دو «بنیامین» و یک انتخابات



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,بنیامین نتانیاهو

 

پیروزی بنیامین نتانیاهو، نخست‎وزیر رژیم صهیونیستی، در انتخابات برای هواداران راستگرا و دوستانش در کاخ سفید بسیار خوشایند است. اما آنچه ساکنان خاورمیانه و بویژه فلسطینی‎ها از آن نگران هستند این است که دوران ریاست او تداوم پیدا کند و آرامش شکننده خاورمیانه در خطر حضور او قرار بگیرد. با تمامی حواشی و تحلیل‎های مختلف، فردا ساکنان اراضی اشغالی به پای صندوق‎های رأی می‎روند تا درباره سرنوشت دو «بنیامین» که یکی نام خانوادگی «نتانیاهو» را یدک می‌کشد و دیگری «گانتز» را، تصمیم بگیرند.

 

در میانه حمایت‎های جانانه امریکا از نتانیاهو، بنیامین گانتز، فرمانده نظامی رژیم صهیونیستی که از شانس نظامی بودن در رژیمی برخوردار است که در مبارزه دائم با گروه‌های مقاومت است، سر برآورده تا در رقابت با نتانیاهو پیروز میدان شود. اما او فاقد سابقه سیاسی است و ابزار چندانی برای پیروزی ندارد و نظرسنجی‌ها نیز همین امر را تأیید می‌کند. با این حال تردیدها بر سر ثبات و تداوم دولت احتمالی آینده نتانیاهو بیش از پیش جدی شده است. به گزارش آبزرور، انتخاب دوباره نتانیاهو به‌عنوان نخست‎وزیر اسرائیل می‎تواند چشم‎انداز خاورمیانه و حتی خود اسرائیل را نگران‎کننده سازد. نتانیاهو دهه‎هاست با حضور در عرصه قدرت، هنوز نتوانسته به مهم‎ترین وظیفه‎اش به‌عنوان یک رهبر سیاسی عمل کند و اراضی اشغالی را امن نگه دارد.

 

او با در پیش گرفتن سیاست‎های مخرب، جایگاه اسرائیل را در جهان بشدت تنزل داده است. بنابراین برای پیروزی در انتخابات با چند حزب دست راستی دست به ائتلاف زده است. با این حال او اگر هم بتواند وارد کاخ نخست وزیری شود، با پرونده سنگین جرایم و فسادهایی که دارد، می‎تواند فوراً از دفتر خود بیرون رانده شود. دادستانی کل اسرائیل اعلام کرده که پس از انتخابات می‎خواهد با سه جرم مختلف یعنی، فساد، دزدی و سوءاستفاده از اعتماد عمومی او را به صحنه محاکمه بکشاند و حتی او را به حبس محکوم کند. اظهارنظری که تأثیر آن در انتخابات فردا را نباید نادیده گرفت. با این حال نتانیاهو که مرتباً این جرایم را کتمان می‎کند، می‎تواند در هنگام دوره نخست‎وزیری‎اش اعلام مصونیت کند، اما هم‎حزبی‎های خود او هم اعلام کرده‎اند به او اجازه نخواهند داد چنین اقدامی کند.

 

استفان آلن، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در اندیشکده بروکینگز اعتقاد دارد، هر کدام از این دو نامزد بتواند نخست‌وزیر آینده رژیم صهیونیستی بشود، با چالش‎های متعددی روبه‎رو خواهد شد. در این بین وضعیت برای نتانیاهو می‌تواند وخیم‌تر هم باشد. او به‌دلیل فقدان نگاه استراتژیک و سیاست‌های اشتباه داخلی که منجر به ایجاد جامعه‎ای متفرق و دو قطبی شده، اسرائیل را در موقعیت حساسی قرار داده که از هر سو با تهدیدهای بالقوه‎ای روبه‎رو است. سرزنش مکرر نتانیاهو از سوی متحدان اروپایی اسرائیل، بخوبی نشان می‎دهد موقعیت بین‎المللی وی تا چه اندازه ناامید‌کننده است. ویکتور اوربان رهبر پوپولیست ملی‎گرای مجارستان و ولادیمیر پوتین، رئیس‎جمهوری روسیه هیچ کدام شرکای قابل اعتمادی برای نتانیاهو محسوب نمی‎شوند.

 

در چنین شرایطی است که نتانیاهو به رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس که در رقابت با ایران هستند، نزدیک شده است. این رابطه بر خلاف تاریخچه‎اش، آنچنان صمیمانه شده که روزنامه اسرائیلی هاآرتص با انتشار گزارشی درباره روابط رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی اعلام کرده این دو طرف با یکدیگر تبادلات اطلاعات منظمی در مسائل مختلف از جمله مسائل مربوط به ایران دارند. در این گزارش نوشته شده است، نتانیاهو در ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دفاع کرد زیرا او روی موفقیت استراتژی دولت دونالد ترامپ، برای منزوی کردن ایران حساب باز کرده است.

 

این هدف مشترک باعث شده میان اسرائیل و عربستان دوستی صمیمانه‎ای ایجاد شود. اما تلاش‌های عربستان برای تقویت روابط با اسرائیل با چالشی جدی مواجه است، زیرا هرچند نیاز عربستان در رقابت منطقه‌ای با ایران، این کشور را به اسرائیل نزدیک کرده، اما سران آن با داشتن ادعای رهبری جهان عرب نمی‌توانند روابط با اسرائیل را رسمی و علنی کنند. بویژه که وضعیت فلسطینی‌ها در مناطق اشغالی روز به روز بدتر می‌شود. با این حال براساس مدارک به دست آمده میان عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی روابطی مبتنی بر تبادل اطلاعات درباره ایران شکل گرفته است.

 

اما تنها عربستان و امارات نیستند که در چرخه تلاش‌های نتانیاهو برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل قرار دارند. عمان و اردن نیز در این حلقه جا دارند. آنها نیز آشکارا در تلاشند تا با عادی‎سازی روابط خود با این رژیم، معادلات دوستی‎ها در خاورمیانه را بهم بریزند. یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان روز شنبه در همایش جهانی اقتصاد در اردن ضمن اعلام حمایت از رژیم صهیونیستی صراحتاً گفت که کشورهای عربی باید از طریق توافق‌ها و اتخاذ تدابیر در جهت رفع نگرانی‌های اسرائیل برآیند! وزیر خارجه اردن هم با بیان اینکه دیگر موجودیت اسرائیل را تمامی کشورها از جمله خود فلسطین پذیرفته‎اند، پرده از استراتژی تازه‎اش برداشت.

 

از سوی دیگر، از بدو ورود ترامپ به کاخ سفید رابطه صمیمانه او با نتانیاهو اسباب نگرانی بسیاری از کارشناسان را فراهم کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به بررسی نقش ترامپ در انتخابات پیش روی رژیم صهیونیستی پرداخته است. در این گزارش نوشته شده، نتانیاهو اخیراً در ویدئوی تبلیغاتی خود، ترامپ را به نمایش گذاشت و ترامپ نیز در طول ریاست جمهوری‌اش اقدامات سیاسی مختلفی در راستای تقویت جایگاه نتانیاهو نزد رأی دهندگان اسرائیلی از جمله انتقال سفارت امریکا از تل‎آویو به شهر قدس، خارج کردن امریکا از توافق هسته‌ای برجام با ایران و به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به‌عنوان اراضی اسرائیلی انجام داده است. ترامپ روز شنبه هم در سخنرانی خود در جمع یهودیان جمهوریخواه امریکا، مختصراً به نتانیاهو اشاره  و پیش‌بینی کرد رقابت در انتخابات پارلمانی آتی اسرائیل نزدیک باشد و تلویحاً از نتانیاهو حمایت کرد. با وجود این، جین آیزنر خبرنگار ساکن نیویورک و دبیر سابق روزنامه یهودی فوروارد اعتقاد دارد حتی حامیان ترامپ هم از نتانیاهو خسته‎ شده‎اند.

 

رقیب نتانیاهو کیست؟

از آنجایی که همیشه در انتخابات رژیم صهیونیستی چهره‎های امنیتی و نظامی حضور بهم می‎رسانند، این بار هم بنی گانتز، فرمانده سابق ارتش اسرائیل به‌عنوان بزرگ‎ترین رقیب سیاسی نتانیاهو در عرصه حضور یافته است. او با حمایت رهبران و بدنه نظامی بسرعت حزب میانه‎روی آبی و سفید را تشکیل داد و از کمک‎های وزیر سابق اقتصاد این رژیم و یاری لاپید، مجری مشهور تلویزیونی برای معرفی این حزب بهره گرفت. اگرچه چالش‎های مکرری بر سر راه پیروزی این حزب بر حزب لیکود نتانیاهو وجود دارد، اما مشخص است که اروپا به حزب آبی و سفید تمایل بیشتری دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، حتی امانوئل مکرون رئیس‎جمهوری فرانسه، او را به فرانسه دعوت و روز شنبه با او دیدار کرد. اقدامات نظامی گانتز در افکار عمومی مردم رژیم صهیونیستی چهره مقبولی به او بخشیده است. او طی محاصره نوار غزه در سال 2012 و 2014، به‌عنوان فرمانده نظامی مشغول فعالیت بود. طی این مدت نتانیاهو بارها از او به‌عنوان «فرمانده‌ای فوق‎العاده» که از حرمت اسرائیل حفاظت می‎کند، یاد کرد. اما اکنون او در نظر نتانیاهو تبدیل به «چپی ضعیف» شده است.

 

از نقاط ضعف او یکی ویدئوهای منتشر شده از کشتار فلسطینی‎ها در حملات هوایی ارتش در سال 2014 است. بسیاری هم به این علت از او انتقاد می‎کنند که در برابر آینده شهرک‎سازی غیرقانونی در کرانه باختری موضع شفاف و روشنی نمی‎گیرد. با این حال او به ساکنان اراضی اشغالی وعده داده که قانون مناقشه‎انگیز دولت یهودی را «اصلاح» می‎کند؛ این قانون اراضی اشغالی را به‌عنوان سرزمین یهودیان می‎شناسد.

 

به گزارش اسپوتنیک، نتیجه انتخابات پیش روی رژیم صهیونیستی هرچه که باشد، اسرائیل وارد دوره پسا نتانیاهو شده است. اگرچه خود نتانیاهو می‎گوید پرونده فسادش تنها یک بازی سیاسی است اما اسناد و مدارکی که در دست دادستانی کل وجود دارد، از ماجرای دیگری حکایت دارد و حتی حزب لیکود هم آماده است در سال‎های آینده رهبر تازه‎ای برای خود دست و پا کند.

 

 

ایران /فرحناز دهقی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------