کلاهبرداری از داخل زندان



 

 کلاهبرداران اینترنتی که از‌طریق شبکه اجتماعی واتس‌اپ به بهانه خوش‌حسابی و پرداخت اینترنتی قبوض تلفن همراه اول از شهروندان کلاهبرداری می‌کردند، شناسایی شدند.

 

چند نفر از شهروندان به پلیس فتای استان البرز مراجعه کردند و در شکایتی خبر دادند شخص ناشناسی از طریق تماس واتس‌اپی و با استفاده از لوگوی سازمان صدا‌و‌سیما به آنها گفته ۷۵ میلیون ریال هدیه شرکت همراه اول برنده شده‌اند. آن شخص پس از جلب اطمینان شاکیان، اطلاعات بانکی و رمز ورود به اینترنت‌بانک آنها را دریافت و حساب‌شان را خالی کرده است. پس از طرح این شکایت‌ها، پرونده‌ای در این زمینه تشکیل و تحقیقات ویژه‌ای آغاز شد.

 

با بررسی‌های تخصصی و اطلاعاتی صورت‌گرفته ازسوی کارشناسان پلیس فتا، مشخص شد متهمان این پرونده به‌صورت یک باند سازمان‌دهی‌شده، از داخل زندان و از‌طریق اپلیکیشن واتس‌اپ با شاکیان تماس گرفته و برای شانس بیشتر عملی‌شدن نقشه خود، آرم واتس‌اپ خود را به آرم صداوسیما تغییر داده‌اند تا اشخاص هنگام دیدن این لوگو از درست‌بودن تماس از‌سوی صداوسیما یا نهاد مربوطه اطمینان داشته باشند.

 

در تحقیقات معلوم شد کلاهبرداران پس از فریب مال‌باختگان و گرفتن اطلاعات بانکی و همچنین دریافت رمز ورود به اینترنت‌بانک اشخاص، اقدام به خالی‌کردن حساب شهروندان کرده و سپس اقدام به انتقال وجوه به حساب دیگر افراد دخیل در این پرونده می‌کردند. درنهایت دو نفر از متهمان که بیرون از زندان بودند، مبالغ سرقتی را به کارت‌های بانکی اجاره‌ای افراد کارتن‌خواب انتقال می‌دادند و سپس اقدام به خرید طلا و سکه از فروشگاه‌های مختلف می‌کردند.

 

کارآگاهان پلیس پس از اشراف کامل اطلاعاتی بر این باند، بلافاصله مخفیگاه آنها را در غرب شهرستان ملارد شناسایی کردند و تمامی اعضای خارج‌ از زندان این گروه با دستور مقام قضائی دستگیر شدند. همچنین میزان خسارت مالی واردشده به شکات ازسوی این باند تاکنون پنج میلیارد ریال برآورد شده است که کماکان سایر اقدامات برای کشف زوایای پنهان پرونده و شناسایی شکات احتمالی ادامه دارد.

 

رسول جلیلیان، رئیس پلیس فتای استان البرز، درباره این پرونده بیان کرد: متهمان در این نوع کلاهبرداری اینترنتی با ایجاد فضایی شبیه استودیو برنامه‌های زنده صدا و در حال پخش رادیویی، با ترفند‌های مختلف و با مهندسی اجتماعی و به بهانه پرداخت مبلغ جایزه، به اطلاعات کارت بانکی و رمز دوم پویای قربانیان دسترسی پیدا کرده و اقدام به سرقت وجوه کارت بانکی افراد می‌کنند. رئیس پلیس فتای استان البرز خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک، آن را از‌طریق سایت پلیس فتا، بخش گزارش‌های مردمی یا ازطریق شماره ۰۹۶۳۸۰ با ما در میان بگذارند.

 

شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------