زلنسکی: اوکراین نمی تواند اولتیماتوم روسیه را بپذیرد/ پنتاگون: نیروهای اوکراینی تهاجمی‌تر شده‌اند



زلنسکی،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین گفت: ما نمی توانیم اولتیماتوم روسیه را بپذیریم، چگونه می توانیم؟ پس از کشته شدن مردم غیرممکن است.

به گزارش ایرنا، زلنسکی سه شنبه شب در مصاحبه با رسانه اوکراینی ساسپیلن (Suspilne) در مورد طولانی شدن جنگ اوکراین گفت: تنها زمانی سازش صورت خواهد گرفت که پایان جنگ باشد.

 

زلنسکی با انتقاد از مواضع پیمان آتلانتیک شمالی گفت: ناتو باید یا الان بگوید که ما را می پذیرند یا علناً بگوید ما را نمی پذیرند زیرا از روسیه می ترسند.

 

زلسنکی در توصیف روزهای اول حمله روسیه به اوکراین گفت: در روزهای اول همه اصرار داشتند که من باید کی یف را ترک کنم، بطوریکه هر 10 تا 20 دقیقه یکبار درخواست‌های جدید برای ترک پایتخت برای من ارسال میشد.

 

رییس جمهور اوکراین در مورد پیشروی های روس در خاک کشورش گفت: فرض کنید آنها خواستار گرفتن خارکف یا ماریوپل یا کی یف هستند، مردم این شهرها به آنها اجازه انجام این کار را نمی دهند. تنها راهی که آنها می توانند شهرها را تصرف کنند این است که همه را بکشند و شهر خالی را بگیرند.

 

***

 

مشاور امنیت ملی آمریکا: جنگ اوکراین به سرعت و به راحتی پایان نخواهد یافت

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: جنگ اوکراین به راحتی و به سرعت پایان نخواهد یافت.

 

مشاور امنیت کاخ سفید عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود که سفر پیش روی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به اروپا برای برگزاری گفتگوهای فوری با متحدان این کشور است .

 

وی تصریح کرد: این جنگ (اوکراین) به راحتی و به سرعت پایان نخواهد یافت.

 

مشاور امنیت ملی آمریکا ادامه داد: جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا  در طول سفر هفته جاری خود به اروپا، به همراه متحدان آمریکا تحریم‌های اضافی علیه روسیه وضع خواهد کرد و تحریم‌های موجود  را تشدید خواهد کرد.

 

سالیوان گفت که بایدن در طول سفر خود با متحدان آمریکا برای تنظیم درازمدت وضعیت نیروهای ناتو  همکاری خواهد کرد و برای امنیت انرژی در اروپا یک اقدام مشترک اعلام خواهد کرد.

 

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود بایدن این فرصت را خواهد داشت تا در خصوص مرحله بعدی کمک نظامی به اوکراین گفتگو کند. او به شرکای ما در اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و تشدید تحریم‌های موجود برای جلوگیری از دور زدن تحریم ها و اطمینان از اجرای قوی آنها خواهد پیوست.

 

***

 

پنتاگون: نیروهای اوکراینی تهاجمی‌تر شده‌اند

جان کربی عصر سه شنبه در نشستی خبری در پنتاگون توضیح داد: در جنوب اوکراین و نزدیک خرسون، اوکراینی‌ها تلاش کرده‌اند تا قلمرو خود را پس بگیرند.

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد: آنها بسیار هوشمندانه، بسیار زیرک و بسیار خلاقانه، در مکان‌هایی که معتقدند جای مناسبی برای دفاع هستند، به دفاع پرداخته اند و ما شاهد بوده ایم که آنها به‌ویژه در جنوب اوکراین نزدیک خرسون، سعی کرده‌اند قلمرو خود را پس بگیرند.

 

سخنگوی پنتاگون در ارتباط با حریم هوایی اوکراین گفت: حریم هوایی بر فراز اوکراین همچنان در مناقشه قرار دارد. این امر به این دلیل است که اوکراینی ها نمی گذارند حریم هوایی این کشور در اختیار روسیه باشد.

 

کربی اضافه کرد: نیروهای اوکراین همچنان جنگنده و بالگرد در اختیار دارند اما نیروهای روسیه در بخش هایی از حریم هوایی غالب هستند.

 

***

 

مکرون و پوتین در مورد مذاکرات صلح با اوکراین گفت و گو کردند

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه تماس تلفنی برقرار کرد و درباره مذاکرات وضعیت جنگ بین مسکو  و کی یف گفت‌وگو کرد.

 

به دنبال این گفت و گو کرملین در بیانیه ای اعلام کرد: تبادل نظر کامل در مورد وضعیت اوکراین از جمله در مورد مذاکرات جاری بین نمایندگان روسیه و اوکراین ادامه دارد.

 

خبرگزاری ریانووستی روسیه گزارش داد که این تماس به درخواست پاریس صورت گرفت.

 

***

 

اردوغان: با وجود مشکلات، برای آتش‌بس میان روسیه و اوکراین تلاش می کنیم

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه سه‌شنبه شب اعلام کرد که با وجود مشکلات ، آنکارا بعنوان میانج‌یگر به تلاش برای برقراری آتش بس میان روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.

 

اردوغان که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "مارک روته" نخست وزیر هلند در آنکارا سخن می‌گفت، اظهار کرد که کشورش با وجود مشکلات، به تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین ادامه می دهد.

 

وی دیپلماسی را تنها راه برون رفت از بحران اوکراین دانسته است.

 

رییس جمهوری ترکیه گفت که تلاش دیپلماتیک فشرده که ترکیه برای آتش بس میان روسیه و اوکراین انجام داده است، به اطلاع نخست وزیر هلند رسانده است.

 

اردوغان همچنین نسبت به وخامت همه روزه اوضاع بشردوستانه ابراز تأسف کرد و گفت که هزاران غیرنظامی کشته و بیش از سه میلیون نفر از ساکنان اوکراین آواره شدند.

 

وی همچنین اظهار کرد که در نشست آتی ناتو شرکت خواهد کرد و همبستگی باید شعار کشورهای عضو ناتو باشد.

 

رئیس جمهور ترکیه در پایان نیز تصریح کرد که ناتو باید در ایجاد صلح جهانی نقش رهبری ایفا کند.

 

ترکیه بارها آمادگی خود برای برگزاری نشست سه جانبه میان رؤسای جمهوری روسیه، اوکراین و اردوغان را اعلام کرده است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------