دردسر بزرگ برای ترامپ؛ فرایند استیضاح آغاز شد؟



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,ترامپ
سناتور دموکراتی آمریکایی و رقیب ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، خواستار آغاز طرح استیضاح او در کنگره شد.  

پس‌لرزه‌های انتشار عمومی و کامل گزارش تیم تحقیقاتی «رابرت مولر» درباره ارتباط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با روسیه و دخالت مسکو در انتخابات سال ۲۰۱۶ این کشور هنوز ادامه دارد.

 

سناتور «الیزابت وارن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بامداد شنبه از مجلس نمایندگان این کشور خواست که هرچه سریعتر روند استیضاح ترامپ را آغاز کنند.

 

وارن طی یک رشته توئیت در صفحه شخصی خود ضمن اشاره به جزئیات گزارش مولر حول ممانعت ترامپ از طی شدن مسیر تحقیقات درباره ارتباط با روسیه، نوشت: «گزارش مولر حقایقی را نشان می‌دهد که یک دولت خارجی متخاصم به انتخابات ۲۰۱۶ برای کمک به ترامپ حمله کرده و ترامپ نیز از این کمک استقبال نمود. زمانی هم که ترامپ به ریاست‌جمهوری انتخاب شد، مانع تحقیقات درباره این حمله شد».

 

وی با بیان اینکه گزارش مولر قدم بعدی را در اختیار کنگره آمریکا می‌گذارد، توضیح داد: «کنگره از اختیارات قانونی برای ممانعت از استعمال مفسدانه یک رئیس‌جمهور از قدرت را دارد تا یکپارچگی عدالت در دولت (آمریکا) حفظ شود. فرایند صحیح برای اعمال این اختیارات، استیضاح است».

 

رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ضمن تاکید بر اینکه انفعال در برابر این اقدامات ترامپ، باعث سوءاستفاده رؤسای جمهور آتی آمریکا از قدرت می‌شود، افزود: «بی‌اعتنایی به اقدامات مکرر یک رئیس‌جمهور در ممانعت از اجرای تحقیقات حول رفتار فریبکارانه‌اش، آسیب بزرگ و ماندگاری به این کشور می‌زند و همچنین به رؤسای جمهور آتی یاد می‌دهد که از قدرت خود به شیوه‌ها مشابه سوءاستفاده کنند». 

 

سناتور وارن در پایان با درخواست از کنگره برای آغاز فرایند استیضاح ترامپ، تاکید کرد: «وخامت این مسئله، ایجاب می‌کند که مقامات منتخب دو حزب (در کنگره) بدون توجه به ملاحظات سیاسی، وظیفه قانونی خود را انجام دهند. این یعنی، مجلس نمایندگان باید فرایند استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا (ترامپ)‌ را کلید بزند».

 

پیش از وی نیز دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا طی درخواستی از «ویلیام بار» دادستان کل خواستند نسخه سانسور نشده گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه و اسنادی که در این گزارش به آن اشاره شده را منتشر کند.  

 

بامداد دوشنبه پنجم فروردین بود که «ویلیام بار» وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا خلاصه‌ای ۴ صفحه‌ای از گزارش مبسوط مولر به کنگره ایالات متحده ارسال کرد که در آن تاکید شده بود هیچ مدرکی دال بر تبانی و ارتباط آگاهانه تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه نیافته و مدارک کافی برای اعلام جرم علیه وی وجود ندارد.

 

بعد از کشمکش‌های طولانی درباره تحقیقات مولر در خصوص ادعای دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ با مسکو، روز شنبه ۳ فروردین بود که این تحقیقات کامل و گزارش نهایی آن به دادستان کل تحویل داده شد.

 

تحقیقات مولر که از حدود دو سال پیش آغاز شده بود، حدود ۲۵ میلیون دلار خرج روی دست دولت آمریکا گذاشته و در جریان آن ۱۹ وکیل، ۴۰ مامور ویژه و تحلیلگر اف‌بی‌آی حضور داشتند. مولر همچنین در جریان تحقیقات خود حدود ۲۸۰۰ احضاریه، ۵۰۰ حکم بازرسی و ۱۳ درخواست ارائه مدرک از دولت‌های خارجی صادر کرده بود. از ۵۰۰ نفر نیز مصاحبه حضوری به‌ عمل آمد.

 

نامه  نیوز 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------