نتایج نهایی انتخابات اسرائیل: نتانیاهو یک کرسی بیشتر از رقیبش به دست آورد



اخبار,اخبار بین الملل,انتخابات اسرائیل

نتایج کامل انتخابات در سرزمین های اشغالی بامداد جمعه اعلام شد و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر کنونی و رهبر حزب لیکود بسختی و تنها با اختلاف یک کرسی از «بنی گانتز» رهبر حزب آبی و سفید، توانست پیروزی شکننده ای را در این رقابت ها ثبت کند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های صهیونیستی، حزب لیکود با کسب 30 درصد آرا، 36 کرسی را به دست آورد.

 

پس از آن حزب آبی و سفید به رهبری گانتز بود که با کسب 35 کرسی، توانست 29.2 درصد از آرا را کسب کرده و حتی چهار کرسی بیشتر از پیش بینی ها به دست آورد.

 

پس از این دو حزب که در مجموع 71 کرسی را از آن خود کردند، حزب مذهبی «شاس» به رهبری «آریه درعی» وزیر کشور دولت ائتلافی نتانیاهو قرار گرفت. این حزب توانست با کسب 6.7 درصد آرا، هشت کرسی کنست را کسب کند.

 

در رده بعدی، حزب افراطی و مذهبی «اتحاد یهودیت توراتی» قرار دارد که با 5.8 درصد آرا، هفت کرسی را به دست آورد.

 

ریاست این حزب بر عهده «یاکوف لیتزمان» وزیر بهداشت دولت پیشین نتانیاهوست که به خاطر آن چه بی حرمتی به روز شنبه، روز مقدس نزد یهودیان قلمداد کرده بود، آذرماه 96 از سمت خود استعفا کرد.

 

اتحاد یهودیت توراتی که نماینده یهودیت ارتودکس افراطی یا یهودیت اشکنازی است، ائتلافی از سه حزب مذهبی و تندرو یهودی «آگودات اسرائیل» و «دگل تورات» و «موریا» (کوه مقدس موریا نزد یهود) است که در سال 1988 اعلام موجودیت کرد و از سال 1992 در انتخابات پارلمانی (کنست) با یک فهرست مشترک شرکت می‌کند.

 

لیتزمان و ادرعی درحالی توانستند دو کرسی بیشتر از انتخابات 2015 را کسب کنند که هریک متهم به فساد هستند؛ به همین خاطر انتظار می رود که هر دو در صورت مطرح شدن دوباره فسادهای نتانیاهو، از مقام دفاع از وی برآیند.

 

پس از این احزاب، «حزب جبهه دموکراتیک صلح و برابری و جنبش عربی تغییر» به رهبری «ایمن عوده» و «احمد الطیبی» به همراه حزب کهنه کار «کارگر» به رهبری « آوی گابی» قرار دارند که هر یک با احتساب 5 درصد آراء، شش کرسی را به خود اختصاص دادند.

حزب کارگر در انتخابات سال 2015 میلادی، 24 کرسی به دست آورد و با این نتیجه ضعیف، حتی بسیار کمتر از پیش بینی تحلیلگران حاضر شد و دو کرسی کمتر از نظرسنجی ها به دست آورد.

 

«اتحاد احزاب راستگرا» به رهبری خاخام «رافی پرتز» به همراه حزب «اسرائیل خانه ماست» به رهبری «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ مستعفی دولت ائتلافی نتانیاهو نیز هریک با 4.2 درصد آرا، هر یک موفق به کسب پنج کرسی از مجموع کرسی های کنست شدند.

 

پس از اختلاف لیبرمن با نتانیاهو بر سر نوار غزه، وی از مقام وزارت جنگ این رژیم استعفا کرد و همین امر مقدمات انحلال دولت ائتلافی و انتخابات زودهنگام سرزمین های اشغالی در فروردین ماه جاری را فراهم کرد.

 

پیش از این پیش بینی می شد که اتحاد احزاب راستگرا بتواند هفت کرسی را به دست آورد.

 

حزب «راعم بلد» متشکل از «جمعیت ملی دموکرات (اسرائیل)» و « فهرست عربی یکپارچه» به رهبری عباس منصور، «کولانو» به رهبری «موشه کحلون» وزیر دارایی دولت پیشین نتانیاهو و حزب «مرتس» به رهبری «تمار زاندبرگ» هر یک با کسب 3.3 درصد آرا، چهار کرسی در کنست را تصاحب کردند.

 

نقطه قابل ملاحظه این انتخابات، شکست سنگین حزب تازه تأسیس «راست جدید» به رهبری «نفتالی بنت» وزیر آموزش و پرورش و «آیلت شاکید» وزیر دادگستری کابینه ائتلافی نتانیاهو بود که حد نصاب آرا را به دست نیاورد و از حضور در کنست باز ماند.

 

بنت و شاکید دسامبر گذشته (آذر/ دی ماه) گذشته از حزب راست افراطی «خانه یهود»، خارج و حزب «راست جدید» را بنیانگذاری کردند؛ حزبی که هر گونه آشتی با مردم فلسطین را رد می کند.

 

پیش از این بر اساس نظرسنجی ها، چنین پیش بینی می شد که این حزب بتواند دستکم هفت کرسی را به خود اختصاص دهد.

 

بنت به هواداران خود پیش از برگزاری انتخابات وعده داد؛ در صورت پیروزی حزبش، با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بشدت برخورد کند.

 

وزیر آموزش و پرورش صهیونیست ها پیش از سقوط دولت نتانیاهو، از وی خواست که وزارت جنگ را به وی بدهد؛ موضوعی که توسط نخست وزیر رژیم اسرائیل رد شد.

 

احزاب در سرزمین های اشغالی دستکم باید 3,25 دهم درصد آرا (معادل چهار کرسی) را کسب کنند تا واجد شرایط ورود به کنست شوند.

 

هیچ حزب واحدی تاکنون نتوانسته اکثریت قاطع کنست رژیم صهیونیستی را کسب کند و همین امر موجب شده که کابینه ها در سرزمین های اشغالی همواره به صورت ائتلافی باشند.

 

«رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی احتمالاً چهارشنبه آینده (28 فروردین) نتانیاهو را مأمور تشکیل کابینه جدید کند؛ دولتی که به خاطر فساد نخست وزیر آن با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد بود.

 

رئیس رژیم صهیونیستی پس از انتخابات و مشورت با رهبران دیگر حزب‌ها از گزینه‌ای که بر اساس ارزیابی وی بهترین شانس برای تشکیل یک ائتلاف را خواهد داشت، خواهد خواست برای تشکیل کابینه دست به کار شود. این گزینه معمولاً رهبر حزبی است که بیشترین کرسی را در کنست کسب کرده است؛ هرچند همیشه این گونه نخواهد بود.

 

مأمور مکلف به تشکیل کابینه از سوی رئیس رژیم صهیونیستی، 28 روز برای تشکیل کابینه مهلت دارد. در صورتی که وی در این مدت موفق نشود، مهلت وی تا 14 روز دیگر تمدید می شود و در صورت ناکامی، ریولین فرد دیگری را برای این کار معرفی می کند.

 

از مجموع 9 میلیون نفر جمعیت سرزمین های اشغالی، بیش از شش میلیون و 300 هزار نفر واجد شرایط رأی دادن بودند و سن رأی دادن در این انتخابات حداقل 18 سال است.

 

کنست یا پارلمان رژیم صهیونیستی 120 کرسی دارد و در مجموع 40 حزب با یکدیگر در این انتخابات رقابت کردند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------