ترفندهای تکراری برای کلاهبرداری‌های میلیاردی



تقلب در فروش خودرو و ملک از جمله ترفندهای تکراری برای کلاهبرداری است که تبهکاران همچنان با همین ترفند شهروندان را فریب می‌دهند.کارآگاهان پلیس آگاهی تهران متهمان دو پرونده را دستگیر کرده‌اند که از همین شگردها برای اغفال طعمه‌هایشان استفاده می‌کردند.

 به گزارش شرق؛در اولین پرونده دو متهم که با فروش خودروهای تصادفی چهار میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بودند، دستگیر شدند. بهمن سال گذشته پرونده‌ای مبنی بر کلاهبرداری در دادسرای تهران تشکیل و با دستور مقام قضائی برای رسیدگی تخصصی به پایگاه پنجم پلیس آگاهی ارجاع داده شد.

 

شاکی در اظهاراتش توضیح داد: برای خرید یک دستگاه خودروی پژو 206 که در فضای مجازی آگهی شده بود، با هماهنگی قبلی با فروشنده برای دیدن خودرو به آدرس یافت‌آباد رفتم و پس از حضور در محل قرار، مشاهده کردم چند نفر دیگر هم در محل حضور دارند و مرتب از خوبی‌های خودرو و اینکه قیمت بسیار مناسب است و خودرو بیش از این قیمت ارزش دارد و... صحبت می‌کنند. آنها اعتمادم را جلب کردند. در نهایت پس از درخواست کارشناسی خودرو، با هماهنگی فروشنده یک نفر به عنوان کارشناس خودرو در محل حاضر شد و اعلام کرد خودرو سالم و بی‌رنگ است. من با اطمینان خاطر که خودرو کارشناسی شده، همراه فروشنده به دفترخانه رفتم و سند خودرو به نام من شد و یک میلیارد ریال پرداخت کردم. پس از گذشت چند روز از خرید خودرو متوجه شدم خودرو تصادفی و کامل رنگ و ارزش آن کمتر از قیمت پرداختی است.

 

پس از ارجاع پرونده به دایره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پایگاه پنجم پلیس آگاهی کارآگاهان برای دستگیری متهمان ابتدا به دفترخانه تنظیم سند مراجعه کردند و معلوم شد آدرس اعلامی از طرف فروشنده که پرویز نام دارد، اشتباه است.

 

در شاخه دیگری از تحقیقات پلیسی، مخفیگاه فروشنده شناسایی و او چند روز پیش با هماهنگی‌های قضائی در عملیاتی پلیسی دستگیر شد. این متهم در بازجویی‌های انجام‌شده به ارتکاب جرم با همدستی شخصی به نام فریدون که از کلاهبرداران حرفه‌ای است، اعتراف کرد. در گام بعدی از تحقیقات پلیسی مخفیگاه فریدون شناسایی و او نیز دستگیر شد. سپس متهمان به چهار فقره کلاهبرداری به همین شیوه اقرار کردند. فریدون درخصوص شگرد خود به کارآگاهان گفت: ابتدا خودروهای تصادفی را با قیمتی پایین می‌خریدیم و پس از بازسازی و رنگ‌کردن با درج آگهی در فضای مجازی به عنوان خودروی سالم با قیمت پایین‌تر از عرف بازار می‌فروختیم. ما پس از مراجعه خریداران با حیله آنها را فریب می‌دادیم و متواری می‌شدیم.

 

سرهنگ کارآگاه خیرالله دولتخواه، رئیس پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران درباره این پرونده گفت: با اعتراف صریح متهمان به جرم کلاهبرداری پرونده به دادسرای مربوطه ارسال و هر دو متهم با صدور قرار مجرمیت روانه زندان شدند. به گفته این مقام پلیسی پیگیری‌های پلیسی برای شناسایی دو نفر دیگر از اعضای این باند که نقش کارشناس خودرو و خریدار صوری را بازی می‌کردند، ادامه دارد. در همین حال در پرونده‌ای دیگر زن و مردی که با سند جعلی قصد داشتند 300 میلیارد ریال کلاهبرداری و ملک فردی را تخریب و با نام خود نوسازی کنند، دستگیر شدند.

 

یازدهم اسفند سال گذشته پرونده‌ای با موضوع جعل سند و دستگیری دو متهم به نام‌های جعفر 41ساله و سیاوش 35ساله در کلانتری 122 دربند تشکیل و با دستور مقام قضائی برای رسیدگی تخصصی به پلیس آگاهی ارجاع داده شد. محتویات پرونده حاکی از آن بود که دو مرد با ارائه سند مالکیت خانه‌ای به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کردند و قصد استعلام داشتند که متصدی مربوطه متوجه جعلی‌بودن سند شد و با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 تماس گرفت و هر دو متهم دستگیر شدند.

 

هر دو متهم برای ادامه تحقیقات تحویل دایره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران شدند و گفتند: ما یک شرکت ساختمانی داریم. مدتی پیش مردی میانسال به نام وحید به شرکت مراجعه کرد و خانه‌ای را که مالک آن زنی به نام سمیرا بود، به ما معرفی کرد و مقرر شد معامله خرید ملک در بنگاه املاک شخصی به نام سیامک که از آشنایان فروشنده بود، صورت بگیرد و سپس شرکت در قراردادی پلاک ثبتی را تخریب و نوسازی کند. ما که از جعلی‌بودن سند اطلاعی نداشتیم، برای استعلام سند ملک به اداره ثبت مراجعه کردیم که دستگیر شدیم. تحقیقات پلیسی صحت ادعای متهمان را به اثبات رساند. کارآگاهان در ادامه تحقیقات میدانی موفق شدند متهمان اصلی پرونده را شناسایی کنند.

 

مخفیگاه سمیرا در خیابان جردن شناسایی و او چندی‌قبل با هماهنگی قضائی دستگیر شد و به پایگاه یکم پلیس آگاهی انتقال یافت. با انتقال سمیرا به پلیس آگاهی مشخص شد اسم واقعی او مریم است. این زن به جرمش اعتراف کرد و گفت شناسنامه جعلی را سیامک تهیه کرده و مدارک و سند ملک نیز توسط سیامک به وی تحویل داده شده است. با شناسایی نفر اصلی این باند، کارآگاهان در اقدامی ضربتی موفق به دستگیری سیامک شدند که او نیز به جعل سند و کلاهبرداری اعتراف کرد. سرهنگ کارآگاه سیدعلی شریفی، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران، درباره این پرونده گفت: با اعتراف متهمان به جرم ارتکابی هر دو به دادسرا معرفی و با صدور قرار مجرمیت از سوی مرجع قضائی روانه زندان شدند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------