آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

توافق موقت در وین چیز بدی هم نیست/ افکار عمومی حامیان دولت را برای پذیرش آن آماده کنید



 توافق موقت,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

روزنامه اعتماد با بررسی مذاکرات وین و پیشینه برجام نوشت:حالا رسیده‌ایم به جایی که موضوع «توافق موقت» گزینه جدی روی میز است. توافق موقت، در شرایط معمولی و عادی، حتما انتخاب خوبی نیست، اما در وضعیت امروزی، انتخاب چندان بدی هم نمی‌تواند باشد.

 

دولت بایدن، دولت یک‌دوره‌ای است. او به احتمال بسیار زیاد کاندیدای دوره بعدی نخواهد بود. کارنامه یک‌ساله او ناموفق است و اگر همین روال ادامه یابد چه‌بسا نه او که حزب دموکرات را هم با خود به زیر بکشد.  به ‌این ‌ترتیب، ما فقط دو سال فرصت داریم که مستقیم با اروپایی‌ها (و به صورت غیرمستقیم با امریکایی‌ها) به تفاهم برسیم. درست است که سه سال تا پایان دولت بایدن باقی مانده، اما یک سال آخر را به‌ دلیل گرم شدن بازار انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌توان وقت مفید به‌ حساب آورد. با این توضیح، اگر مذاکرات به نتیجه برسد، از الان تا پایان دوره بایدن، فرصت طلایی برای تنفس دادن به اقتصاد تحریم‌زده کشورمان وجود دارد.

 

توافق وین (که هر روز وقت تلف کردن در آن، لطمات اقتصادی برای‌مان به همراه دارد) می‌تواند به رفع تحریم‌های نفتی و بانکی منجر شود و در کنار آن، از رهگذر ارتباط با شرق (به‌ ویژه چین و هند) راه‌های توسعه هموار و زیرساخت‌های مناسب برای آینده میان‌مدت فراهم آید.  طبیعتا در شرایطی که اوضاع اقتصادی نسبتا تثبیت‎شده باشد، تصمیم‌گیری برای آینده، با اعصاب راحت‌تر صورت می‌گیرد.  دولت البته برای این توافق موقت، باید زمینه لازم را برای آماده‌سازی افکار عمومی حامیان خود تدارک ببیند، چراکه با شعارهای غیرعملی که در ماه‌های گذشته توسط دولت و حتی شخص رییس‌جمهور در جریان تبلیغات انتخابات داده شد، ممکن است افسردگی حامیان را باعث شود. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------