کلاهبرداری میلیاردی به بهانه پذیرش دانشجو در ترکیه



مرد تحصیلکرده که با راه‌اندازی صفحه مجازی و با وعده پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های ترکیه میلیون‌ها دلار از متقاضیان کلاهبرداری کرده بود در حالی بازداشت شد که تحقیقات برای دستگیری همدستان دیگر وی در ایران و ترکیه از سوی کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران ادامه دارد. 

به گزارش ایران ، راز کلاهبرداری‌های چندین میلیون دلاری اعضای این باند با شکایت 5 خانواده به پلیس فاش شد. یکی از شاکی‌ها گفت: در اینستاگرام با صفحه‌ یک کالج اعزام دانشجو به ترکیه  آشنا شدیم که 51هزار دنبال کننده داشت و با شعار «ما مشاور شما هستیم و راهنمای راهتان اما این مسیر را شما باید طی کنید» تبلیغ تحصیل در ترکیه و پذیرش در دانشگاه‌های این کشور را کرده بودند. آنها 3 صفحه داشتند که نوجوانان را به تحصیل رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در ترکیه ترغیب می‌‌کرد. با این ترفند که مجوز دانشجویی برای دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی ترکیه را فراهم می‌‌کنند، مردم را به این مؤسسه می‌‌کشاندند و پس از پرداخت مبالغی از 20 هزار دلار تا 50 هزار دلار به صورت قسطی قرار بود فرزندان‌مان را برای تحصیل به ترکیه بفرستند. اما این صفحه و مؤسسه‌ای که جلسات معارفه و معرفی صندلی‌های دانشگاه را به عهده داشت، هیچ کدام اعتبار نداشته و در هیچ مرکزی سندیت نداشت.

 

افراد این باند هتلی را در ترکیه اجاره و سردر آن تابلویی به نام این  کالج نصب کرده بودند و در این مکان برای متقاضیان کلاس درسی برگزار می کردند  تا برای ورود به دانشگاه آماده شوند و خوابگاهی نیز برای دانشجویان در نظر گرفته بودند، اما در واقع دانشجویان سال‌های بالاتر آموزش آنها را به عهده می‌‌گرفتند و از اساتید معتبر دانشگاهی خبری نبود. بعد از مدتی هم اعضای باند با خانواده‌ها تماس گرفته و به این بهانه که فرزندان شما نمره قبولی را برای ورود به دانشگاه کسب نکرده‌اند اما می‌‌توانیم برایشان صندلی دانشگاه خریداری کنیم، در ازای این صندلی 50 هزار دلار دیگر از خانواده‌ها دریافت می‌‌کردند.

به دنبال این شکایات بود که بلافاصله پرونده‌ای در اداره سیزدهم پلیس آگاهی پایتخت تشکیل شد و کارآگاهان وارد عمل شدند. در تحقیقات اولیه صاحب اصلی این کالج به اداره پلیس احضار اما در تحقیقات مشخص شد وی در این پرونده نقشی نداشته و افرادی با سوء استفاده از نام این کالج به صورت غیرقانونی و بدون مجوز کلاهبرداری کرده‌اند.

 

در ادامه مشخص شد که مردی به نام وحید در ترکیه با سوء استفاده از نام این کالج کلاهبرداری می‌‌کند و جرایم متعددی نیز در پرونده خود دارد، بنابراین دستور بازداشت او با هماهنگی پلیس بین‌الملل از سوی بازپرس شعبه هفتم دادسرای ناحیه 33 صادر شد. همزمان کارآگاهان اداره سیزدهم وارد عمل شده و نفر دوم این باند را که در ایران وظیفه برگزاری جلسات و هماهنگی‌ها را به عهده داشت، بازداشت کردند.

 

در تحقیقات پلیسی 10 شاکی دیگر این پرونده نیز شناسایی شدند، این در حالی است که طبق اظهارات شاکی‌ها، فردی از ترکیه به آنها پیام‌های تهدیدآمیز ارسال کرده تا شکایت خود را پس بگیرند.

تعداد زیادی از شاکی‌ها روز گذشته در اداره سیزدهم پلیس آگاهی جمع شده بودند و در چند قدمی آنها متهم ایستاده بود. متهمی که به گفته شاکی‌ها با چرب زبانی چنان آنها را فریب داده بود که نه تنها بچه‌هایشان بلکه خودشان هم ترغیب می‌‌شدند که به دانشگاه بروند و ادامه تحصیل بدهند.

یکی از شاکی‌ها به خبرنگار ما گفت: 22 هزار دلار پرداخت کردم اما بعد فهمیدم نه دانشگاهی وجود دارد و نه اقامتی، قبولی در هیچ دانشگاهی هم در کار نیست. بچه‌ام مریض شده است و حال و روز خوبی ندارد. خسارت‌هایی که از نظر روحی و روانی به ما وارد شده، به مراتب از خسارت مالی برایمان بیشتر بود.

 

او ادامه داد: اصل کار این باند این گونه بود که در فضای مجازی با استفاده از شاخ‌های اینستاگرامی و چهره‌های مشهور و رسانه‌ای به صورت گسترده تبلیغ می‌‌کنند. در صفحه اینستاگرام با صفحه آنها آشنا شدم و بعد هم پیامکی برایم ارسال و از من خواسته شد که به دفترشان بروم. بعد از آن این متهم بارها و بارها زنگ زد و به قدری جلسه گذاشت و فیلم‌هایی برای ما نشان می‌‌داد که از زندگی در ویلا و استخر و رفاه کامل بچه‌ها در ترکیه خبر می‌‌داد. بعد مقابل ما به فلان دانشجویی که مثلاً در دانشگاه ترکیه نشسته زنگ می‌‌زد و شاهد می‌‌آورد که ما او را فرستاده‌ایم و ببینید ما درست می‌‌گوییم و به این شیوه ما را فریب دادند و بعد هم ما 20 هزار دلار به صورت اقساط دادیم و پسرم را به ترکیه فرستادیم.

او گفت: اما بعد از مدتی به ما گفتند پسرتان نتوانسته نمره قبولی بیاورد و چنانچه بخواهید، می توانید برایش صندلی در دانشگاه بخرید .وقتی شرایط را این طور دیدم، خواستم که پسرم را برگردانند اما به من گفتند اگر پول ندهی پسرت را بیرون می‌‌کنیم. من چطور می‌‌توانستم تحمل کنم که بچه‌ام در یک کشور غریب بدون جا و مکان بماند به همین خاطر به آنها پول پرداخت کردم. اما بعد فهمیدم که پسرم در بدترین شرایط در خانه‌ای به شکل گروهی با بقیه بچه‌ها زندگی می‌‌کرده است.

 

گفت‌وگو با متهم

متهم 47 ساله ادعا می‌‌کند، دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی و دانشجوی دکترا و مهندسی مکانیک از یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایران و بدون سابقه کیفری است.

 

به چه جرمی دستگیر شدی؟

هنوز تفهیم اتهام نشده ام اما می‌‌گویند تعدادی از دانشجویانی که رفته اند به خارج کشور درس بخوانند از شما شاکی هستند. می‌‌گویند 200 شاکی دارم. در قرارداد آنها ما اصلاً راجع به دانشگاه صحبت نکرده‌ایم. ما کنکور برگزار می‌‌کنیم و بچه‌ها هزینه‌هایی که می‌‌پردازند برای زندگی در ترکیه است و بند به بند قراردادشان را انجام داده‌ایم. از غذا گرفته تا اقامت و مدرسان به عهده ما است و باید آماده شوند برای آزمون این کالج که مثل کنکور ایران است و بنا به سوادشان یک جای مشخصی قبول می‌‌شوند. به هر حال در همه آموزش‌ها همه موفق نمی‌شوند و در ایران هم هستند.

 

برای رفتن به ترکیه چقدر می‌‌گیرید؟

هزینه‌ها برای هر رشته‌ای متفاوت است، دانشگاه‌های ترکیه معمولاً هزینه‌اش از سالی 50 میلیون تومان تا 400 میلیون تومان است.

 

برای یک سال زندگی در ترکیه تقریباً 500 تا 600 میلیون تومان لازم است. ما 7 ساختمان داشتیم که یکی ساختمان آموزش بود و سه تا از آنها برای دختر خانم‌ها و سه تا دیگر برای آقایان بود.

 

جذب دانشجویان به چه صورت بود؟

فضای مجازی و صفحه این کالج که سایت هم داریم. سایت اما زیر نظر هیچ ارگانی نیست و خودمان آن را درست کردیم.

 

چه مدت است که این کار را انجام می‌‌دهید؟

سه سال است که سال اول برای کسی کار می‌‌کردم و مشاور آنجا بودم و دو سال بعد را برای خودم کار می‌‌کردم.

 

مجوز داشتید؟

مجوز وزارت علوم نگرفتم، داخل ایران مجوزی نداشتیم اما درخواست مجوز وزارت علوم را داده بودیم و در این مدت بدون مجوز کار می‌‌کردم. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------