مسدود شدن حساب‌های افراد مرتبط با انفجار بیروت/ ماکرون برخی مسئولان لبنانی را به تحریم تهدید کرد



اخبار,اخبار بین الملل,بانک مرکزی لبنان
خبرگزاری رویترز پنجشنبه شب اعلام کرد: بانک مرکزی لبنان حساب رییس اسکله بیروت، مدیرکل گمرک لبنان و پنج تن دیگر را پس از انفجار اسکله بیروت بست.

به گزارش ایرنا، رویترز این خبر را با استناد به بخشنامه بانک مرکزی لبنان که این خبرگزاری از آن مطلع شده و به تأیید این مؤسسه مالی رسیده است، منتشر کرده است.

 

در این بخش‌نامه که روز پنجشنبه از سوی کمیته حقیقت‌یاب ویژه در بانک مرکزی در خصوص پولشویی و مبارزه با تروریسم صادر شده، آمده که این تصمیم به کلیه بانکها و مؤسسات مالی لبنان، دادستان کل در دادگاه تجدید نظر و رییس مرجع بانکی ارسال خواهد شد.

 

براساس این گزارش، حساب بانکی "حسن قریطم" مدیرکل بندر بیروت، "بدری ظاهر" مدیرکل گمرک لبنان به همراه پنج تن دیگر که مسؤولان کنونی و پیشین در بنادر و گمرکات این کشور هستند، مشمول مسدود و علنی شدن حساب‌های بانکی به صورت مستقیم و غیر مستقیم خواهند شد.

 

پیش از این نیز دولت لبنان اعلام کرد که تمام مسؤولان مربوط به اسکله بندر بیروت تا زمان مشخص شدن ابعاد انفجار و عوامل آن،‌ در بازداشت خانگی قرار گیرند.

 

همچنین مقرر شد کمیته حقیقت‌یاب برای کشف دلایل انفجار بیروت تشکیل و نتایج آن تا ۵ روز دیگر ارائه شود.

 

غاده شریم وزیر امور مهاجرت لبنان نیز اعلام کرد: مقرر شد، هر کس از سال ۲۰۱۴ تاکنون اداره انبار و نگهبانی سیلوها در بندر بیروت را به عهده‌ داشته در بازداشت خانگی قرار گیرد.

 

ماکرون: برای پی‌بردن به حادثه انفجار در بندر بیروت لبنان باید تحقیقات بین‌الملل صورت گیرد

 «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه می‌گوید که برای پی‌بردن به حادثه انفجار در بندر بیروت لبنان باید تحقیقات بین‌الملل صورت گیرد.

 

ماکرون که بعد از ظهر پنجشنبه برای بررسی اوضاع لبنان پس از انفجار اخیر بندر بیروت راهی این کشور شده بود، از محل انفجار بازدید و با همتای لبنانی خود میشل عون دیدار کرد.

 

او بعد از نشست خبری با میشل عون، در نشستی دیگر در برابر سفارت فرانسه در بیروت گفت که باید برای مشخص شدن علت حادثه و عاملان آن تحقیقات بین‌المللی انجام شود.

 

رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه این کشور «هرگز لبنان را ترک نخواهد کرد»، از زخمی شدن ده‌ها نفر ز اتباع فرانسه در انفجار بندر بیروت خبر داد.

 

او مدعی شد که در ساعات آتی کمک‌های فرانسه به لبنان خواهد رسید و پاریس در کنار سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی برای کمک به این کشور آمادگی دارد.

 

ماکرون همچنین در اظهاراتی عجیب گفت که به صورت شفاف تلاش خواهد کرد که کمک‌ها بشردوستانه به دست مردم آسیب دیده و مؤسسات غیر دولتی برسد.

 

او جوانان لبنانی را نیز خطاب قرار داد و گفت که دولت فرانسه، بعد از ارائه کمک‌های خود به لبنانی‌ها در کنار آن‌ها نیز خواهد بود. ماکرون گفت که باید بر فرهنگ و آزادی بیان جوانان لبنانی تمرکز کرد.

 

رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت که در روزهای آینده، نشستی را برای کمک به لبنان برگزار خواهد کرد و بانک بین‌المللی و سازمان ملل نیز نقش حیاتی در نحوه کمک رسانی به لبنان خواهند داشت.

 

او در ادامه گفت: لبنانی‌ها برای مبارزه با فساد تلاش کنند و لبنان به یک اصلاح سیاسی سریع نیاز دارد.

 

رئیس جمهور فرانسه گفت که بانک مرکزی لبنان باید حساب‌های خود را بازنگری کند؛ چرا که مسیر مالی فعلی می‌تواند به قطع مواد اصلی در این کشور شود.

 

او گفت که اعمال تحریم بر مسئولان لبنانی را بعید نمی‌داند؛ چرا که اولویت فرانسه نیست، ولی مسائل لبنان به گفته او باید در مسیر درست قرار بگیرد.

 

امانوئل ماکرون همچنین توپ را به زمین لبنانی‌ها انداخت و گفت که تغییر سیاسی مسئولیت مردم لبنان است و فرانسه باید برای تحقق این مسئله، آمادگی اعمال فشار را داشته باشد.

 

بر اساس تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت لبنان از میزان کشته‌های انفجار مهیب روز سه شنبه، تا کنون ۱۵۷ تن کشته و بیش از ۵۰۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

 

ماکرون برخی مسئولان لبنانی را به تحریم تهدید کرده است

«جورج مالبورنو» روزنامه‌نگار فرانسوی به نقل یک منبع حاضر در نشست‌های روز گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در بیروت خبر داد که او برخی مقامات لبنانی را تهدید به تحریم کرده است.

 

به گزارش پایگاه خبری شبکه «المیادین»، این منبع در این خصوص گفت که ماکرون «تهدید کرد در صورتی که اصلاحات اجرایی نشوند، برخی مقامات را تحریم می‌کند».

 

مالبورنو همچنین به نقل از این منبع که در نشست ماکرون با گروه‌های «۱۴ مارس» حاضر شده بود، گزارش داد که ماکرون در این نشست گفته «تمام شما پول گرفتید خودتان این را می‌دانید و من هم این را می‌دانم».

 

آمادگی پنتاگون برای همکاری با بیروت

جاناتان هافمن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) در کنفرانس مطبوعاتی گفت: نمی‌خواهم وارد جزئیات بیشتر درباره دلایل انفجار بندر بیروت شوم. ما روند تحقیقات دولت لبنان را پیگیری می‌کنیم و اگر از ما کمک بخواهند، به آن‌ها در این تحقیقات کمک می‌کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------