آخرین اخبار بین الملل

بایدن و اوباما،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست. به گزارش انتخاب به نقل از یورونیوز، کمپین…

فرماندار نیویورک: کرونا از اروپا به آمریکا آمده، نه از چین



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,کرونا
فرماندار ایالت نیویورک با اشاره به پژوهشی که نشان می‌دهد ویروس کرونا از اروپا و نه از چین، وارد این ایالت شده است، گفت که مقررات ممنوعیت سفر از اروپا توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، بسیار دیر به اجرا گذاشته شد و نتوانست از انتقال گسترده این بیماری جلوگیری کند. 

به گزارش روز شنبه خبرگزاری رویترز،  آندرو کومو  در یک نشست بر اساس ارزیابی دانشگاه نورث ایسترن که از احتمال ابتلای بیش از ۱۰ هزار شهروند نیویورک به این بیماری تا پیش از اول مارس (۱۱ اسفند ماه گذشته) حکایت می کند که نخستین مورد کرونا در این ایالت تائید شد،  افزود: به نظر من ایتالیا مبدا اصلی انتقال این بیماری به آمریکا بوده است.  

 

وی یادآوری کرد که دستور ترامپ در مورد ممنوعیت سفر از چین به ایالات متحده در تاریخ ۲ فوریه (۱۳ بهمن ماه) صادرشد که بیش از یک ماه پس از انتشار گزارش هایی در باره همه گیری در شهر ووهان چین بود و تصمیم وی در باره اعمال محدودیت بر سفر از اروپا نیر در ماه پس از آن (مارس/ ۱۱ اسفند ماه) گرفته شد که تا پیش از آن هنگام، این ویروس به صورت گسترده ای در ایالات متحده منتشر شده بود.

 

کومو گفت: هر چند اقدام ما برای بستن راه های ورودی مسافران از چین به آمریکا درست بود، اما ورودی های دیگر را بازگذاشته بودیم. این ویروس تا آن هنگام که ممنوعیت سفر چین را به اجرا گذاشتیم، از این کشور خارج شده و به نقاط دیگر جهان سرایت کرده بود.

 

کومو با این سخنان خود را در وارد منازعه سیاسی داغ و تلخی در باره زمان و چگونگی ورود این ویروس برای نختسین بار به ایالات متحده کرد و همچنین این پرسش که آیا مقام هایی مانند ترامپ و خود کومو در صورت اقدام زودهنگام، می توانسته اند جان افراد بیشتری را نجات دهند.

 

با این حال کومو با اشاره به فاصله ۱۹ روزه میان نخستین مورد تائید شده کرونا در نیویورک و هنگام صدور دستور قرنطینه همگانی در این شهر، نتیجه گرفت که اقدام وی سریع تر از دیگر ایالت ها بوده است.

 

به گفته کومو، در ماه های ژانویه و فوریه بیش از ۲ میلیون نفر از اروپا به فرودگاه های نیویورک و نیوجرسی با هواپیما سفر کرده اند که احتمالا بسیاری از آنها حامل بیماری تنفسی به شدت واگیردار کووید ۱۹ بوده اند.

 

وی گفت: ایالات متحده باید از اشتباهاتی که رخ داده درس بیاموزد، زیرا این ویرس ممکن است دوباره در پائیز اوج بگیرد یا ویروس تازه ای پدیدار شود. هنوز بازگشایی این ایالت بسیار زود است که دستکم تا ۱۵ ماه مه (۲۶ اردیبهشت ماه) در قرنطیه خواهد بود.

 

در همین حال خبرگزاری رویترز از واشنگتن، بروکسل و لندن به نقل از چهار منبع آگاه و پیام های دیپلماتیک گزارش داد: پکن، اتحادیه اروپا را برای منتشر نکردن انتقاد از نحوه انتشار اطلاعات در باره کووید ۱۹، زیر فشار قرار داده بود.

 

چین خواستار منتشر نشدن گزارش اتحادیه اروپا شده بوده که پکن را به انتشار اطلاعات نادرست در باره همه گیری ویروس کرونا متهم می کند. هر چند این گزارش در نهایت پیش از فرارسیدن آخر هفته اروپا و به رغم حذف یا تغییر برخی بخش های انتقادآمیز از دولت چین، انتشار یافت.

 

چهار منبع دیپلماتیک به رویترز گفتند که قرار بود این گزارش ابتدا در ۲۱ آوریل (۲ اردیبهشت ماه) منتشر شود، اما در پی انتشار بخش هایی از آن در تارنمای پولیتیکو، یک مقام بلندپایه چین با مقام های اروپایی در پکن تماس گرفته و به آنها گفته است که انتشار چنین گزارشی، برای همکاری های دوجانبه بسیار زیانبار خواهد بود.

 

درنخستین صفحه این گزارش داخلی که در ۲۰ آوریل (اول اردیبهشت ماه) در اختیار دولت های عضو اتحادیه اروپا گذاشته شده، بخش سیاست خارجی این نهاد گفته است: چین به کارزار پخش اطلاعات نادرست در سطح جهان برای منحرف کردن تقصیر گسترش این بیماری جهانگیر از روش های آشکار و پنهان برای بهبود بخشیدن به وجهه بین المللی خود، ادامه داده است.

 

ویروس کرونا که از اواخر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین شایع شد و به سرعت به سراسر جهان گسترش یافت، تاکنون نزدیک به سه میلیون تن را مبتلا و جان نزدیک به ۲۰۰ هزار تن را گرفته که بیش از یک چهارم این تعداد (۵۰ هزار تن) به ایالات متحده اختصاص دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------