بلینکن: ناتو به‌دنبال درگیری با روسیه نیست/ آماده‌باش ارتش کره شمالی برای جنگ جهانی سوم



آنتونی بلینکن،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد اتحاد نظامی ناتو به دنبال جنگ نیست اما از قلمرو خود دفاع خواهد کرد.

به گزارش فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت، ناتو به‌دنبال درگیر شدن با روسیه نیست اما برای چنین اتفاقی آماده است.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز» بلینکن در آستانه نشست با وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو گفت: «اتحاد ما از نوع دفاعی است. ما به‌دنبال درگیری نیستیم».

 

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «اما اگر درگیری به سمت ما سوق پیدا کند برای آن آماده خواهیم بود و از هر اینچ از قلمرو ناتو دفاع خواهیم کرد».

 

او در ادامه گفت: «نیمه شب گزارش‌هایی از حمله علیه نیروگاه اتمی [اوکراین] را مشاهده کردیم. این اتفاق سطح بی‌ملاحظگی در این جنگ و اهمیت خاتمه دادن به آن و خروج نیروهای روسیه و درگیر شدن در تلاشی دیپلماتیک با حسن نیت را نشان می‌دهد».

 

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو نیز در پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این پیمان نظامی بدون اشاره به تحرکات ناتو در تشدید تنش‌ها در شرق اروپا و به ویژه اوکراین مدعی شد، روسیه صلح در اروپا را از بین برد و جنگی را آغاز کرده که از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون شاهد آن نبودیم تا واقعیاتی جدید را در قاره اروپا ایجاد کند.

 

دبیر کل ناتو خطاب به مقامات مسکو نیز گفت: از ولادیمیر پوتین میخواهیم نیروهای خود را فورا از اوکراین خارج کند و روند دیپلماتیک را آغاز کند.

 

***

 

آماده‌باش ارتش کره شمالی برای جنگ جهانی سوم

بر اساس گزارش‌ها مقامات کره شمالی به فرماندهان ارتش کشورش گفته‌اند در بحبوحه درگیری جاری بین اوکراین و روسیه برای جنگ جهانی سوم آماده باشند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه لاتین تایمز، مقامات ارشد کره شمالی به اعضای حزب حاکم کارگر در این کشور گفته‌اند که پس از حمله روسیه به اوکراین برای بسیج قوا آماده باشند.

 

به گزارش پایگاه موسوم به "رادیو آسیای آزاد" (RFA)، مقامات کره شمالی پیش از انتشار اطلاعات درباره حمله به اوکراین برای عموم مردم این کشور، تا چندین روز از پخش اخبار مربوط به این حمله خودداری کردند. همچنان که این حمله در حال انجام بود و پس از اینکه نیرو‌های روسیه حمله گسترده‌ای را به اوکراین انجام دادند، رهبران حزب حاکم کارگر در کره شمالی برای مدت دو روز نشست‌هایی خصوصی را برگزار کردند. طبق این گزارش مقامات پیونگ یانگ در ضمن بحث‌هایشان در خصوص اقدامات خود در پاسخ به روابط بین المللی خود با یک "همپیمان قدرتمند" جلوی انتشار اخبار مربوط به این حمله را گرفتند.

 

مقامات دولتی به RFA گفتند، مقامات کره شمالی روز‌ها منتظر ماندند تا به ملت درباره تهاجم روسیه به اوکراین اطلاع دهند، ابتدا فقط اخبار مربوط به این حمله را به اطلاع اعضای حزب حاکم کارگر در نشست‌های خصوصی رساندند و آن‌ها بعداً این اخبار را علنی کردند.

 

یک مقام استان موسوم به پیونگان شمالی به RFA گفت: "هر کمیته منطقه‌ای وابسته به حزب در استان به همه اعضای حزب اطلاع داد که متحد قوی ما؛ روسیه در حال جنگ است."

 

منبع استان پیونگان شمالی گفت: "روابط بین‌المللی با روسیه در حال جنگ، تیره هستند، بنابراین کمیته منطقه‌ای حزب خواستار آن شد که همه برای بسیج شدن در هر زمان آماده باشند. " دستور صادر شده این بود، کره شمالی آماده باشد "تحت هر شرایطی فورا وارد جنگ شود. "

 

یکی از ساکنان استان هامگیونگ شمالی به RFA گفت: پس از اینکه این خبر به اعضای حزب در این استان واقع در شمال شرقی کره شمالی منتقل شد، به سرعت در بین مردم پخش شد.

 

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی موضع این کشور در قبال درگیری اوکراین را بیان کرد و بیشتر تقصیر‌ها را متوجه آمریکا و متحدان غربی آن دانست. او اظهار کرد: آن‌ها (غربی ها) با ویران کردن عراق، افغانستان و لیبی، عباراتی در مورد احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی در قبال وضعیت اوکراین که به سبب کار‌های خودشان دچار انفجار شد به زبان می‌آورند. این اصلاً منطقی نیست.

 

این اولین بیانیه رسمی پیونگ یانگ در مورد جنگ در اوکراین بود، اگرچه یک مقاله منتشر شده در وبسایت این وزارتخانه نیز شدیدا به واشنگتن به دلیل "خودکامگی و خودسری" آن بود که باعث متزلزل شدن صلح و ثبات بین المللی شده، حمله کرد.

 

***

 

تایمز: زلنسکی از سه طرح ترور جان سالم به در برده است

فارس نوشت: هفته نامه تایمز لندن اعلام کرد که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین تا کنون حداقل سه بار از تلاش برای ترور جان سالم به در برده است.

 

این گزارش افزود: دو گروه مختلف برای کشتن رئیس جمهور اوکراین مامور شده بودند؛ یکی گروه «واگنر» تحت حمایت کاخ کرملین و گروم دیگر نیروهای ویژه چچنی. هر دو گروه توسط سرویس امنیت ضدجنگ اوکراین خنثی شده‌اند.

 

تایمز همچنین مدعی شده است که این عناصر در طول اقدامات خود متحمل تلفات شده و گفته می‌شود که از پیش بینی تلاشهایشان در این مسیر توسط اوکراینی‌ها نگران شده‌اند. یک منبع نزدیک به این گروه گفته، وهم آور است که تیم امنیتی زلنسکی چگونه از این موضوع مطلع شده است.

 

مقامات امنیتی اوکراین روز شنبه اعلام کردند که یک سوء قصد به جان ولودیمیر زلنسکی را در حومه کی‌یف ناکام گذاشتند و کادری از عوامل چچنی را پیش از این از بین برده‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------