چین: چرا استرالیا باید اورانیوم ۹۰ درصد داشته باشد اما ایران نه؟



ایران و چین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
هیات چین در سازمان‌های بین المللی با انتقاد از مواضع دوگانه آمریکا گفته چرا ایران نمی‌تواند اورانیوم غنی شده بالای 3.7 درصد تولید کند، اما آمریکا و انگلیس مواد ساخت سلاح اتمی با غنای بالا به استرالیا منتقل می‌کنند.

به گزارش فارس، برخی رسانه‌های جهانی بعد از ظهر شنبه به وقت تهران نامه‌ای از تیم مذاکره کننده چین در وین و در اعتراض به معیارهای دوگانه آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران منتشر کردند.

 

در بخشی از این نامه به قلم «وانگ کان» دپیلمات چینی و هیات چین در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران  که بین دیپلمات‌های دیگر نیز توزیع شده آمده است، چرا آمریکا و انگلیس می‌گویند ایران نمی‌تواند اورانیوم غنی شده بالای 3.7 درصد تولید کند، در حالی که از سوی دیگر آشکارا و مستقیم چند تن اورانیوم با غنای بالای 90 درصد را به استرالیا منتقل می‌کنند؟ این یک مورد مهم و با معیاردوگانه است.

 

وانگ کان در ادامه کشورهای غربی را متهم کرد که از معیارهای دوگانه پیروی می‌کنند، زیرا آنها برای مذاکره مجدد در مورد توافق هسته‌ای با ایران تلاش می‌کنند که جمهوری اسلامی را از تولید اورانیوم غنی شده با درجه نظامی مشابه آنچه که ایالات متحده و انگلیس به عنوان بخشی از آن به استرالیا تحویل خواهند داد منع ‌کنند.

 

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز چهارشنبه گذشته  در تماس با «حسین امیر عبداللهیان» همتای ایرانی خود، تحولات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را به بحث گذاشت.

 

وزیر امور خارجه چین در این رایزنی تلفنی گفت، پکن درخواست‌های معقول ایران را درک کرده و از تهران در زمینه محافظت از حقوق و منافع خود حمایت می‌کند. وانگ یی افزود، در شرایط کنونی، تمام طرف‌ها باید همکاری داشته باشند تا حرکت شکل گرفته برای تداوم گفت‌وگوها و تلاش‌ها برای رسیدن به توافق در مذاکرات وین حفظ شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------