تشدید تدابیر امنیتی در بغداد/ واکنش‌ها به حضور شبه‌نظامیان ربع الله در خیابان‌ها



تشدید تدابیر امنیتی در بغداد،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
در آستانه سفر پادشاه اردن و رییس جمهوری مصر به عراق برای برگزاری نشست سه جانبه، تدابیر امنیتی در بغداد به بالاترین سطح افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، تشدید تدابیر امنیتی در پایتخت عراق در حالی صورت می‌گیرد که در هفته‌های اخیر نیز چندین نوبت در این شهر محدودیت‌های تردد صورت گرفت.

 

این گزارش حاکیست، نیروهای امنیتی با حضور گسترده در خیابان‌های اصلی و منتهی به ساختمان های دولتی، این خیابان‌ها را بسته‌اند و در بلوار فرودگاه بغداد نیز  حضور ارتش چشمگیر است. 

 

تصاویر مردمی نیز در بغداد نشان می‌دهد خیابان‌های السعدون و باب الشرجی و همچنین مسیرهای منتهی به میدان "تحریر" از جمله خیابان‌های مسدود شده هستند و نیروهای امنیتی به هیچکس حتی کسانی که دارای استثنائات مربوط به قانون منع رفت و آمد هستند، اجازه عبور نمی‌دهند.

 

تشدید تدابیر امیتی ساعاتی پس از آن رخ داد که گروه‌های شبه نظامی موسوم به "ربع الله" صبح روز پنجشنبه به خیابان های بغداد آمده و با خودروهای متعدد و انواع سلاح سبک و نیمه سنگین به رژه پرداختند و نسبت به حضور اشغالگران آمریکایی در کشور خود اعتراض کردند. از همین روی برخی منابع معتقدند حضور پنجشنبه شب نیروهای امنیتی در پاسخ به تحرکات شبه نظامیان است.

 

در مقابل برخی منابع نزدیک به دولت نیز استقرار نیروهای امنیتی در سطح شهر را به منظور ایجاد امنیت برای اجلاس سه جانبه رهبران عراق، اردن و مصر دانستند.

 

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در واکنش به رژه گروه‌های ربع الله که او را به بریدن گوش‌هایش تهدید کرده بودند؛ گفته است: قصد این گروه برهم زدن امنیت کشور است.

 

در همین رهگذر منابع امنیتی در اطلاعیه‌ای اعلام کردند به تعداد دیگری از تیپ‌های اضطراری عراق برای پشتیبانی از لشکر ویژه فراخوان داده خواهد شد.

 

ساعاتی دیگر وزیران خارجه مصر و اردن وارد بغداد خواهند شد تا جلسات مقدماتی سران سه کشور را برگزار کنند.

 

نخست وزیر عراق در آستانه سفر و میزبانی از سران مصر و اردن پنجشنبه شب با پادشاه عربستان دیدار مجازی برگزار و در خصوص مسائل مهم منطقه گفت‌وگو کرد. 

 

پادشاه عربستان سعودی در این گفت‌وگو در حالی از تلاش کاظمی برای دستیابی به ثبات و توسعه در عراق قدردانی کرد که وزیر خارجه قطر در سفر چهارشنبه به عراق این کشور را محور کشمکش منطقه اعلام کرد.

 

بغداد طی هفته اخیر علاوه بر میزبانی از وزیرخارجه قطر پذیرای فرمانده ارتش پاکستان هم بود ضمن اینکه وزیر دفاع عراق هم روز چهارشنبه به ارمنستان سفر کرد. 

 

باوجود تشدید چندباره تدابیر امنیتی در بغداد؛ این شهر طی روزهای اخیر صحنه چند حادثه از جمله ترور یک افسر ارشد اطلاعات عراق و نیز انفجار انتحاری بود.  

 

***

 

اسلحه‌کشی حشدشعبی در بغداد و اعتراض مقتداصدر

کانال تلگرامی روزنامه قانون نوشت:  "مقتدا صدر" رهبر جریان صدر و ائتلاف سائرون در صفحه توئیتر خود به حضور شبه‌نظامیان ربع الله در خیابان‌های بغداد واکنش نشان داد.

 

وی نوشته است که اول، دست بردن به سلاح برای تحقق خواسته‌ها امری مردود است و دولت نباید اجازه دهد چنین اقداماتی مجددا صورت بگیرد.

 

دوم، اگر گروه ربع الله شاخه‌ای از سازمان الحشد الشعبی است، بنابراین این سازمان باید آن‌ها را بازخواست کند. در غیر این صورت حشد باید از گروه ربع الله و اقدامات آنان اعلام براءت کند.

 

سوم، تصمیم‌گیری درباره بالا بردن بهای دلار منافع و زیان‌هایی دارد. به همین دلیل ما کار را به دست متخصصان و کارشناسان اقتصادی سپرده‌ایم؛ اما ذکر این نکته مهم است که ملت نباید قربانی افزایش بهای کالاها در بازار شوند و از این رو دولت باید جلوی روند صعودی قیمت‌ها را بگیرد و با عاملان این قضیه برخورد کند.

 

چهارم، شاید گروه ربع الله گمان کرده که با این اقدام می‌تواند جای خود را در قلب مردم باز کند. هرگز! چرا که خشونت از دایره محبت مردم خارج است. خشونت را تمام کنید و از شکستن وجهه دولت دست بردارید، به ویژه که این اقدام شما با هماهنگی با دولت صورت نگرفته است.

 

هادی العامری واکنش نشان داد

هادی العامری رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح نسبت به حضور بخشی از نیروهای نظامی حشد شعبی در خیابان‌های بغداد واکنش نشان داد. در سخنان او آمده است: 

 

حضور نیروهای مسلح در خیابان ها به هر بهانه ای که باشد، مردود است. 

 

درخواست حقوق شهروندان و دفاع از آن امری مشروع  و بسیار پر اهمیت است. اما باید از طریق ابزارهای مسالمت آمیز و براساس اقدامات قانونی باشد. 

 

بیانیه گروه مقاومت ربع الله 

گروه مقاومت ربع الله با صدور بیانه‌ای به چهار نکته تاکید کرده است:

 

1.قدردانی از نیروهای مقاومت که امروز  با حضور در خیابان های بغداد پیام تهدیدآمیزی به آمریکا و مزودوران آن دادند. 

 

2. تاکید بر حمایت از نمایندگان شریف پارلمان عراق که خواستار پایین آمدن قیمت دلار در مقابل دینار عراق هستند و از فقرا و محرومان حمایت می کنند. 

 

3. هشدار به برخی از گروه های سیاسی و به ویژه مسعود بارزانی و طرفداران او که تعمدا مانع از تصویب بودجه در پارلمان میشوندو به دنبال منافع خود هستند. 

 

4. تاکید بر اینکه مقاومت تا زمان تحقق خواسته های ملت و به ویژه اهالی استان های جنوبی عراق که حق آنها در بودجه ضایع شده است، ساکت نخواهد نشست.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------