آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پایگاه‌های دفاع هوایی سوریه هدف حمله اسرائیل قرار گرفت

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد حملات امروز اسرائیل پایگاه‌های دفاع هوایی را در جنوب سوریه هدف قرار داد. به گزارش ایسنا؛ وزارت دفاع سوریه اعلام…

گفته های جانسون درباره تهدید موشکی پوتین



  جانسون,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
نخست وزیر اسبق انگلیس ادعا کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیش از آغاز جنگ اوکراین، او را به حمله موشکی تهدید کرده و گفته که ظرف یک دقیقه کار او ساخته است. 

به گزارش ایرنا، بوریس جانسون این ادعا را در مستندی که از شبکه بی‌بی‌سی پخش شد مطرح کرد و مدعی شد که او در جریان تماس «بسیار طولانی» با طرف روس در فوریه ۲۰۲۲ هشدار داده بود که بروز جنگ یک فاجعه تمام عیار است.

 

وی افزود که به پوتین هشدار داده بود که حمله به اوکراین منجر به تحریم‌های غرب و افزایش نیروهای ناتو در مرزهای روسیه خواهد شد. او همچنین با بیان این  که اوکراین در آینده قابل پیش‌بینی به ناتو نخواهد پیوست.

 

در این مستند گفته شد که تلاش کرده است تا از اقدام نظامی روسیه جلوگیری کند.

 

نخست وزیر اسبق انگلیس با این حال ادعا کرد:‌ «او در یک مقطع مرا تهدید کرد و گفت، بوریس، من نمی‌خواهم به تو صدمه بزنم، اما با یک موشک کار تو ظرف یک دقیقه تمام است.» او با این حال ادعا کرد که لحن پوتین در این تماس تلفنی آرام بود و«در کنار تلاش‌های من برای وادار کردن او به مذاکره، با کلمات بازی می‌کرد.»

 

بر اساس مستند، ۹ روز بعد، یعنی ۱۱ فوریه وزیر دفاع انگلیس بن والاس برای دیدار با همتای روسی خود، سرگئی شویگو، به مسکو رفت. او با اطمینان خاطر که روسیه به اوکراین حمله نخواهد کرد، این کشور را ترک کرد، اما گفت که هر دو طرف می‌دانستند این یک دروغ است.

 

وزیر دفاع انگلیس اظهارات طرف روس را «تظاهر به قلدری» توصیف کرد که «من به شما دروغ می‌گویم، شما می‌دانید که من دروغ می‌گویم و من هم می‌دانم که می‌دانید من دروغ می‌گویم، اما هنوز هم به شما دروغ می‌گویم.» وی گفت که حمله روسیه به اوکراین این دروغ را تائید کرد.

 

این مستند در ادامه نشان می‌دهد که کمتر از دو هفته بعد، زمانی که تانک ها در ۲۴ فوریه از مرز اوکراین عبور کردند، نخست وزیر در نیمه‌های شب از ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تماس تلفنی دریافت می‌کند. طرف اوکراینی می‌گوید که روسیه «به همه جا حمله کرده است» جانسون پیشنهاد انتقال زلنسکی را به یک مکان امن مطرح می‌کند اما مورد موافق قرار نمی‌گیرد.

 

جنگ در اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد.

 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

 

رئیس جمهور روسیه شهریور ماه گذشته نیز برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرده و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

 

سخنگوی کرملین می‌گوید که روسیه برای حل و فصل بحران اوکراین یک مسیر دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد اما تسلیم فشارهای غرب نمی‌شود. "دیمیتری پسکوف" ماه پیش در سخنانی تصریح کرد: «عملیات نظامی ویژه ادامه دارد. با این اوصاف، رئیس‌جمهور پوتین برای مذاکرات آماده بوده، هست و خواهد بود. قطعا مسیر ترجیحی ما برای تامین منافعمان، یک دیپلماسی مسالمت‌آمیز است.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------