مردم عراق پس از 16 سال چه می خواهند؟



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,تظاهرات  عراق
کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گویی تفاوت تظاهرات اخیر در عراق با دوره های گذشته را مورد بررسی قرار می دهد. 

به گزارش خبرآنلاین، محمد علی الحکیم مدیر خبرکزاری النخیل و کارشناس خاورمیانه درباره شاخصه مهم تظاهرات اخیر در عراق گفت: تظاهرات 25 اکتبر با گذشته تفاوت های بسیاری دارد. یکی از این تفاوت ها این است که این تظاهرات ها سرگروه ندارد و مشخصه بارز آن این است که دل مردم آغاز شد. پس از 16 سال ظلم و فساد علیه ملت عراق مردم این کشور به خیابان ها آمدند. اگر سیاستمداران عراقی از هر حزبی اقدامی برای تغییر قانون انتخابات در دستور کار نداشته باشند وضعیت بسیار وخیم تر خواهد شد. معترضان به دنبال تغییر ساختار پارلمانی به ریاستی هستند.

 

وی افزود: در همین راستا خواسته دیگر معترضان انتخاب رئیس جمهور به دست مردم است نه پارلمان. مردم عراق طی 16 سال فهمیدند که وقتی به جعفری رای دادند مالکی نخست وزیر می شود، وقتی به مالکی رای می دهند العبادی نخست وزیر می شود، به العبادی رای دهند عبدالمهدی نخست وزیر می شود.

 

در حال حاضر فضا در عراق به گونه ای است که احزاب خواستار عدم شکل گیری توافق هستند تا طی آن فردی روی کار بیاید که منتخب مردم نباشد. مالکی با 726هزار رای هم اکنون از جایگاه خوبی برخوردار نیست. در زمان العبادی نیز به همین شکل بود. در همین حال حیدر العبادی با 3200 رای نخست وزیر شد. بنابراین تغییر قانون اساسی و تغییر ساختار از پارلمانی به ریاستی می تواند فتنه اخیر را که هم از داخل و هم از خارج مدیریت می شود را از بین ببرد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------