آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

اظهارنظر سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر هیات طالبان به ایران/شمخانی: رهبران طالبان را در مبارزه با آمریکا مصمم دیدم



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,سخنگوی وزارت خارجه
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ضمن ارائه توضیحاتی در مورد سفر هیأت سیاسی طالبان به ایران و اهمیت تحقق صلح در افغانستان برای کشورمان گفت: ما برای صلح افغانستان سرمایه گذاری زیادی کرده‌ایم. 

 سعید خطیب زاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هیأت سیاسی طالبان بامداد روز سه شنبه وارد تهران شد و قرار است در طول این سفر با تعدادی از مسئولان کشورمان از جمله شخص وزیر خارجه و نماینده ویژه وزیر خارجه در امور افغانستان رایزنی و گفت و گوهایی داشته باشد، تصریح کرد: طی روزهای گذشته نماینده ویژه وزارت امور خارجه در امور افغانستان گفت وگوهای ویژه ای را با همتایان روسی و آلمانی خود، همچنین نماینده سازمان ملل در امور افغانستان، وزیر خارجه افغانستان و همچنین آقای عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان داشته است.

 

وی با بیان اینکه در این سفر سعی می‌کنیم ابعاد مختلف و مرتبط با مذاکرات صلح افغانستان و تلاش برای تحقق صلح پایدار در این کشور را مورد بررسی قرار دهیم، افزود: ما برای تحقق صلح در افغانستان سرمایه گذاری زیادی کرده‌ایم. در طول سالیان گذشته ملت ایران میزبان تعداد زیادی از افغانستانی های عزیز بوده است و ما امیدواریم که شرایطی فراهم شود که هرچه زودتر شاهد یک افغانستان با ثبات، پر از صلح و آرامش باشیم. افغانستانی که تمام افغانستانی‌های عزیز بتوانند فارغ از قوم، مذهب و نژاد در کنار هم زندگی کنند و آنچه که به عنوان دستاورد ملت افغانستان طی این سال ها به دست آمده در پی این فرایند حفظ شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا سفر اخیر هیأت طالبان به ایران ربطی به تغییر دولت آمریکا و نوع نگرش این کشور به موضوع طالبان و افغانستان دارد، گفت: موضع ایران در ارتباط با موضوع افغانستان متکی بر آنچه که در واشنگتن رخ می دهد چه آن زمانی که دولت ترامپ سراسیمه در حال برخی از اقدامات بود و چه اکنون، نیست. ما همواره تأکید کرده‌ایم که برگزاری گفت‌وگوهای بین الافغانی تنها راه تحقق صلح پایدار در افغانستان است که البته در این راستا باید دستاوردها و مجاهدات مردم افغانستان در این سال ها نیز حفظ شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آمریکا چاره‌ای ندارد به جز اینکه به سال ها دخالت و تجاوز خود در امور منطقه از جمله افغانستان پایان دهد و با خروج مسئولانه و متعهدانه خود مقداری از آلام و دردهای مردم منطقه از جمله افغانستان را کاهش دهد.

 

وی همچنین در مورد مذاکرات ایران و دولت بایدن و برخی از اظهار نظرهایی که در این زمینه مطرح شده است، گفت: همان طور که بارها گفته ایم موضع ایران در این زمینه کاملا روشن است. ایالات متحده به عنوان ناقض قطعنامه 2231 سازمان ملل و برجام باید به تمام بدعهدی های خود پایان دهد و تحریم ها علیه ایران را به صورت موثر رفع کند. چنانچه ما به قبل از20 ژانویه 2017 برگردیم.

 

شمخانی: رهبران طالبان را در مبارزه با آمریکا مصمم دیدم

دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتی با اشاره به دیدار امروزش با نمایندگان طالبنان، به بیان دیدگاه خود از این دیدار پرداخت.

 

شمخانی در توییتر خود نوشت: در ملاقات امروز با هیئت سیاسی طالبان، رهبران این گروه را در مبارزه با آمریکا مصمم دیدم. کسی که سیزده سال در گوانتانامو زیر شکنجه‌های آنان بوده، مبارزه با آمریکا در منطقه را کنار نگذاشته است.

 

  ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------