آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو می‌دهد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت بایدن قصد مجهز کردن تل آویو به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را دارد. به گزارش ایسنا،…

فرانسه، ترکیه را به نقض توافقنامه‌های برلین درباره بحران لیبی متهم کرد



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , حفتر و ماکرون
پس از رصد اعزام نیرو و ارسال سلاح به لیبی توسط نیروهای فرانسوی، سخنگوی وزارت خارجه این کشور ترکیه را به نقض مفاد توافق‌نامه‌های اخیر برلین درباره بحران لیبی متهم کرد.

به گزارش ایسنا، آنیس فون دور مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در گفت‌وگو با شبکه‌های ماهواره‌ای العربیه و الحدث اظهار کرد: نظامیان فرانسوی تاکید کردند ترکیه به نقض آنچه در کنفرانس برلین درباره لیبی توافق شد، ادامه می‌دهد و نیروها و تجهیزاتی را برای برخی طرف‌ها در لیبی (دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائق سراج) ارسال می‌کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در ادامه گفت: ترکیه مدت‌هاست اقدامات آشکاری را انجام می‌دهد و به تعهدات خود درباره توقف اعزام نیرو و همچنین ارسال سلاح به لیبی عمل نمی‌کند. پشتیبانی‌های ترکیه به لیبی ادامه دارند و نیروهای ما چند روز قبل ادامه ارسال تجهیزات ترکیه‌ای برای برخی طرف‌ها در لیبی را رصد و ثبت کردند.

 

وی ادامه داد: این اقدام اولا برخلاف تعهدات فرانسه در کنفرانس برلین و ثانیا برخلاف اصل تحریم تسلیحاتی لیبی است که از سوی سازمان ملل وضع شد.

 

اتحادیه اروپا پیش‌تر بر لزوم رعایت ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی از سوی همه طرف‌ها و کشورها تاکید کرده و نسبت به عواقب وضعیت لیبی برای امنیت اتحادیه اروپا، خود لیبیایی‌ها و کشورهای همسایه آنها هشدار داد.

 

پیتر ستانو، سخنگوی کمیساریای اتحادیه اروپا در امور خارجه در نشست مطبوعاتی گفت: بارها گفتم همه طرف‌ها و کشورها باید تحریم تسلیحاتی لیبی را رعایت کنند، ما درباره این مساله در کنفرانس برلین گفت‌وگو کردیم. وزاری خارجه کشورهای عضو درباره این مساله در کنفرانس برلین صحبت کردند و اتخاذ اقداماتی برای رعایت این اصل را خواستار شدند.

 

وی افزود: ما درباره اتخاذ برخی اقدامات و چگونگی پیامدهای این امر گفت‌وگو می‌کنیم و اقداماتی را که می‌توانیم در پیش بگیریم به عنوان مثال عملیات صوفیا یا آغاز عملیات دیگری برای رعایت تحریم تسلیحاتی لیبی را بررسی می‌کنیم، بروکسل به دنبال دستیابی به راه‌حلی در این زمینه است.

 

همچنین طبق بیانیه هیات سازمان ملل در لیبی، خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی تاکید کرد، در مذاکرات نظامی مشترک (۵+۵) که قرار است به زودی در ژنو برگزار شود، شرکت می‌کند.

 

بر اساس این بیانیه، غسان سلامه، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در لیبی و استفانی ویلیامز، معاون امور سیاسی در منطقه الرجمه با حفتر دیدار کرده و به بررسی روند سیاسی و اقتصادی بحران لیبی پرداختند.

 

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز پیشتر گفته بود: فرستاده سازمان ملل و رییس هیات آن در لیبی در جریان کنفرانس برلین کمیته نظامی ۵+۵ را در چارچوب امنیتی روند گفتگوها در لیبی معرفی کردند و  این کمیته با نظارت سازمان ملل از ۱۰ چهره نظامی و مسئول امنیتی دو طرف درگیری در لیبی تشکیل می‌شود.

 

سلامه افزود: کمیته نظامی در قالب سه روند حل بحران لیبی قرار داشته و خروج هرچه سریع‌تر تمامی شبه‌نظامیان خارجی از خاک لیبی قدر راس اهداف آن است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------