جانسون: درباره یک نقشه‌ راه برای تعامل با طالبان توافق شد/ پاسخ پوتین به احتمال مداخله نظامی روسیه در افغانستان



بوریس جانسون،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
نخست وزیر انگلیس امروز پس از پایان نشست ویژه سران ۷ کشور صنعتی جهان موسوم به گروه ۷ گفت: درباره یک نقشه‌ راه برای تعامل با طالبان توافق شد.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری بی‌بی‌سی، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس امروز سه شنبه در بیانیه‌ای پس از پایان نشست اضطراری سران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه ۷ اعلام کرد: شرط شماره یک که ما بر آن تأکید داریم خروج و عبور امن پس از ۳۱ آگوست (۹ شهریور ماه) است؛ یعنی فراتر از زمان تعیین شده برای کسانی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند.

 

نخست وزیر انگلیس بدون اشاره به تبعات ۲ دهه اشغالگری نیروهای خارجی به سرکردگی تروریست‌های آمریکایی در افغانستان در سخنان خود ادعا کرد: سران گروه ۷ متعهد به کمک به افغانستان هستند!

 

وی در ادامه افزود که سران این گروه برای تعامل آینده با طالبان توافق کردند؛ اما افغانستان نمی‌تواند که دوباره به مکانی برای تروریسم مبدل شود.

 

جانسون گفت: رسیدگی به بحران افغانستان هرگز کار آسانی نیست. لندن تلاش خود را تا آخرین لحظات ادامه خواهد داد و بریتانیا هزاران نفر دیگر را از افغانستان خارج خواهد کرد. وضعیت در فرودگاه (کابل) بهتر از این نخواهد شد. در نشست کشورهای عضو گروه ۷ در خصوص یک اقدام مشترک برای تداوم عملیات تخلیه و همچنین بر یک نقشه‌راه برای مذاکره و تعامل با طالبان توافق شده است.

 

***

 

پاسخ پوتین به احتمال مداخله نظامی روسیه در افغانستان

ایرنا نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که مسکو از نزدیک وضعیت افغانستان را زیر نظر دارد، اما قصد مداخله درگیری مسلحانه در این کشور را ندارد.

 

پوتین عصر سه شنبه در همایش حزب روسیه متحد تصریح کرد:  «شما می دانید که امروز چه وضعیت سخت و هشدار دهنده ای در افغانستان ایجاد شده است. ما از نزدیک این وضعیت را دنبال می کنیم و با متحدان خود در سازمان امنتی جمعی تعامل فعال داریم. "

 

پوتین با بیان اینکه درگیری در افغانستان چندین دهه است که ادامه دارد، گفت : «اتحاد جماهیر شوروی تجربه ماندن در این کشور را داشت. ما درس های لازم را آموخته ایم.»

 

پوتین در پی تحولات افغانستان همچنین دستور داد که امنیت روسیه در تمامی زمینه ها تقویت شود.

 

***

 

پنتاگون: تغییری در مهلت خروج نیروهایمان از افغانستان رخ نداده است

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، اظهار کرد: وزارت دفاع معتقد است قدرت خارج کردن تمام آمریکایی‌هایی را که متمایل به ترک افغانستان همزمان با ۳۱ اوت هستند، دارد.

 

او افزود: ما همچنان مصمم به تحقق این هدف در پایان ماه جاری میلادی هستیم.

 

کربی با وجود آن اشاره کرد: آمریکا احتمالا نیاز به پایگاه‌های بیشتر برای میزبانی از کسانی دارد که افغانستان را ترک می‌کنند.

 

پیشتر سخنگوی طالبان گفته بود، موافق تمدید مهلت خروج از افغانستان نیست و می‌خواهد خروج خارجی‌ها ۳۱ اوت خاتمه یابد.

 

در این راستا یک مقام آمریکایی به شبکه سی‌ان‌ان گفت، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا توصیه پنتاگون را درباره پایبندی به موعد ۳۱ اوت با استناد به نگرانی‌ها درباره حملات احتمالی علیه نیروهای آمریکایی پذیرفته است. 

 

این مسؤول گفت: بایدن این تصمیم را با درک خطرات امنیتی در نتیجه باقی ماندن بیشتر در افغانستان گرفته است. بایدن خواستار ایجاد طرح‌های فوق‌العاده در آینده در صورت نیاز آمریکا به ماندن بیشتر در افغانستان شده بود.

 

او اشاره کرد: آمریکا به طالبان گفته، خروج آمریکا همزمان با ۳۱ اوت منوط به همکاری برای تسهیل روند خروج است.

 

***

 

بولتون: باید پاکستان را تحریم و از هند حمایت کنیم

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق در دولت دونالد ترامپ در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست تحت عنوان "زمان طفره روی درباره پاکستان مسلح به سلاح هسته‌ای و دوست طالبان گذشت" نوشت: پیامدهای عمیق خروج آمریکا و آینده پاکستان در حال تجلی هستند. با سقوط کابل زمان اهمال کاری و طفره روی تمام شد. تسلط طالبان بر کشور همسایه، افغانستان، خطری بزرگ به لحاظ تلاش تندروها در پاکستان برای افزایش تاثیرگذاری‌شان بر اسلام آباد است که تسلط آنها در این مرحله‌ کشور را تهدید می‌کند.

 

او خاطرنشان کرد: سازمان اطلاعات پاکستان (ای اس ای) همچنان یک مرکز رادیکالی است که این دیدگاه در صفوف ارتش و حتی در سطوح بالا پخش شده است. عمران خان، نخست‌وزیر مثل بقیه رهبران منتخب تنها دکور است. در جریان جنگ شوری در افغانستان سازمان اطلاعات پاکستان طالبان را علیه ارتش شوروی به دلایل دینی و امنیت ملی حمایت کرد. وقتی آمریکا تمام کمک‌هایش را از طریق پاکستان به جنگجویان منتقل کرد و کنترل بر این کمک‌ها را از دست داد رهبران سیاسی و جنگجویان موفق شدند به این حمایت‌ها دست یابند. همچنین پاکستان از گروه‌های تروریستی برای هدف گیری هند استفاده کرد. هند رقیب منطقه‌ای اصلی علیه کشمیر، نقطه تنش ایجاد شده از سال ۱۹۴۷، تقسیم و استقلال آن از بریتانیاست.

 

بعد از خروج مسکو از افغانستان در سال ۱۹۸۹ سازمان اطلاعات پاکستان به شکلی شگفت‌انگیز به حمایت از طالبان و دیگر گروه‌هایی که سال ۱۹۹۶ بر کشور مسلط بودند، فراخواند. ایده جنگ طلبانه ارتش پاکستان بر لزوم وجود نظام دوست در کابل به عنوان عمقی علیه هند تاکید دارد و این اعتقاد رهبران پاکستان است که طالبان می‌تواند این عمق را ایجاد کند.

 

بعد از طالبان توسط ائتلافی به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۱ پاکستان پناهگاه امن و کمک‌هایی را به رهبران طالبان اعطا کرد به رغم اینکه اسلام آباد همواره آن را رد کرده است. بعد از تسلط طالبان بر قدرت پاسخ زیبای طالبان به پاکستان و دیگر دوستان رادیکالش داده خواهد شد.

 

روشن است جهان نیازی به سیستم تروریستی جدید ندارد اما خطر در پاکستان بزرگتر و بر قاعده متفاوتی است حتی زمانی که با ایجاد القاعده و داعش و جای پای آنها در افغانستان مقایسه می‌شود. در حالی‌که ایران دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است پاکستان تعدادی از این سلاح‌ها را چه بسا ۱۵۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. کنترل تندروها بر این نوع سلاح‌ها تهدیدی برای هند است و این بر تنش منطقه می‌افزاید. اگر نقش اصلی چین در برنامه هسته‌ای پاکستان و موشک‌های بالستیک آن را مورد توجه قرار دهیم.

 

همانطور که منظور از انتقال کلاهک‌های هسته‌ای پاکستان به گروهی تروریستی ممکن است یک ۱۱ سپتامبر جدید و کشنده‌ای که قابل وصف نیست را تداعی کند. تمام این دلایل حفظ حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان را می‌طلبد. می‌توانیم ظهور هر گروه تروریستی احتمالی به اضافه مرزهای ایران و پاکستان با افغانستان را زیر نظر بگیریم. متاسفانه تصمیم ترامپ - بایدن قطب‌نمای تامین این کنترل را لغو کرد.

 

همکاری آمریکا و پاکستان در جنگ سرد و با توجه به تلاش‌های آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر ضروری بود واشنگتن انتقاد خود از پاکستان در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای‌ و حمایتش از گروه‌های تروریستی را کاست.

 

بعد از سقوط کابل آمریکا دیگر نیازی به همکاری پاکستان در زمینه لجستیکی و حسن نیت آن ندارد با اذعان ما به وضعیت پیچیده ناشی از قدرت‌های هسته‌ای پاکستان آمریکا باید فشار شدیدی بر آن در صورت ادامه حمایتش از طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر وارد کند. معمولا دولت پاکستان به عنوان تنها دولتی که شامل افراد خرابکار و خاموش‌کنندگان بحران است و آنها باید تلاش‌شان را بیشتر کنند و باید شهروندان را متقاعد کنند که راهی که دولت پیموده کشور را امن‌تر کرده است.

 

در نبود ادله توقف حمایت پاکستان از طالبان آمریکا باید حمایتش از اسلام آباد متوقف کند و آن را از لیست هم‌پیمانان بزرگ خارج از ناتو حذف کند و تحریم‌هایی را بر این کشور به دلیل حمایتش از تروریسم اعمال کند و باید به سرعت و بیشتر توجهش را به سمت هند معطوف کند.

 

مهمتر از همه باید روی زمان متمرکز شود و توجهش را به سمت زرادخانه هسته‌ای پاکستان و تاسیسات ساخت این سلاح‌ها ببرد اگر نظام تروریستی یا حتی دولتی مثل دولت کنونی، در آینده این سلاح‌ها را منتقل کند ما باید قادر به توقف آن باشیم. چین باید از جدیت و نیات ما از جمله مسؤولیتی که برعهده دارد که بخش مهمی از تلاش‌های هسته‌ای پاکستان را در صورت استفاده نادرست از این سلاح‌ها تشکیل می‌دهد، دریابد.

 

بولتون این سوال را پرسید که آیا بایدن قاطعیت و کفایت چنین کاری را داشته؟ خودش هم پاسخ داد: نه.

 

***

 

 

وزیر دفاع انگلیس: راه‌اندازی اردوگاه مهاجران افغان در ترکیه گمانه‌زنی رسانه‌ای است

بن والاس وزیر دفاع انگلیس در سخنانی گفت که اخبار موجود در زمینه ایجاد یک اردوگاه برای مهاجران افغانستانی در ترکیه از سوی این کشور، گمانه زنی رسانه ای است.

 

وزیر دفاع انگلیس در واکنش به اخبار روزنامه تایمز مبنی بر اینکه «به دلیل واکنش ترکیه، انگلیس برنامه‌های خود را برای ایجاد مراکز منطقه‌ای برای افغان‌هایی که از طالبان فرار کرده‌اند کنار گذاشته است» پاسخ داد: این اخبار هیچ مبنایی ندارد، این یک حدس و گمان محض است.

 

بن والاس در این باره اضافه کرد: ما قبلاً هم گفته ایم که قرار است تعدادی مرکز فعالیت در سراسر منطقه ایجاد شود. این شما بودید که موضوع را تا آنجا مطرح کردید که گویا قرار است تا این مرکز منطقه ای در ترکیه تاسیس شود.

 

گفتنی است روز گذشته روزنامه «میل آن ساندی» (Mail On Sunday) مقاله‌ای از والاس منتشر کرد.

 

اگرچه در مقاله اعلام شده بود که انگلیس به دنبال راه اندازی مراکز پذیرش پناهجویان در کشورهای ثالث است، اما اسامی آنها ذکر نشده بود.

 

از سوی دیگر، این روزنامه در مقاله ای جداگانه نام ترکیه را در میان این کشورهای ثالث آورد و خبری مشابه نیز توسط روزنامه گاردین منتشر شد.

 

***

 

لاوروف: مسکو و واشنگتن آماده میانجیگری در بحران افغانستان هستند

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه طی سخنانی از علاقمندی مشترک مسکو، واشنگتن و اسلام آباد برای میانجیگری در بحران و تنش موجود میان گروه های درگیر در افغانستان خبر داد.

 

بر اساس این گزارش، لاوروف در عین حال از مخالفت جدی مسکو با ایده مهاجرت پناهجویان افغان به کشورهای آسیای میانه و اسکان دادن آنها در این کشورها سخن گفت.

 

وزیر خارجه روسیه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با استقرار بالقوه نیروهای نظامی آمریکا در کشورهای آسیای میانه مخالفت کرد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------