سرنگونی بالگرد روسی توسط موشک فوق پیشرفته انگلیس/گروسی: حمله روسیه به تاسیسات هسته ای نقض قوانین بین المللی است



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
نشریه تایمز چاپ لندن روز شنبه درگزارشی ادعا کرد که پیشرفته ترین سامانه موشکی انگلیس برای نخستین بار یک هلیکوپتر روسی را در اوکراین سرنگون کرد.

به گزارش ایرنا از این نشریه انگلیسی، تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که یک موشک پرسرعت به بالگرد «ام‌آی – ۲۸ ان» روسیه در منطقه لوهانسک شرقی اصابت کرده و آن را به دو نیم می‌کند.

 

یک منبع وزارت دفاع انگلیس به تایمز گفت که از نظر او سامانه موشکی استاراستریک در این عملیات مورد استفاده قرار گرفته است. وی افزود که این سامانه ضدهوایی حدود یک هفته‌ای است که در اوکراین مستقر شده است.

 

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که سران ناتو در نشست هفته پیش متعهد شدند که تسلیحات نظامی بیشتری را به اوکراین ارسال کنند.  وزیر دفاع انگلیس گفت که اوکراین به سلاح‌های دور برد نیاز بیشتری دارد تا از سواحل خود دفاع کند.  بن والاس مدعی شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اکنون باید با عواقب حمله خود به اوکراین و تاثیر آن بر ارتش روسیه زندگی کند.

 

 

روسیه همکاری فضایی با غرب را مشروط کرد

دیمیتری روگوزین رئیس آژانس فضایی روسیه می گویداحیای روابط عادی با شرکای ایستگاه فضایی بین المللی، مستلزم رفع تحریم‌های ضدروسی غرب است. هدف از تحریم‌های غرب، کشتن اقتصاد روسیه و غرق کردن مردم در ناامیدی و گرسنگی است تا به این ترتیب، روسیه به زانو در بیاید. زمان خاتمه همکاری با آژانس‌های فضایی آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن به زودی اعلام خواهد شد.

 

 

مسکو: اخراج دیپلمات‌های روسیه را تلافی می‌کنیم

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرد: سفارتخانه‌های کشورهایی که دیپلمات‌های روسیه را اخراج می‌کنند با تدابیر تلافی جویانه مسکو مواجه خواهند شد. آن‌ها باید پاسخگوی این اقدامات خود باشند. روابط دوجانبه با روسیه خدشه دار خواهد شد و سفارت‌های این کشورها در مسکو با اقدامات تلافی جویانه مواجه می‌شوند.

 

 

روسیه یک پالایشگاه در اوکراین را مورد حمله قرار داد

شبکه خبری سی ان ان درخبری فوری گزارش داد: روسیه یک پالایشگاه واقع در مرکز اوکراین را مورد بمباران هوایی قرار داد. 

  

سی ان ان با انتشار این خبر افزود: این پالایشگاه در شهر « کرمنچوک »  (Kremenchuk) واقع در استان « پولتاوا »  اوکراین بامداد امروز شنبه مورد حمله هوایی قرار گرفت.

 

سی ان ان افز ود:  دیمیترو لونین، فرماندار منطقه پولتاوا در اوکراین که پالایشگاه در آن قرار دارد، گفت که  سه فروند هواپیمای روسی ساعت ۰۶:۰۰ بامداد به وقت محلی این  حمله  را انجام دادند اما هنوز مشخص این نیست این حمله تلافاتی به همراه داشته است یا خیر.

 

سی ان ان درمورد بمباران این پالایشگاه  گزارش داد: «ایگور کوناشنکو» (Igor Konashenkov) سخنگوی وزارت دفاع روسیه درباره این حمله  گفت؛ « این پالایشگاه واقع در شهر کرمنچوک در مرکز اوکراین مورد اصابت سلاح های هوایی و دریایی بسیار دقیق و دوربرد قرار گرفت».

 

این رسانه تصویری آمریکایی افزود: سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین گفت دو مقر نظامی دیگر در شهرهای پولتاو و «دنیپرو» (Dnipro) واقع در شرق شهر کرمنچوک نیز توسط موشک های بسیار دقیق مورد هدف قرار گرفتند.

 

سی ان ان درادامه گزارش داد: حمله روسیه به این پالایشگاه در اوکراین درپی  حمله بالگردهای اوکراینی  به انبار سوخت  در داخل خاک روسیه در روزهای اخیر صورت  میگیرد.

   

گروسی: حمله به تاسیسات هسته ای نقض قوانین بین المللی است

گروسی در بازگشت از اوکراین و در  مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: غیر ممکن است تا میزان سطح تشعشعات وارد شده به نیروهای روسی که در سایت چرونوبیل بودند را بتوان ارزیابی کرد، چراکه آنها طی این مدت تحت تشعشعات قابل ملاحظه هسته ای قرار داشتند.

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گروسی در ادامه گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در این بازدید، تاسیسات هسته ای واقع در جنوب اوکراین، به مانند دوران صلح کار می کردند هرچند که اوکراین اکنون در وضعیت صلح به سر نمی برد.

وی افزود: آژانس طی روزهای آتی تلاش های خود را برای حفظ  (امنیت) تاسیسات هسته ای در اوکراین از جمله چرنوبیل آغاز می کند.

 

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص نگرانی از هدف قرار گرفتن تاسیسات هسته ای  اوکراین توسط روسیه گفت: حفظ  کلیت فیزیکی یک سایت هسته ای مهم است، اعزام  و حضور (کارشناسان) آژانس و شدت بخشیدن بر فعالیت آژانس می تواند مانع از وقوع چنین سناریویی که بدترین وضعیت ممکن، یعنی هدف قرار دادن یک سایت هسته ای است؛  باشد.

 

گروسی در ادامه گفت: در بازگشت از اوکراین و پیش از آمدن به وین در روسیه توقف داشتم و با طرف روسی درباره چنین نگرانی هایی همچون احتمال هرگونه حمله ای به تاسیسات هسته ای اوکراین گفت و گو شد.

 

گروسی گفت: هرگونه حمله ای به تاسیسات هسته ای  برخلاف قوانین بین المللی است؛ من تصور می کنم هرکسی از جمله خود روس ها کاملا به این موضوع واقفند.

 

 روسیه  ضرب‌الاجل خود را برای قطع گاز اروپا عملی نکرد

با گذشت یک روز از ضرب‌الاجل روسیه به کشورهای اروپایی برای پرداخت بهای گاز به روبل (واحد پول روسیه)، صادرات گاز مسکو به اروپا هنوز ادامه داشته و دیروز به بالاترین میزان خود در چهارم ماه گذشته هم رسید.

این در حالیست که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هشدار داده بود که درصورت رعایت نکردن این شرایط، شیر گاز اروپا را بسته و کمبود سراسری انرژی را در این قاره رقم خواهد زد.

 

بریتانیا به هواپیمایی مرتبط با روسیه اجازه پرواز نداد

گرنت شپس، وزیر ترابری بریتانیا، در توییتی اعلام کرد که یک جت مرتبط با روسیه که قصد برخاستن از فرودگاه لوتون لندن را داشت اجازه پرواز نگرفت.

 

تحقیقاتی درباره احتمال نقض تحریم‌های اخیر بریتانیا علیه روسیه به واسطه این هواپیما آغاز شده است.

 

مقام‌های بریتانیایی جزئیات بیشتری درباره این هواپیما و مالک آن منتشر نکرده‌اند.

 

وزارت ترابری بریتانیا اخیرا دو جت خصوصی و یک هلیکوپتر خصوصی را در چهارچوب تحریم‌های روسیه توقیف کرده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------