بایدن: توافق ترکیه، فنلاند و سوئد امنیت جمعی‌ را تقویت می‌کند/ مقام آمریکایی: امتیازی ندادیم



 بایدن,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
رئیس جمهور آمریکا از توافق سه جانبه ترکیه، سوئد و فنلاند استقبال و خاطرنشان کرد که این امر گامی "تعیین کننده" در جهت دعوت از استکهلم و هلسینکی برای پیوستن به ناتو است. 

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در توئیتی پس از اعلام موافقت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، ضمن استقبال از این مساله نوشت: به فنلاند، سوئد و ترکیه برای امضای یادداشت سه جانبه تبریک می‌گویم.

 

وی افزود: "این گامی تعیین‌کننده در جهت دعوت ناتو از فنلاند و سوئد است که اتحاد ما و امنیت جمعی‌مان را تقویت می‌کند".

 

بایدن موافقت ترکیه با الحاق سوئد و فنلاند به ناتو را "راهی عالی" برای شروع نشست مادرید توصیف کرد.

 

همچنین کاخ سفید اعلام کرد، رئیس‌جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز چهارشنبه برای گفتگو درباره امنیت جمعی ناتو و مسائل دوجانبه دیدار خواهند کرد.

 

در بیانیه کاخ سفید آمده است: بایدن با رجب طیب اردوغان برای بحث در مورد دفاع و امنیت جمعی ناتو و طیف وسیعی از موضوعات مهم در روابط دوجانبه دیدار خواهد کرد.

 

این نشست پس از آن صورت می‌گیرد که ترکیه، سوئد و فنلاند یادداشت تفاهم سه جانبه‌ای را در مورد عضویت دو کشور در ناتو امضا کردند.

 

در بیانیه مشترک سه کشور آمده است: ترکیه حمایت خود را از سیاست درهای باز ناتو و دعوت از فنلاند و سوئد برای پیوستن به این ائتلاف در نشست مادرید اعلام می‌کند.

 

این بیانیه همچنین می‌افزاید: فنلاند و سوئد با در نظر گرفتن اطلاعات و شواهد ارائه شده از سوی ترکیه، به سرعت به درخواست استرداد مظنونان به تروریسم رسیدگی خواهند کرد.

 

همچنین در این بیانیه آمده که فنلاند و سوئد به صراحت تمام حملات سازمان‌های تروریستی علیه ترکیه را محکوم می‌کنند.

 

همزمان یک مقام ارشد دولت آمریکا ضمن استقبال از این تفاهم‌نامه گفت که این توافق "محرکی قوی" برای اتحاد ناتو ایجاد می‌کند.

 

این مقام که خواست نامش فاش نشود تاکید کرد که کشورش هیچ امتیازی به ترکیه برای اطمینان از موافقت آنکارا با الحاق سوئد و فنلاند به ناتو نداده است.

 

وی به خبرنگاران گفت، طرف ترکیه‌ای از آمریکایی‌ها نخواسته امتیاز خاصی درباره این موضوع بدهند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------