ذبیح‌الله مجاهد: دولت سابق افغانستان مخالف گفت‌وگو میان خود افغان‌ها بود



ذبیح‌الله مجاهد ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
سخنگوی طالبان گفت، دولت سابق افغانستان مخالف "گفت‌وگوی بین‌الافغانی" بود و پس از امضای توافقنامه دوحه میان طالبان و واشنگتن، تلاش کرد تا این روند را مختل کند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از طلوع نیوز، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در این رابطه عنوان داشت: "امارت اسلامی افغانستان" (طالبان) پس از آنکه امیدش را نسبت به پیشرفت مذاکرات از دست داد، مجبور به انجام اقدام نظامی شد.

 

این اظهارات به دنبال انتشار کتاب جدید مایک پامپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا تحت عنوان «هرگز یک وجب پا پس نمی‌کشیم، برای آمریکایی که عاشقش هستم می‌جنگم» انجام شد.

 

پامپئو در این کتابش نوشته است: «محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان مانع آمریکا و طالبان از رسیدن به توافقی در حین مذاکرات صلح می‌شد.» مجاهد در پاسخ به این اظهارات، گفت که تیم مذاکره‌کننده در کابل "همیشه مخالف" گفت‌وگو میان خود افغان‌ها بود.

 

مجاهد در ادامه مصاحبه با طلوع نیوز اظهار کرد: هنگامی که ما و آمریکایی‌ها به توافقی رسیدیم، وقت آن بود که مذاکرات میان افغان‌ها را شروع کنیم. اما متاسفانه دولت کابل مانع آن شد و مقامات ارشد کابل همچون مانعی برای روند این مذاکرات بودند.

 

وی تاکید کرد: امارت اسلامی افغانستان مجبور به انجام اقدام نظامی شد تا مشکلات را از این طریق مرتفع کند.

 

سید جواد ساجدی، استاد دانشگاه در این رابطه بیان داشت: «متاسفانه در تمامی زمینه‌ها، با مشکلاتی مواجه هستیم که ریشه آن‌ها بی‌شک به خروج غیرمسئولانه دولت اشرف غنی از کشور برمی‌گردد.» اما این درحالیست که توریالای زازای، تحلیلگر سیاسی گفت: «خروج غنی اقدام مثبتی بود زیرا اگر او در این کشور می‌ماند، حوادث غم‌انگیزی که در دولت‌های پیشین رخ داده بود، تکرار می‌شد.»

 

اکثر شهروندان کابل محمد اشرف غنی را به ایجاد "یک بحران اقتصادی" در افغانستان متهم می‌کنند.

 

مایک پامپئو نیز در کتابش از اشرف غنی به عنوان "رهبری متقلب" یاد کرده و او را به "هدر دادن کمک‌های بشردوستانه‌ای" که توسط آمریکا به مردم افغان داده شد، متهم می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------