پنتاگون: با طالبان در تماس هستیم/ بیانیه وزرای خارجه گروه ۷ درباره بحران در افغانستان



سخنگوی پنتاگون،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
سخنگوی پنتاگون عصر پنجشنبه تصریح کرد واشنگتن برای تسهیل عملیات خروج از افغانستان با طالبان در تماس است.

به گزارش فارس، سخنگوی پنتاگون گفته به منظور تسهیل عبور غیرنظامیان به سمت فرودگاه کابل با طالبان در تماس است و این عملیات به خوبی پیش می‌رود.

 

او تصریح کرد هواپیماهای نظامی آمریکا هم‌اکنون برای انجام عملیات‌های نظارتی و تکمیل فرایند خروج در حال پرواز بر فراز افغانستان هستند.

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد هنوز در خصوص تغییر ضرب‌الاجل حضور آمریکا در افغانستان تصمیمی اتخاذ نشده است.

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا خاطرنشان کرد آمریکا ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۰۰ نفر را از کابل خارج کرده است. او همچنین گفت در حال حاضر بیش از ۵۲۰۰ سرباز آمریکایی در کابل مستقر شده‌اند.

 

سخنگوی پنتاگون گفت که آمریکا به طالبان هشدار داده هر گونه حمله به شهروندان آمریکایی یا اخلال در فرایند خروج شهروندان از فرودگاه با زور نظامی پاسخ داده خواهد شد.

 

***

 

فرمانده ارتش انگلیس: طالبانِ امروز ممکن است متفاوت باشد

در حالی که دولتمردان و سیاستمداران غربی سعی در ایجاد هراس عمومی و تبلیغات منفی علیه گروه طالبان دارند اما «نیک کارتر» فرمانده ارتش انگلیس از احتمال تفاوت گروه طالبان در مقایسه با گذشته‌اش می‌گوید.

 

کارتر امروز (چهارشنبه) در مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی» گفت جهانیان باید به طالبان فرصت بدهند تا دولت جدیدی در افغانستان تشکیل دهد، زیرا شاید این افراد که سال‌ها از سوی غرب به‌عنوان شبه‌نظامی نمایش داده شدند، اکنون منطقی‌تر شده باشند.

 

وی گفت او با «حامد کرزای» رئیس‌جمهور سابق افغانستان در تماس است و کرزای امروز با مقام‌های طالبان دیدار می‌کند.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، فرمانده ارتش انگلیس در این‌باره توضیح داد: «باید صبور و بر اعصاب خود مسلط باشیم، باید به آنها فرصت تشکیل دولت بدهیم و به آنها اجازه دهیم که اعتبار خودشان را نشان دهند. ممکن است این طالبان امروز با طالبانی که مردم از دهه ۱۹۹۰ به یاد دارند متفاوت باشد».

 

کارتر ادامه داد: «اگر به آنها فرصت دهیم، ممکن است دریابیم که این طالبان قطعاً منطقی‌تر است اما چیزی که باید به خاطر داشته باشیم این است که آنها یک سازمان همگون و یک‌دست نیستند، طالبان گروهی است متشکل از قبایل تمام افغانستان».

 

رویترز به نقل از کارتر در این مصاحبه نوشت: «طالبان ممکن است طالبان منطقی‌تری شده و سرکوبگری کمتری داشته باشد. البته مخصوصا اگر شما به نحوه اداره کابل توسط آنها در حال حاضر نگاه کنید، نشانه‌هایی از این منطق وجود دارد».

 

 ***

 

بیانیه وزرای خارجه گروه ۷ درباره بحران در افغانستان

وزرای خارجه گروه هفت شامگاه پنج‌شنبه از جامعه جهانی خواستند تا در پاسخ خود به بحران در افغانستان متحد عمل کنند.

 

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، وزرای خارجه گروه هفت شامگاه پنج‌شنبه از جامعه جهانی خواستند تا در پاسخ خود به بحران در افغانستان متحد عمل کنند. 

 

«دامنیک راب»، وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای خارجه این گروه خواستار ماموریت مشترک جامعه جهانی برای جلوگیری از تشدید بحران در افغانستان شوند.

 

در این بیانیه آمده است: «وزرای گروه هفت از جامعه جهانی می‌خواهند تا در ماموریتی مشترک گرد هم آمده تا مانع از تشدید بحران در افغانستان شوند.»

 

این بیانیه تصریح کرد: «بحران در افغانستان نیازمند واکنش جهانی از جمله پرسش‌های جدی پیش روی این کشور است: با توجه به این‌که افغان‌ها بیشترین تاثیر را از این وضعیت می‌گیرند، طرف‌های درگیر، شورای امنیت و همسایگان افغانستان باید رویکردی متحد پیش بگیرند.»

 

***

 

جان بولتون: افغانستان می‌تواند دوباره پناهگاه تروریست‌ها شود

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی.ان.بی.سی» گفت که بازگشت طالبان به قدرت می‌تواند دیگر بار افغانستان را به پناهگاه گروه‌های تروریستی در منطقه تبدیل کند.

 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه آوریل دستور خروج کامل ۳ هزار سرباز آمریکایی از افغانستان را تا ۱۱ سپتامبر صادر کرد.

 

آقای بولتون امروز پنجشنبه ۱۹ اوت در این گفتگوی تلویزیونی گفت که آمریکا در سال ۲۰۰۱ برای برکناری طالبان و «پناهگاهی که آن‌ها در اختیار القاعده قرار داده بودند» به افغانستان رفت.

 

یورونیوز درباره بولتون نوشت؛ او که به نظر بسیاری، سیاستمداری رادیکال در سیاست خارجی آمریکا محسوب می‌شود، گفت: «ما به دلایل راهبردی معتبری در آنجا (افغانستان) ماندیم.»

 

آقای بولتون در ادامه از راهبرد قدیمی آمریکا برای ممانعت از دستیابی طالبان، القاعده و دیگر «گروه‌های تروریستی تهدیدکننده» به داشتن پناهگاهی امن که امکان برنامه‌ریزی برای حمله به منافع آمریکا و متحدانش را داشته باشند، دفاع کرد.

 

***

 

سازمان ملل خواستار پذیرش مهاجران افغان شد

کمیته دائمی بین سازمانی ملل متحد (IASC) که وظیفه هماهنگی ماموریت های بشردوستانه را بر عهده دارد، روز پنجشنبه از کشورهای همسایه افغانستان خواست تا مرزهای خود را برای کسانی که پس از تصرف طالبان به منظور پناهندگی از کشور خود آواره می شوند، باز نگه دارند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از وب سایت یونیسف، کمیته دائمی بین سازمانی در بیانیه ای از  کشورها خواست که مرزها را برای پذیرش مهاجران افغان که از خشونت و آزار فرار کرده اند باز نگه دارند و از اخراج آنان خودداری کنند.

 

در بیانیه این کمیته آمده است، اکنون زمان رها کردن مردم افغانستان نیست، کشورها باید حمایت خود را از اتباع افغان در معرض خطر از جمله توقف خروج از کشورها ارائه دهند. ما از کشورهای همسایه می‌خواهیم که از حمایت افغانهای آواره شده در مرزهای خود اطمینان حاصل کنند.

 

کمیته دائمی بین سازمانی در ادامه خاطر نشان کرد، مردم افغانستان اکنون بیش از هر زمان دیگری به حمایت ما نیاز دارند. سازمان های ما متعهد به کمک و محافظت از آنها هستند. ما در افغانستان می‌مانیم و به ارائه کمک های بشردوستانه ادامه می‌دهیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------