احمد مسعود: طالبان با القاعده همسو است،چشم‌پوشی از این مسئله، اشتباهی فاجعه‌بار است



 ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در گفت‌وگویی اختصاصی با شورای آتلانتیک (atlantic council)، از ادامه مبارزه این جبهه با طالبان خبر داد. 

به گزارش ایسنا، در این گفت‌وگو که در آستانه یک سالگی فروپاشی نظام سابق افغانستان منتشر شد، مسعود گفت‌وگو با طالبان را ضروری خواند اما خاطرنشان کرد که طالبان گروهی افراطی‌اند که به مذاکره اعتقادی ندارند و بنابراین جبهه مقاومت از مبارزه با طالبان دست برنمی‌دارد.

 

رهبر جبهه مقاومت ملی بر ایجاد یک حکومت مشروع و پاسخگو به مردم افغانستان و جهان تاکید کرد.

 

احمد مسعود پس از فرار اشرف غنی و نزدیکانش از افغانستان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، به پنجشیر رفت و با شماری از مقام‌های پیشین، نظامیان و تعدادی از شهروندان افغانستان جبهه مقاومت ملی را تشکیل داد و مقاومت علیه طالبان را در این استان آغاز کرد.

 

ایالت متحده آمریکا پس از حدود دو سال مذاکره با رهبران طالبان در دوحه، تفاهمنامه صلحی با طالبان امضا کرد. آمریکایی‌ها و شماری از کشورهای غربی بر این باور بودند که طالبان تغییر کرده‌اند اما احمد مسعود می‌گوید که متاسفانه رهبران طالبان هیچ تغییری نکرده‌اند و حتی افراطی‌تر از گذشته عمل می‌کنند.

 

مسعود از جهان خواست از به رسمیت شناختن طالبان اجتناب کنند؛ چون ایدئولوژی طالبان مشابه تروریست‌های بین‌المللی است. احمد مسعود به کشته شدن ایمن الظواهری در کابل اشاره کرد و افزود: «کشته شدن ایمن الظواهری در حفاظت‌شده‌ترین بخش تحت کنترل طالبان نشانه‌ای روشن از همسویی طالبان با القاعده است.

 

شبکه القاعده نهم سپتامبر ۲۰۰۱ احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، را در منطقه خواجه بهاالدین استان تخار ترور کرد.

 

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، به پناهگاه‌های امن جنبش اسلامی ازبکستان در افغانستان اشاره کرد و هشدار داد که جهان با چشم‌پوشی از این مسئله، در آینده با پیامدهای گسترده این «اشتباه فاجعه بار» روبرو خواهد شد.

 

احمد مسعود تاکید کرد که جبهه مقاومت ملی به‌تنهایی برای ساختن یک نظام دموکراتیک و غیرمتمرکز در افغانستان می‌کوشد؛ زیرا هیچ کشوری از آن‌ها حمایت نمی‌کند و با آنکه جامعه جهانی طالبان را به رسمیت نشناخته است، چند کشور در کابل تحت کنترل طالبان سفیر دارند.

 

به باور احمد مسعود، این تعاملات دیپلماتیک با طالبان چالش‌های امنیتی بزرگ‌تری در پی خواهد داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------