اسکان اضطراری بیش از ۱۳ هزار نفر در استان‌های سیل زده/ خسارت سیل به آثار تاریخی هرمزگان



سیل ایران در دی 1400،اخبار حوادث،خبرهای حوادث
رئیس جمعیت هلال احمر از اسکان اضطراری بیش از ۱۳ هزار نفر در استان‌های سیل زده خبر داد و گفت: امدارسانی در ٣٨ شهرستان همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از هلال احمر، پیرحسین کولیوند در تشریح این خبر اظهار داشت: به دنبال تغییرات جوی برف و کولاک و آبگرفتگی از ۸ دی ماه تا صبح امروز در ۳۱ استان متاثر، ۱۲۵ شهرستان در ۲۱ استان نیازمند امدادرسانی شدند که شامل ۶۲ شهر، ۶۴۲ روستا، ۳۵ منطقه عشایری و ۷۵ محور کوهستانی بودند که در این مدت به ۶۵ هزار و ۴۳۸ نفر خدمات امدادی ارائه شد.

 

وی افزود: در این مدت ۱۰ نفر جان خود را از دست داده، ۱۳ هزار و ۲۵۳ نفر اسکان یافته و ۱۲۴ نفر به منطقه امن و ۱۵ نفر به مراکز درمانی منتقل شدند که ۵ نفر به صورت سرپایی مداوا شدند.

 

رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه همچنین ۲۹۰ خودرو از برف رهاسازی و ۵۷۰ خانه از آب تخلیه شدند، یادآور شد: در عملیات های روزهای اخیر یک هزار و ۲۱۰ تیم عملیاتی شامل ۵ هزار و ۳۹۴ نفر روز امدادگر و نجاتگر بکارگیری شدند.

 

کولیوند تصریح کرد: امدارسانی در ٣٨ شهرستان استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس ادامه دارد.

 

***

 

۸۵ میلیارد ریال خسارت سیل به آثار تاریخی هرمزگان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان برآورد کرد: بارش‌های سیل‌آسای اخیر حدود ۸۵ میلیارد ریال خسارت به آثار تاریخی این استان وارد کرده است.

 

سیل ایران در دی 1400،اخبار حوادث،خبرهای حوادث

به گزارش ایسنا، سیل ۱۴ استان کشور را درگیر کرده و قربانی هم گرفته است. وضعیت آثار تاریخی در این استان‌ها نیز وخیم گزارش شده است. در جنوب سیستان و بلوچستان، بخش زیادی از قلعه تیس نابود شده است. در استان هرمزگان نیز بیشتر قلعه‌های تاریخی بر اثر باران‌های شدید خسارت دیده‌اند.

 

سهراب بناوند ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان ـ پس از پایش‌های اولیه، میزان خسارت واردشده به آثار تاریخی این استان را بر اثر بارش‌های اخیر فعلا حدود ۸۵ میلیارد ریال برآورد کرده است.

 

به گفته او، هشت اثر تاریخی استان هرمزگان به دلیل جاری شدن سیلاب، آسیب و خسارت‌ دیده‌اند.

 

بناوند گفت: آثار تاریخی شهرستان میناب، از جمله قلعه «هزاره»، قلعه «گوربند» و قلعه «کردر» و قلعه «مغویه» در شهرستان بندرلنگه بر اثر باران‌های سیل‌آسا آسیب ‌دیده است. در شهرستان بستک هم به قلعه و حمام «خان» خسارت وارد شده است. قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز و قلعه «کمیز» در رودان نیز در بارندگی‌های اخیر دچار آسیب شده‌اند.

 

او افزود: این آسیب‌ها بین ۵ تا ۵۰ درصد بنا بوده که بیشترین آسیب هم به قلعه «مغویه» و قلعه «خان» وارد شده است.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان همچنین گفت: برای مرمت این آثار به میزانی که به آن‌ها خسارت وارد شده، اعتبار نیاز است.

 

باران به این آثار تاریخی به ویژه قلعه مغوبه بندر لنگه و حمام و قلعه خان بستک درحالی خسارت وارد کرده است که پیش‌تر، بارها درباره نیاز این آثار به مرمت فوری هشدار داده شده بود.

 

برخی از آثار تاریخی استان‌های جنوبی و غربی کشور نیز که در بارندگی‌های قبلی دچار آسیب شده‌اند هنوز مرمت نشده‌اند و باقی‌مانده آن بناها همچنان در خطر تخریب است.

 

***

 

خسارت ۶۰ میلیارد تومانی بارندگی ها به بخش کشاورزی شهرستان دلگان

مدیر جهاد کشاورزی دلگان گفت: بارندگی های سیل آسا به بخش کشاورزی دلگان، ۶۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

 

سیل ایران در دی 1400،اخبار حوادث،خبرهای حوادث

«شهناز رفعت پور» در گفتگو با شببستان اظهار داشت: سیل به 2 هزار و 400 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرد.

 

مدیر جهاد کشاورزی دلگان ادامه داد: گندم، جو، ینجه و جالیزی بیشترین محصولات خسارت دیده از سیل هستند.

 

رفعت پور یادآور شد: براورد اولیه از میزان خسارت به بخش کشاورزی 60 میلیارد تومان است.

 

گفتنی است در حال حاضر شرایط شهرستان به لحاظ  برق و آب در وضعیت پایدار قرار دارد و اکثر محورهای مواصلانی بازگشایی شده اند.

 

***

 

وزیر کشور: آسیب‌های سیل را جبران می‌کنیم

وزیر کشور گفت: دولت آمادگی دارد از تمام ظرفیت‌های قانونی و توان مدیریتی و اجرایی خود برای کاهش دردهای مردم سیل زده جنوب فارس استفاده کند و به طور حتم آسیب‌های وارد شده در ابعاد مختلف جبران خواهد شد.

 

 

احمد وحیدی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران در شهرستان لامرد فارس اضافه کرد: همه نهادها ، سازمان ها و گروه های مختلف مردمی، سپاه، بسیج، بنیاد های مستضعفان، برکت وعلوی ، هلال احمر و نیروهای راهداری، و راهسازی و شهرداری ها هم اینک در  مناطق سیل زده و با قوت پای کار و در کنار مردم هستند.

 

وی اظهارداشت: مرحله نخست پشتیبانی ها که همان تخلیه آب از منازل ، رساندن اقلام خوراکی ، پوشاک و یا ایجاد اردوگاه های اسکان موقت در مناطق سییل زده و بحرانی بود انجام شده و در گام بعدی بازتوانی سیل زدگان و ارزیابی دقیق از میزان خسارات در بخش های گوناگون است که این کار نیز باید با شتاب بیشتری انجام شود.

 

وحیدی گفت: سیل و زلزله و مخاطرات طبیعی و این گونه مصیبت ها اگرچه سنگین و عمیق و دردناک است اما روی دیگر آن که در حقیقت ایجاد حس همبستگی و همیاری در میان ملت و همگریی بیشتر دولت با مردم و ایجاد هماهنگی های منظم بین بخشی از جنبه های مثبت این اتفاقات است.

 

وزیر کشور افزود: در میان گزارش خسارات به سیل زدگان بخشی عظیمی در حوزه کشاورزی و تلف شدن دام ها ، خسارت به باغ و زراعت و شیلات و چاه های کشاورزی مردم بوده که این مهم باید به طور دقیق و ویژه در دستور قرار گیرد و مکانیسم ها و شرایط لازم برای جبران این خسارات سنگین باید با فوریت و شتاب بیشتری انجام شود.

 

او همچنین بر ضرورت تامین آب آشامیدنی سالم و مساله بهداشت عمومی در مناطق سیل زده و نیز تامین امنیت مردم در این شرایط تاکید کرد.

 

وحیدی گفت: دولت تازمان تصویب واختصاص بودجه در جلسه هیات دولت، مبلغی را نیز به صورت تنخواه و اعتباراتی را بر اساس مواد و ظرفیت های قانونی از جمله ماده ۱۰ و ۱۲ قانون مدیریت بحران برای مناطق سیل زده پیش بینی کرده و دستگاه ها و به ویژه استانداران باید راه های قانونی برای هزینه کرد و تلاش برای جذب این اعتبارات را در دستور کار قرار دهند.

 

وزیر کشور اظهارداشت: استفاده از ظرفیت و توان بخش های غیردولتی و شرکت ها و نهادهای قدرتمند دارای امکانات لجستیکی و ماشین آلات و نیروی انسانی ودیگر ظرفیت های مادی باید در اولویت مسئولان امر در مناطق سیل زده قرار گیرد.

 

وی ادامه داد:سازمان هایی همچون بنیاد علوی،بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، گروه های جهادی، بسیج می توانند تا حدود زیادی برای رفع چالش ها و کمک به سیل زدگان در کنار مردم و دولت باشند.

 

 

***

 

بازگشایی 45 محور روستایی محصور در سیلاب

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰۰ روستای جنوب سیستان و بلوچستان براثر بارندگی شدید اخیر در محاصره سیل قرار داشتند، که تاکنون ۴۵ محور روستایی محصور در سیلاب توسط راهداران این اداره کل بازگشایی شده و تلاش برای بازگشایی ۵۳ محور روستایی ادامه دارد.

 

 علی بامری افزود: تاکنون 1500 متر مکعب ریزش برداری مسیرها انجام شده و تعداد ۱۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین و ۴۴۰ نیروی فعال شامل اکیپ‌های مختلف راهداری در شهرها و روستاهای مختلف تا پایان عملیات بازگشایی و آسان‌تر کردن ترددها فعال هستند.

 

وی با اشاره به بارندگی بیش از ۳۵۰ میلی‌متری باران طی چند روز در جنوب استان گفت: سیلاب و بارندگی‌ها ۸۰۰ میلیارد تومان به راه‌های ۱۳ شهرستان جنوبی این استان خسارت وارد کرد.

 

بامری گفت: در بارندگی‌های اخیر ۸۰ محور با یکهزار و ۶۰ کیلومتر راه، ۲۷۷ ابنیه فنی آسیب جدی دیده و تخریب شده است.

 

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان وبلوچستان (ایرانشهر) گفت: محورهای روستایی در دشتیاری فاقد ابنیه فنی هستند و در پی بارندگی‌ها تخریب شده‌اند. تلاش برای بازگشایی ۲ مسیر بسته شده در محدوده جلگه - هودیان و محور مرزی ریمدان و کُنارک با قوت ادامه دارد.

 

بامری با اشاره به اینکه ۱۳ هزار کیلومتر طول راه‌های حوزه استحفاظی این اداره کل شامل یکهزار و ۴۰ کیلومتر راه اصلی آسفالت، ۴۹ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۶۶۳ کیلومتر راه فرعی و هشت هزار و ۶۶۲ کیلومتر راه روستایی در حوزه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان است، خاطرنشان کرد: راه‌های روستایی استانداردهای لازم را ندارند و می‌طلبد با تخصیص اعتبارات ویژه اقدامات لازم برای استانداردسازی آنها انجام شود.

 

***

 

تخصیص اعتبارات ویژه برای جبران خسارت سیل

دکتر سید موسی موسوی نماینده مردم لامرد و مهر در  جلسه ستاد مدیریت بحران مناطق جنوب فارس که با حضور وزیر کشور شامگاه پنجشنبه ۱۶ دیماه در محل فرمانداری لامرد برگزار شد با ارائه گزارش کاملی از خرابی های ناشی از سیل، گفت: جاده ها و پل های قدیمی و کوچک، سدهای خاکی با ظرفیت کم و عمر بالا و عدم وجود بودجه جهت ترمیم آنها باعث این خرابی ها شده است.

 

موسوی افزود: متاسفانه شهرداری ها بودجه و ماشین آلات کافی  ندارند و انشالله در آینده نزدیک در جلسه ای با حضور شهرداران لامرد و مهر و معاونان وزیر کشور در تهران به بررسی این موضوع خواهیم پرداختند.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خسارت چند صد میلیاردی در حوزه زیرساختی، کشاورزی و دامپروری به شهرستان های لامرد و مهر باید جبران شود که از حضرتعالی تقاضا دارم با نگاه ویژه ای به این موضوع نگاه کنید.

 

موسوی گفت: اعتبارات لازم از مانده ماده ۱۰ و ۱۲ ستاد بحران کشوردرجهت جبران خسارت های وارده به مناطق سیل زده جنوب استان تخصیص یابد. همچنین ازاعتبارت ماده ۵۸که دراختیار وزیر کشور درجهت کمک به دهیاری ها وشهرداری ها می باشد به جبران خسارت به شهرداری ها ودهیاری شهرستان های لامرد ومهر اختصاص داده شود.

 

نماینده مردم لامرد و مهر گفت: می توان واریز ارزش افزوده مالیاتی سه ماهه پایانی سال به  شهرداری های شهرستان های لامرد و مهر بخشی از خسارت را جبران کرد و برای ترمیم مسیرها و رودخانه ها بانک ماشین آلات بنیاد مسکن  در این دو شهرستان مستقر شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------