پاپ فرانسیس: چچنی‌ها و بومیان سیبری در اوکراین ظالمانه رفتار می‌کنند



  پاپ فرانسیس,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنانی که با اعتراض مسکو همراه شد، گفت "چچنی‌ها، بوریات‌ها (بومیان سیبری) و دیگر کسانی که از روسیه هستند اما از سنت روسیه نیستند"، در اوکراین "ظالمانه" رفتار می‌کنند. 

به گزارش ایسنا؛ «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان دوشنبه در مصاحبه‌ای در واتیکان با مجله‌ یسوعی "امریکا" گفت: «مردم اوکراین دارند به شهادت می‌رسند. به طور کلی، ظالم‌ترین‌ها شاید کسانی هستند که اهل روسیه هستند، اما از سنت روسی نیستند؛ مانند چچنی‌ها، بوریاتی‌ها و غیره. یقیناً کسی که تاخت و تاز می‌کند، دولت روسیه است. این بسیار واضح است.»

 

در واکنش به این سخنان ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که چنین سخنانی فراتر از روس‌هراسی‌ است. او اظهارات پاپ را "غیر قابل قبول و خلاف عرف" خواند. زاخارووا گفت: «این دیگر روس‌هراسی نیست. این انحراف در سطحی است که حتی نمی‌توان روی آن اسم گذاشت.»

 

همچنین زاخارووا در پیامی تلگرامی اشاره کرد که تا همین اواخر رسانه‌های غربی با اشاره به درگیری بین روسیه و جدایی‌طلبان چچن ادعا می‌کردند که اسلاوها «مردم قفقاز را عذاب می‌دهند» و اکنون آنها می‌گویند که برعکس است.

 

او افزود: «ما یک خانواده با بوریات‌ها، چچن‌ها و سایر نمایندگان کشور چند ملیتی و چند دینی خود هستیم. و ما قطعاً با هم برای "مقر پاپ اعظم" دعا خواهیم کرد؛ هر کدام به شیوه خود، با آرزوی رهایی آنها از وسوسه.»

 

چچنی‌های مسلمان در کوه‌های قفقاز زندگی می‌کنند، در حالی که بوریات‌های بودایی بومی جنوب شرقی سیبری هستند. تبلیغاتی که از سوی دولت کی‌یف صورت می‌گیرد، اوکراینی‌ها را به عنوان «اسلاوهای واقعی» معرفی کرده است که توسط «ایل و تبار روس‌های آسیایی» تهدید می‌شوند.

 

در واکنش به سخنان پاپ «الکسی تسیدنوف» رهبر بوریاتیا در سیبری گفت: «شنیدن اتهام‌زنی پاپ که به "ظالم" بودن چچنی‌ها و بوریات‌ها اشاره می‌کند که از غیرنظامیان دونباس محافظت می‌کنند، عجیب است.

 

او به عنوان نمونه به جنگ‌های صلیبی اشاره کرد که توسط پاپ‌های روم اعلام شد و گفت: «تاریخ نمونه‌های زیادی از کسانی دارد که خود را نمایندگان ملت‌های متمدن می‌دانستند و شهرها، کشورها و کل مردم را نابود می‌کردند. اگر چنین افرادی به جنگجویان ما توجه داشته باشند، به این معنی است که آنها کار خود را به خوبی انجام می‌دهند. ما به شما افتخار می‌کنیم پسران. خدا با کسانی است که از عدالت دفاع می کنند!»

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------