آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی هنوز در ایران است/درخواست کشورهای مرتبط با هواپیمای اوکراینی



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی
جعبه سیاه» پرواز ناتمام ۷۵۲ تهران- کی‌یف متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین هنوز به مرحله بازخوانی اطللاعات نرسیده است و مشخص نیست قرار است در کدام «لابراتور بین‌المللی» یا با کمک کدام تجهیزات ارسالی در «ایران» بازخوانی شود. 

  اکنون بیش از ۴۰ روز از حادثه سقوط پرواز ۷۵۲ بوئینگ اوکراینی در اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) می‌گذرد اما هنوز پرسش‌های زیادی از نحوه سقوط این پرواز بی‌جواب مانده است که تنها با بازخوانی جعبه سیاه این هواپیما امکان پذیر می‌شود.

 

مطابق قوانین و پروتکل‌های بین‌المللی، اوکراین به عنوان کشور محل ثبت و بهره‌بردار هواپیما، آمریکا به عنوان کشور سازنده هواپیما و فرانسه به‌عنوان سازنده موتور، افغانستان، سوئد و کانادا به عنوان کشورهایی که اتباع آنها در این هواپیما بودند می‌توانند در فرایند بازخوانی جعبه سیاه و بررسی پرونده سقوط حضور داشته باشند.

 

ایران نیز به عنوان کشوری که سانحه سقوط در آن رخ داده است با کمک کمیسیون بررسی سوانح هوایی خود مسوول بررسی سانحه است.

 

اکنون جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در ایران است و با اینکه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که توانایی بازخوانی جعبه سیاه این هواپیما را به دلیل مدرن بودن مدل هواپیما ندارد اما از طرف جامعه بین‌المللی نیز کمکی برای انتقال تجهیزات به ایران و بررسی آن در لابراتور فرودگاه مهرآباد دریافت نکرده است.

 

این سازمان در گزارش آخر خود تاکید داشت که «اگر لوازم و تجهیزات جانبی فراهم شود، با صرف مدت زمانی کوتاه می‌توان بازسازی و تخلیه اطلاعات را انجام داد اما در همین گزارش خبر داد که با وجود ارائه فهرست لوازم مورد نیاز برای انتقال به ایران از لابراتوارهای بررسی سوانح کشورهای فرانسه و آمریکا این کشورها نسبت به انتقال تجهیزات به کشور تاکنون پاسخ مثبتی نداده‌اند.

 

تحریم‌های آمریکا علیه صنعت هوانوردی ایران که بارها مورد شکایت ایران قرار گرفته است مانعی بزرگ در ارسال تجهیزات بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای مدرن بوئینگ است اما تلاش سازمان هواپیمایی و وزارت امور خارجه خرید تجهیزات از بوئینگ است و به همین دلیل تاکنون مذاکرات چندباره ای از طرف وزیران کشورهای مرتبط برای دستیبابی ایران به این تجهیزات انجام شده است.

 

البته ارسال جعبه سیاه هواپیما از طرف ایران به کشوری دیگر سابقه‌دار است و این فرانسوی‌ها بودند که جعبه  سیاه هواپیمایی بوئینگ ۷۲۷ ایران ایر را که در سال ۸۹ در اطراف ارومیه سقوط کرد بازخوانی کردند.

 

«رضا جعفرزاده» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری امروز (یکشنبه) در گفت ‌و گو با ایرنا در خصوص آخرین وضعیت بررسی جعبه سیاه هواپیما اوکراینی، گفت: اطلاعات جدید درباره بررسی جعبه سیاه هواپیما در آینده اعلام خواهد شد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای دخیل در ماجرا تجهیزات بازخوانی جعبه سیاه هواپیما را به ایران ارسال کرده‌اند یا اینکه ایران توانسته این تکنولوژی را از بوئینگ به عنوان شرکت سازنده هواپیما خریداری کند، گفت:هیچ پاسخی فعلا برای این سوالات نداریم اما درباره تصمیم‌گیری نهایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

کانادایی ها پیش‌تر اعلام کرده بودند که فرانسه از جمله معدود کشورهایی است که توانایی بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما را دارد اما بر اساس اطلاعات یک منبع آگاه به ایرنا «تاکنون هیچگونه تجهیزاتی برای خواندن جعبه سیاه به ایران منتقل نشده است».

 

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ در جلسه وزیران خارجه کشورهای مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی شرکت کرد و ضمن تبادل نظر درباره چگونگی پیگیری ابعاد حقوقی و فنی موضوع، بر مسوولیت‌پذیری ایران در این زمینه و همچنین لزوم پرهیز از سیاسی شدن مساله تاکید کرد.

 

ظریف همچنین از آمادگی ایران برای همکاری با اوکراین به منظور انجام تحقیقات و حل و فصل حقوقی مساله تاکید کرد.

 

درخواست کشورهای مرتبط با هواپیمای اوکراینی: ایران جعبه‌های سیاه را به کشور ثالث تحویل دهد 

نمایندگان کشورهای مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، خواستار تحویل هرچه زودتر جعبه‌های سیاه این هواپیما به کشور ثالث شدند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه وله، وزیران امورخارجه کشورهای مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی که اتباعشان در این حادثه جان خود را از دست دادند، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نشستی برگزار کردند و در پایان با انتشار بیانیه‌ای از دولت ایران خواستند که جعبه سیاه هواپیما را هرچه زودتر به کشورش ثالث تحویل دهد.

 

در این نشست وزیران امور خارجه کانادا، اوکراین، سوئد و افغانستان و یکی از معاونان وزارت امور خارجه انگلیس به همراه محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی ایران شرکت داشتند.

 

نمایندگان این پنج کشور در پایان نشست خود با انتشار بیانیه‌ای از دولت ایران خواستند که به مسئولیت بین‌المللی عمل کند و هرچه زودتر جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را برای بازیافت اطلاعات آن به کشوری ثالث تحویل دهد.

 

وزیر امورخارجه کانادا که بیانیه پنج کشور را برای خبرنگاران قرائت کرد، بر لزوم همکاری ایران برای انجام تحقیقات کامل درباره سانحه هواپیمای مسافری طبق معاهده هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی تأکید کرد.

 

وی همچنین یادآور شد که نمایندگان پنج کشور شرکت‌کننده در نشست روز شنبه با محمدجواد ظریف نیز گفت‌وگوی مختصری داشته و در این گفت‌وگو بر شفافیت و مسئولیت‌پذیری کامل از سوی ایران تأکید کرده‌اند.

 

وزیر امورخارجه اوکراین نیز روز شنبه اعلام کرد که کشورش در حال تصمیم‌گیری با ایران بر سر محل رمزگشایی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی است که چند هفته پیش در آسمان ایران در نتیجه خطای انسانی و به اشتباه هدف قرار گرفت.

 

وادیم پریستایکو وزیر امورخارجه اوکراین اظهار داشت: ما در حال حاضر با ایرانی‌ها در حال تصمیم‌گیری بر سر این هستیم که در چه محل خاصی و با کمک کدام یک از شرکای‌مان این کار انجام شود. می‌دانید که فرانسه به عنوان محلی پیشنهادی مطرح است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------