويت اين امنيت بدون گفت‌وگو و رايزني نمي‌شود.

 

وي عنوان کرد: سفر بن‌ علوي هم درباره امنيت خليج فارس بود. امنيت خليج فارس آن قدر اهميت دارد که وزير امور خارجه کشورمان نيز به کشورهاي منطقه سفر کند و همچنين همتايان وي در منطقه به تهران بيايند. يوسف بن علوي پيش از اين در 17 دي ماه براي شرکت در نشست مجمع گفت‌وگوي تهران و قبل از آن هم 11 آذر ماه در سفري 2 روزه به تهران آمد و ضمن ديدار با ظريف با حسن روحاني رئيس‌جمهور، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي و علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران ديدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

آرمان ملی  

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------