آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو می‌دهد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت بایدن قصد مجهز کردن تل آویو به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را دارد. به گزارش ایسنا،…

پیام های بن سلمان را باز نکنید



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , بن سلمان
هنوز وجهه مخدوش شده سعودی ها در پی قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی، ترمیم نشده بود که این بار محمدبن سلمان ولیعهد به حمله سایبری و هک تلفن همراه جف بزوس مدیر عامل شرکت آمازون متهم شده است. اقدامی که نشان می دهد سعودی ها، چقدر می توانند برای دوستان و متحدان آمریکایی و اروپایی خود غیرقابل اعتماد باشند. 

ریاض پس از روی کار آمدن بن سلمان ولیعهد سعودی در ژوئن ۲۰۱۷ (خرداد/تیر ۱۳۹۶)، سیاست حذف مخالفان را در اولویت برنامه های خود قرار داد و طبق گزارش‌های منتشره،  طی سال های اخیر برای از میان برداشتن مخالفان، فعالان حقوق بشری و روزنامه نگاران مخالف دولت آل سعود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و در این راه از شیوه های مختلف برای ساکت کردن آنان از قتل گرفته تا زندانی کردن، شکنجه و هک تلفن همراه آنان بهره برده است.

 

یکی از فاجعه آمیزترین اقدامات سعودی ها در برخورد با مخالفان،  کشتن خاشقچی روزنامه نگار مطرح سعودی در ۱۰ مهر ماه سال ۱۳۹۷ بود. مقالات او در روزنامه واشنگتن پست منتشر می شد و به سبب نشر همین مقالات انتقادآمیز علیه ریاض، طبق مدارک و شواهد، به دستور مستقیم بن سلمان در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه کشته و جسدش قطعه قطعه شد.

 

این تخلف ضد حقوق بشری عربستان، واکنش های گسترده منطقه ای و بین المللی را به همراه داشت و چهره سعودی ها را در جهان بسیار مخدوش کرد و باعث شد تا سرمایه گذاران بسیاری این کشور را ترک کنند.

 

اما گزارش‌های منتشره چند روز اخیر درباره هک شدن تلفن همراه «جف بزوس»  مدیر عامل میلیاردر شرکت آمازون که از دوستان بن سلمان بود، بار دیگر باعث شد انگشت اتهام  به سمت ولیعهد سعودی نشانه گرفته شود.

 

ماجرا از روز چهارشنبه دوم بهمن ماه آغاز شد؛  روزی که دو مقام رسمی سازمان ملل متحد گزارش دادند که عربستان در هک گوشی بزوس مالک روزنامه «واشنگتن پست» نقش داشته است.

 

طبق گزارش این دو مقام رسمی سازمان ملل، تیم کارشناسی و امنیتی استخدام شده توسط بزوس، تایید کرد که پس از ارسال یک ویدئو حاوی بدافزار از سوی تلفن همراه ولیعهد سعودی، «به احتمال خیلی زیاد» اطلاعات بسیاری از گوشی وی ربوده شده است.

 

طبق گفته منابع خبری به روزنامه گاردین، در ماه می ۲۰۱۸ (خرداد۹۷) یعنی پنج ماه پیش از قتل خاشقچی،  یک پیام حاوی تصویر ضمیمه در واتس‌آپ از حساب شخصی بن سلمان به تلفن همراه بزوس ارسال شد.

 

آن ها چند ماه پیش یعنی آوریل ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷) در جریان یک مراسم شام خصوصی در لوس آنجلس امریکا شماره تلفن خود را با هم رد و بدل کردند.

 

به نوشته یورونیوز،  مدیر عامل آمازون با تشکیل تیم امنیتی سعی کرد از ربوده شدن احتمالی اطلاعاتش جلوگیری کند. اما تیم امنیتی پس از دو روز بدافزار را روی عکس ارسال شده نیافتند و در عوض توجهشان به یک ویدئوی مشکوک ارسالی دیگر توسط ولیعهد عربستان جلب شد.

 

این متخصصان با کمک یک ابزار تحلیل داده به نام «سلبریت»، بدافزاری به شکل یک دانلودر رمزگذاری شده را روی فایل ویدئوی ارسالی از سوی تلفن همراه ولیعهد عربستان پیدا کردند.

 

فایل ویدئویی یک فیلم تبلیغاتی با پرچم عربستان و سوئد بود که درباره ارتباطات صحبت می کرد، ولی آلوده به یک بدافزار تشخیص داده شد.

 

طبق گزارش یورونیوز، ساعاتی پس از استقرار بدافزار روی گوشی بزوس، ارسال حجم قابل توجهی از اطلاعات آغاز شد و در طول تمام ماه‌های بعد ادامه یافت.

 

طبق گزارش‌ها،  برنامه ای که بن سلمان برای هک تلفن بزوس استفاده کرده، برنامه پیگاسوس اسرائیلی بوده و ماهی که تلفن مالک آمازون هک شد، گوشی دو نفر از نزدیکان قاشقچی نیز هک شد.

 

زمانی که برخی جزئیات از زندگی شخصی مالک شرکت آمازون در نشریه «نشنال انکوایرر» آمریکا منتشر شد، تیم امنیتی بزوس با اطمینان بالا اعلام کرد که سعودی‌ها دسترسی به تلفن همراه وی را مدیریت کرده و اطلاعات شخصی را درباره او به دست آورده‌ و درز داده اند.

 

در حالی که تحقیقات انجام شده، دست داشتن ولیعهد سعودی را در این ماجرا تایید می کند، دولت عربستان دخالت در هک تلفن همراه جف بیزوس را تکذیب کرده است.

 

 سفارت عربستان در واشنگتن هم در یک پیام توییتری نوشت: «اخباری که اخیرا در رسانه‌ها منتشر شده مبنی بر این که دست دولت پادشاهی (عربستان) پشت ماجرای هک تلفن جف بزوس بوده، واهی است. ما تقاضا داریم که در مورد این اتهام‌ها تحقیق به عمل آید تا واقعیت آشکار شود».

 

مشابه همین انکار حقیقت نیز در جریان قتل و تکه تکه کردن خاشقچی در استانبول ترکیه نیز از سوی وزارت خارجه عربستان اعلام و در ادامه با انتشار برخی خبرها ریاض مجبور شد تا به صورت قطره چکانی به آن اعتراف کند.

 

به نوشته خلیج آنلاین، ‌بزوس در سخنانی گفت که به دلیل انتشار مقالات خاشقچی در روزنامه واشنگتن پست، عربستان با او «مانند یک دشمن» رفتار کرده است.

 

 گزارشگران سازمان ملل متحد نیز در همین راستا به سایر مقامات آمریکایی و انگلیسی در خصوص احتمال هک تلفن همراه آنان توسط حکام سعودی هشدار داده است که بیانگر آن است که سعودی ها حتی به دوستان و متحدان خود نیز رحم نمی کنند.

 

آغاز اختلافات 

به نوشته خلیج آنلاین، اختلاف شخصی بین سلمان و بزوس از زمانی شروع شد که طبق گزارش روزنامه «ساندی تگلراف» انگلیس در فوریه ۲۰۱۹ (اسفند ۹۷)،  صاحب شرکت آمازون از سرمایه گذاری در عربستان صرفنظر کرد. این دو، پیشتر درباره سرمایه گذاری شرکت آمازون در عربستان به توافق رسیده بودند اما بزوس در نهایت از این کار صرف نظر کرد.

 

طبق اعلام روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا، برخی از مسئولان سعودی نزدیک به ولیعهد عربستان نیز از طرح هک تلفن همراه مدیرعامل آمازون اطلاع داشتند که یکی از آن ها «سعود القحطانی» است که گفته می شود او نیز در جریان هک گوشی بزوس دست داشته است.

 

از سوی دیگر، نزدیکان بزوس معتقدند که چیزی که رابطه او را با سعودی ها متشنج کرد، توافق واشنگتن پست با خاشقچی روزنامه نگار مخالف سعودی و نشر مقالات او در این روزنامه بود.

 

برخی دیگر اما می گویند که دشمنی بن سلمان با بزوس به خاطر تصمیم این میلیاردر آمریکایی برای تحریم کنفرانس سالانه اقتصادی سعودی  «داووس صحرا»  بود. این کنفرانس آبان ماه سال جاری در ریاض برگزار شد اما به دلیل قتل فجیع خاشقچی با تحریم گسترده ای از سوی سیاستمداران و مقامات کشورهای جهان روبه رو شد.

 

روزنامه گاردین نیز موضوع هک تلفن همراه بزوس و ترور خاشقچی را که برای واشنگتن پست مطلب می‌نوشت با یکدیگر در ارتباط می‌داند.

 

در همین حال فاش شدن اطلاعات شخصی بزوس درباره روابط محرمانه اش با «لورن سانچز» بازیگر و مجری ۴۹ ساله در شبکه های مجازی منجر به طلاق او از همسرش «مک کنزی» شد که خود بیانگر آن است تکنولوژی و دنیای مجازی به همان اندازه که می تواند در روند پیشرفت و سرعت بخشی به زندگی انسان ها موثر باشد، می تواند تهدید آمیز و خطرناک نیز باشد.

 

بنابرین، سعودی‌ها با کشتن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول و کمی پیشتر با هک کردن تلفن بزوس و درز اطلاعات شخصی به خوبی نشان دادند که چندان دوستان با وفایی برای خود و دیگران نیستند و بن سلمان برای «مجازات» بزوس به خاطر نشر مقالات خاشقچی علیه دولت سعودی در روزنامه واشنگتن پست ، دست به چنین کاری زده است.

 

این اقدام عربستان علاوه بر مقام های امریکایی مرتبط با بن سلمان اروپایی‌ها را هم نگران و عصبانی کرده است.

 

«ماریا ارینا»  رییس کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا از این اتحادیه خواسته که برای حضور در نشست گروه ۲۰ که قرار است در ماه نوامبر (آبان /آذر)  به میزبانی عربستان برگزار شود، خودداری کند.

 

 ارینا تایید کرد که بابت این رفتار عربستان، نگرانی جدی و اساسی وجود دارد.

 

گاردین پیش بینی کرد این اقدام خطرناک سعودی و فاش شدن آن، برنامه بن سلمان برای جذب سرمایه گذاری خارجی در عربستان را با تهدید روبه رو کند.

 

سعودی ها با این اقدام خود نشان دادند که حتی به دوستان خود نیز رحم نمی کنند و برای آنان قابل اعتماد نیستند، تا جایی که « انیس کالامار » گزارشگر ویژه سازمان ملل به «جرد کوشنر» درباره هک شدن احتمالی تلفن همراه خود از سوی حکام سعودی هشدار داده است و از وی خواسته اقدامات احتیاطی را انجام دهد.   

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------