آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

بلومبرگ: دولت ترامپ در حال بررسی طرحی برای قطع کامل ارتباط اقتصاد ایران با جهان خارج است



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , دولت ترامپ

 

 این اقدام باعث می شود ایران که به دلیل تحریم های آمریکا بخش عمده فروش نفت و تجارتش با محدودیت مواجه شده چند پیوند قانونی باقی مانده اش با جهان خارج را از دست بدهد و از سیستم مالی جهانی جدا شده و آن را بیشتر به تجارت غیررسمی یا غیرقانونی مبدل نماید.

 

به گفته این افراد آگاه که خواسته اند گمنام باقی بمانند تحریم های پیشنهادی دارای دو هدف خواهد بود: یکی بستن معدود خلأهای باقیمانده از تحریم ها كه به دولت ایران اجازه می دهد درآمد کسب كند و دیگری وعده جو بایدن نامزد دموكرات انتخابات ریاست جمهوری که گفته است در صورت پیروزی در انتخابات به برجام باز خواهد گشت.

 

بر اساس این طرح، دولت آمریکا بخش مالی ایران را تحت دستورالعمل اجرایی 13902 كه ترامپ در ژانویه برای تحریم معادن، ساخت و ساز و صنایع دیگر امضا كرد، تعیین می كند. این امر نه تنها بر بانک ها، بلکه بر پردازنده های حواله، صرافی ها و سیستم انتقال غیررسمی که به طور مکرر استفاده می شود، تأثیر می گذارد.

 

پس از آن دولت ترامپ تقریباً 14 بانک در ایران را که تاکنون از برخی محدودیت های ایالات متحده فرار کرده اند، تحت عنوان مجازات اشخاص مرتبط با تروریسم، توسعه موشک های بالستیک و نقض حقوق بشر در لیست سیاه قرار می دهد.

 

این تحریم های در نظر گرفته شده در ابتدا مورد استقبال سرد چندین مقام دولت ترامپ قرار گرفت، آن ها نگران این بودند که این تحریم ها می تواند ارائه کمک های بشردوستانه بین المللی به ایران را که از شیوع کرونا و تحریم های موجود ایالات متحده آسیب دیده است، پیچیده تر کند. اما گفته می شود که این طرح با فشار گسترده تندروها در داخل و خارج از دولت و اعتقاد به این که کمک های بشردوستانه به ایران، عمدتا از طریق نامه های ساده به وزارت خزانه داری امکان پذیر است، حمایت بیشتری پیدا کرده است.

 

سخنگوی وزارت خزانه داری مانند مقامات مطبوعاتی شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه از اظهار نظر خودداری کرد.

 

مارک دوبوویتس، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی ها که از نزدیک در مورد سیاست ایران به دولت ترامپ مشاوره داده است، این ایده را با این استدلال که حمایت های بشردوستانه از قبل وجود دارد در سرمقاله 25 آگوست در وال استریت ژورنال مطرح کرد. تد كروز و تام كاتن، سناتورهای جمهوری خواه كه به ترامپ كمك كرده اند تا اقدامات سختگیرانه علیه ایران را افزایش دهد نیز موافق هستند.

 

دوبوویتس در مصاحبه ای گفت: "این اقدام تأثیر مهلکی بر هر نهاد مالی دارد که قصد تجارت با ایران را داشته باشد."

 

این اقدام یک هدف اضافی هم دارد: اکنون تحریم ها را علیه ایران وضع کنید تا در صورت پیروزی بایدن در انتخابات، ورود مجدد به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بسیار دشوارتر باشد. به موجب برجام در سال 2015 ایران در ازای محدودیت در برنامه هسته ای خود، از تفیف در تحریم ها برخوردار شد. ترامپ در سال 2018 این پیمان را ترک کرد و بار دیگر تحریم هایی را اعمال کرده است، اما بایدن گفته است که در صورت پیروزی به دنبال نوعی معامله و بازگشت به برجام است.

 

بایدن در سرمقاله 13 سپتامبر CNN گفت که به شرط بازگشت ایران به برجام دوباره وارد توافق خواهد شد. وی کمپین "فشار حداکثری" دولت ترامپ علیه ایران را ناکام خواند و گفت که علی رغم مجموعه ای از تحریم ها که صادرات نفت و سایر بخش های اقتصاد ایران را محدود کرده است اما ایران اکنون به سلاح هسته ای نزدیکتر از زمانی است که ترامپ روی کار آمد.

 

مدافعان تحریم های جدید معتقدند که بازگرداندن این اقدامات دشوار است زیرا دولت بایدن باید نشان دهد که ایران دیگر کارهایی در رابطه با گسترش موشک یا تروریسم انجام نمی دهد. این تحریم ها همچنین تمایل شرکت های بین المللی برای ارتباط بابخش اقتصادی ایران را کاهش می دهد چرا که آن ها خطرات تجارت با ایران را در برابر هرگونه سود بالقوه خواهند سنجید.

 

 انتخاب 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------