آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

گفت و گوی وزرای امور خارجه آلمان و آمریکا درباره برجام



"
وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که برجام یکی از موضوعات اولین گفت و گوی تلفنی وزیر خارجه این کشور با همتای جدید آمریکایی اش بود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه آلمان در صفحه توییترش نوشت که هایکو ماس وزیر امور خارجه این کشور روز چهارشنبه گفت و گویی تلفنی با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه جدید آمریکا انجام داد که در آن درباره همکاری بر سر طیف گسترده ای از مسائل از جمله چین و ظرفیت هسته ای ایران موافقت شد. 

 

وزارت امور خارجه آلمان در این باره نوشت: هر دوی آن ها پیرامون همکاری درباره طیف گسترده ای از مسائل مانند نقش جهانی چین، برجام (توافق هسته ای)، کار مشترکمان در افغانستان و مبارزه با تغییرات آب و هوایی موافقت کردند. 

 

بر اساس این گزارش، توافق هسته ای در سال 2015 میان ایران و شش قدرت جهانی از جمله آلمان،  فرانسه،  انگلیس،  روسیه،  چین و آمریکا انجام شد که به موجب آن، ایران متعهد شد در ازای بهره مندی از منافع اقتصادی با رفع تحریم های اعمال شده بر آن، فعالیت هسته ای اش را محدود کند. 

 

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 2018 با ناقص تلقی کردن این توافق از آن خارج شده و تحریم های متعددی بر ایران اعمال کرد. 

 

ایران با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه عادی سازی روابط اقتصادی با ایران و کاهش تاثیر تحریم های آن، اعلام کرد که تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای را کاهش می دهد. البته به گفته مقامات ایران،  این اقدامات در صورت عملی شدن تعهدات تمامی اعضای برجام،  بازگشت پذیر خواهند بود. 

 

جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا در وعده های انتخاباتی اش گفته بود که در صورت  «بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهداتش» ، به توافق هسته ای هسته ای باز می گردد. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------