نخست وزیر ارمنستان: در حال حاضر راه حل دیپلماتیک برای قره‌باغ وجود ندارد/ رئیس جمهور آذربایجان: بیش از ۲۰ منطقه را آزاد کردیم



اخبار,اخبار بین الملل,جنگ ارمنستان و آذربایجان
نخست وزیر ارمنستان در پیامی ضمن تاکید بر نیاز به حضور شهروندان این کشور در نبرد با جمهوری آذربایجان، امکان استفاده از ابزارهای دیپلماتیک برای حل تنش با باکو را رد کرد.

به گزارش فارس، نخست وزیر ارمنستان بعد از ظهر چهارشنبه بکارگیری راه حل دیپلماتیک برای حل بحران قره باغ کوهستانی را رد کرد و خواستار حضور داوطلبانه شهروندان کشورش در نبرد با جمهوری آذربایجان شد.

 

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در یک پیام ویدیویی در فیسبوک گفت:«هر آنچه از نظر دیپلماتیک برای ارمنستان قابل قبول است برای آذربایجان قابل قبول نیست.»

 

وی خواستار حضور داوطلبانه شهروندان کشورش در جبهه قره باغ شد. پاشینیان گفت، ارمنستان باید مبارزه کند تا یک راه حل قابل قبول دیپلماتیک پیدا شود.

 

اظهارات پاشینیان پس از آن بیان شد که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دو نشست جداگانه با همتایان ارمنی و آذربایجانی خود در «مسکو» برگزار و در مورد اجرای آتش‌بس در منطقه قره باغ گفت‌وگو کرد.

 

دور جدیدی از تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ ۲۷ سپتامبر (۶ مهرماه) در خصوص منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی آغاز شد و دو طرف یکدیگر را به حمله به قلمروهایشان متهم می‌کنند و این درگیری‌ها تا امروز ادامه داشته و جمهوری آذربایجان تأکید کرده که ارمنستان باید از منطقه قره‌باغ خارج شود.

 

بامداد روز یکشنبه، توافق آتش‌بس جدیدی میان دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان اجرایی شد. اما مانند توافق آتش‌بس اول، مقام‌های باکو و ایروان از همان ساعات ابتدایی یکدیگر را به نقض توافق متهم کردند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در ساعات اولیه یکشنبه با صدور بیانیه‌ای، نیروهای مسلح ارمنستان را به حملات خمپاره‌ای به مواضع جمهوری آذربایجان در امتداد خط تماس منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی متهم کرد.

 

پیش از آن نیز، ارمنستان بامداد روز گذشته، جمهوری آذربایجان را به نقض توافق آتش‌‌بس که از ساعاتی قبل اجرایی شده بود متهم و سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای در توئیتر اعلام کرد: «دشمن از ساعت ۰۰:۰۴ تا ۰۲:۴۵ اقدام به شلیک گلوله‌های خمپاره در جهت شمالی و از ۰۲:۲۰ تا ۰۲:۴۵ اقدام به شلیک راکت در جهت جنوب کرد.»

 

***

 

رئیس جمهور آذربایجان: در درگیری‌ها با نیروهای ارمنستان، بیش از ۲۰ منطقه ر آزاد کردیم

«الهام علی‌اف»، رئیس جمهور آذربایجان از آزادسازی مناطق جدیدی در اطراف قره‌باغ کوهستانی طی درگیری با نیروهای ارمنستان خبر داد.

 

او طی توییت‌هایی نوشت که نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان در استان «جبرائیل»، روستاهای «بَلَند»، «پاپی»، «تولوس»، «حاجی‌لو» و «تینلی» را آزاد کرده‌اند.

 

او همچنین نوشت که در منطقه «فضولی» نیز روستاهای «گجه گوزلو»، «آشاغی سید احمدی» و «زرگر» را از نیروهای ارمنستان آزاد کرده‌اند.

 

رئیس جمهور آذربایجان در توییت دیگر نیز از تصرف روستاهای «تورآباد»، «ایچری موشلان»، «ملیک‌لی»، «جهان‌گیر بیلی» و «باهارلی» خبر داد و گفت که ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه «زنگیلان» که دیروز آزاد شده، قصبه «مینجیوان»، «خوراما» «خمارلو»، «ساریل» «بابایلی» «آغالی»، «حاجالی»، «قیراخ موشلان» و «اودگون» را آزاد کرده است.

 

هنوز مقامات ارمنستان و همچنین مقامات جمهوری خودخوانده قره باغ به این پیشروی‌های نیروهای جمهوری آذربایجان واکنشی نشان نداده‌اند.

 

رئیس جمهور آذربایجان دیروز نیز از پیشروی نیروهای این کشور در غرب قره‌باغ کوهستانی خبر داده و گفته بود نیروهای جمهوری آذربایجان بیش از پنج روستا را آزاد کرده‌اند.

 

پیشروی نیروهای جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ و سایر مناطق تحت اشغال ارمنستان در حالی صورت می‌گیرد که وزیران امروز خارجه هر دو کشور امروز بنا به درخواست همتای روس خود راهی مسکو شده‌اند.

 

وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان از زمان آغاز درگیری و تنش در منطقه قره باغ کوهستانی در ششم مهر، دو بار راهی مسکو شده و با وساطت روسیه بر سر توفق درگیری‌ها و آتش‌بس به توافق رسیدند ولی این توافق‌ها مانع از توقف درگیری‌ها نشده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------